​اختصاص هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پسماند گیلان/ ورود تجهیزات فازهای جدید به کارخانه کود آلی

​دولت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت پسماند گیلان اختصاص داده همچنین شنیده‌ها حاکی است در حال حاضر بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز راه‌اندازی فازهای جدید کارخانه کود آلی لاکان هم وارد شده است.

خبرگزاری شبستان- رشت، دفنگاه زباله سراوان مکانی است که بیش از ۳۷ سال است زباله‌های استان گیلان به آنجا منتقل و بدون اقدام خاصی در آن مکان دفن می‌شود. دفنگاه یا لندفیل اصطلاحا به مکانی ایزوله گفته میشود که جهت دفن پسماند از آن استفاده می‌گردد، استفاده از دفنگاه برای دفن زباله‌ها یک روش بسیار قدیمی، ارزان و رایج در سراسر جهان است.

 

امروزه دفن زباله در دفنگاه به تنهایی نمی‌تواند راهکار مدیریتی مناسبی باشد از سویی مطابق مباحث مدیریت پسماند، دفن پسماند آخرین راهکار به حساب می‌آید و پیش از آن لازم است به مباحثی همچون اجتناب از تولید پسماند و تفکیک زباله از مبدا توجه کافی مبذول شود.

 

اما چنانچه همه اقدامات انجام شد و سوزاندن زباله‌ها هم توجیه اقتصادی و زیست محیطی نداشت دست آخر باید به سراغ دفنگاه و دفن زباله رفت، همچنین دفنگاه‌ها باید دارای سامانه زهکشی شیرابه، لایه‌های نفوذ ناپذیر در کف و دیواره باشند تا آبهای زیرزمینی توسط شیرابه خروجی از زباله‌ها آلوده نشود.

 

با تمام این اوصاف باید گفت مشکل پسماند زباله تنها مشکل استان گیلان نیست بلکه بسیاری از کشورهای مختلف به روش‌های مختلف و متفاوت زباله‌های خود را دفن کرده و با این معضل روبه رو هستند حتی تجربه‌های موفقی در شهرهای دیگر در کشور خودمان وجود دارد که میتوان از این تجربه‌ها در استان گیلان استفاده کرد.

 

در تهران آرادکوه جایی است که پسماند همه مناطق تهران و شهرهای اطرافش به آنجا منتقل می‌شود تا دفن و یا بازیافت گردد، این مکان در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران به قم واقع شده و روزانه حدود شش هزار تن زباله به این مرکز که مساحتی حدود هزار و ۴۰۰ هکتار دارد انتقال داده می‌شود.

 

زباله‌ها پس از ورود به این مرکز بر اساس تر یا خشک بودن تفکیک و بعد از آن به سمت واحد زباله سوز و یا دفنگاه هدایت می‌شوند، بخشی از پسماندهای تولیدی در این شهر به کمپوست تبدیل و بخشی بازیافت می‌گردد.

 

اصفهان هم تجربه مشابهی دارد و بخشی از پسماندهای تولیدی در این شهر کمپوست و یا بازیافت می‌شود و بخش دیگر که قابل استفاده نیست از انرژی آن استفاده می‌گردد.

 

لازم به ذکر است مدت زیادی از عمر دفنگاه زباله سراوان می‌گذرد اما همچنان زباله‌ها به سراوان برده و در آن مکان دفن می‌شود و باید منتظر باشیم و ببینیم مسئولان برای بردن رفت از این معضل بزرگ چه راهکارهایی را ارائه می‌کنند.


* بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز دو فاز جدید کارخانه کود آلی لاکان وارد شد

«محمد حسین واثق کارگرنیا» در همین ارتباط و با بیان اینکه دفنگاه سراوان خطرات زیست محیطی زیادی را برای مردم ایجاد کرده است اظهار داشت: در ظرف ۳۸ سال گذشته شهرداری هم به تکالیفی که در این راستا داشته عمل کرده است.

 

رئیس شورای شهر رشت با تاکید بر اینکه در دوره شورای چهارم دو سوله بهداشتی در دفنگاه زباله سراوان تعبیه شده بود افزود: در بحث شیرابه که یکی از معضلات اصلی دفنگاه زباله سراوان است در دو سه ساله اخیر با یک شرکت دانش‌بنیان قراردادی را منعقد کردیم و ۹۰ درصد از تعهدات مالی آن را هم انجام دادیم و سیستمی که باید تصفیه شیرابه را انجام دهد نیم لیتر در ثانیه اش به تایید دستگاهای ذیربط رسیده است.

 

وی تعهد شرکت مذکور را آماده‌سازی تصفیه خانه شیرابه سراوان برای تصفیه سه لیتر در ثانیه اعلام کرد و گفت:‌ روزانه بین هزار تا هزار و ۱۰۰ تن زباله به سمت سراوان هدایت می‌شود فلذا همه این زباله‌ها هرروزه با هزار تن مصالح رودخانه‌ای و با قطر ۴۰ تا ۵۰ سانت پوشش داده می‌شوند.

 

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به اینکه پوشش این حجم از زباله در سراوان تماما از منابع مالی شهرداری رشت تامین شده است اذعان کرد: هدف شهرداری کاهش حجم زباله در سطح شهر رشت است و باید مردم در این امر و تفکیک زباله از مبدا کمک و همکاری کنند.

 

کارگرنیا با تاکید بر اینکه دو فاز کارخانه کود آلی هم اینک فعال است تصریح کرد: در حال حاضر چیزی بین ۵۰ درصد پسماند ریجکتی از کارخانه کود آلی داریم که روند آن مطلوب نیست و باید به شرایط استاندارد ۳۰ درصد برسد.

 

وی از وارد شدن بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز دو فاز جدید کارخانه کود آلی لاکان خبر داد و یادآور شد: سوله‌هایی که باید ساخته می‌شدند هم اکثریت آماده هستند و امیدواریم ظرف دو ماه آینده عوامل شرکت باید برای نصب تجهیزات فازهای تکمیلی کارخانه کود آلی اقدام نمایند بنابراین این دو فاز در دو ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شوند.

 

رئیس شورای شهر رشت اذعان کرد: با نصب فازهای سوم و چهارم میزان خروجی زباله از کود آلی به ۵۰۰ تن می‌رسد که این حجم از زباله به سمت زباله سوز با ظرفیت اسمی ۶۰۰ تن هدایت خواهد شد.


* هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت پسماند در استان گیلان اختصاص داده شد

«جواد شفیعی ثابت» نیز در همین راستا با بیان اینکه تقریبا از سال ۸۴ قانون جامع مدیریت پسماند ابلاغ شده است عنوان کرد: در این قانون چهار نوع پسماند عادی، پزشکی، کشاورزی و صنعتی وجود دارد و برای آنها شرایط ویژه‌ای جهت جمع آوری، حمل و نقل و دفن پیش‌بینی شده است.

 

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان با تاکید بر اینکه در ماده ۱۲ این قانون، وزارت کشور و جهاد کشاورزی یا رعایت محیط زیست باید دفنگاه‌ها را تعیین کنند افزود: در بعد دیگری از این ماده قانونی آمده که در شهرها و حریم شهرها، شهرداری‌ها و در روستاها دهیاری‌ها و در سایر نقاط بخشداری‌ها وظیفه مدیریت پسماند را بر عهده دارند.

 

سخنگوی ستاد مدیریت پسماند استان گیلان تصریح کرد: طبق تحقیقاتی که به عمل آوردم سالیان پیش شاید چهل سال قبل مسئولان خیلی خوشحال بودند که مکانی را برای دفن زباله در سراوان پیدا کرده‌اند و شاید در آن زمان این بهترین تصمیم از نظر آنها بود.

 

شفیعی اضافه کرد: اواخر دولت دهم قانونی برای مدیریت پسماند در استان‌های شمالی که شرایط خاصی دارند مصوب شد تا در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان تدابیر ویژه‌ای اتخاذ گردد اما به هر دلیلی در طی یک دهه گذشته آن اتفاقاتی که باید به نتیجه لازم می‌رسید رخ نداد و مشکل سراوان حادتر شد.

 

وی مطالبه، دغدغه و درخواست مردم دهستان سراوان و مناطق اطراف آن را کاملا به حق دانست و اذعان کرد: طبق مصوبات اخیر باید تا پایان سال ۱۴۰۱ دفنگاه زباله سراوان تعطیل شود و سپس در سال ۱۴۰۲ اقداماتی مانند درختکاری در آن محل در دستور کار قرار گیرد تا بعد از آن سراوان تحت فرآیندی به منابع طبیعی تحویل داده شود.

 

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان ابراز داشت: در نامه معاون اول رییس جمهور و در بند پنج آن آمده که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت پسماند در استان گیلان اختصاص و مصوب داده شده است و در آنجا قید شده ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور باید تخصیص پیدا کند و ۶۰۰ میلیارد هم در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از سوی شهرداری‌های استان باید تامین گردد.

 

شفیعی ثابت ابراز داشت: در سال ۹۱ و در اواخر دولت دهم مصوبه ایجاد زباله‌سوز و مدیریت پسماند شهرهای شمالی را داشتیم اما در ابتدای فعالیت دولت یازدهم گفتند که باید جلوی کار پروژه‌های زباله سوزی که پیشرفت کمتر از ده درصد دارند به بهانه زیست محیطی گرفته شود بنابراین چهار سال پروژه در شهرداری رشت با یک نامه محیط زیست متوقف شد و تنها از سال ۹۷ به بعد بود که راه‌اندازی زباله سوز مجددا شروع به کار کرد.

 

وی یکی از مشکلات موجود در استان گیلان را دست و پاگیری در بخش مدیریت دانست و یادآور شد: ظرفیت پردازش کارخانه کود آلی لاکان به ۴۰۰ تن پردازش طی دو شیفت رسیده و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هم در اردیبهشت ماه به حساب شهرداری رشت واریز شده است و شهرداری باید فاز سوم و چهارم کارخانه کود آلی را به انجام برساند.

 

خبرگزاری شبستان، گزارش‌ها حاکی است روند بهسازی لندفیل سراوان توسط شهرداری رشت در حال پیگیری است و انتظار می‌رود با توجه به وعده‌ای که دولت سیزدهم داده اعتبارات مدیریت پسماند و نجات سراوان برای اجرای پروژه‌های تصفیه‌خانه شیرابه، راه‌اندازی زباله‌سوز و ارتقاء ظرفیت کارخانه کود آلی لاکان به موقع تخصیص پیدا کند تا بر اساس وعده‌های داده شده به مردم دهستان سروان، در پایان ۱۴۰۱ شاهد تعطیلی این مدفن باشیم.

 

کد خبر 1179729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha