سلامت فکری و اخلاقی دختران در تراز سبک زندگی  اسلامی، مهم‏ترین  عامل سلامت جامعه

حجت الاسلام اصلانی بر لزوم تربیت دختران در تراز سبک زندگی اسلامی تاکید کرد و گفت: سلامت فکری و اخلاقی دختران امروز در تراز سبک زندگی ایمانی، مهم‏ترین زمینه و عامل برای سلامت جامعه ایمانی آینده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در نظام مدیریت فرهنگی انقلاب و جمهوری اسلامی، روز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، «روز زن» و «روز مادر»؛ و روز میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها؛ «روز دختر» نامیده شده است. این اقدام نمادین، علاوه بر اینکه گویای جایگاه والای نهاد خانواده در منظومه فکری و فرهنگی نظام اسلامی ایران است؛ حاکی از نگاه ویژه‏ی فرهنگی و اجتماعی گفتمان انقلاب اسلامی، به محور و قطب خانواده یعنی مادران و دختران نیز هست.

 

در اصلی ‏‏ترین و متقدم‏ترین کتاب‏ های حدیثی شیعه یعنی کتاب کافی، بابی با عنوان «فَضْلِ الْبَنَات»‏ وجود دارد؛ از این رو اینکه از قدیم الأیام، در برخی از فرهنگ‏ ها، باوری عوامانه، پسر و جنس مذكر را بر دختر و جنس مؤنث برتری می‏ دادند، در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام باوری جاهلانه و منحط است. همان‏ گونه که قرآن در اخلاقیات عصر جاهلیت می‏ فرماید: «وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِیمٌ یَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ...»(نحل/ 58- 59). قرآن دوبار اصلِ وجود دختر را، بشارت معرفی می‏ کند، امّا جهالت و خرافات، این بشارت را مایه ذلّت  می شمارد. لذا در این خصوص با حجت الاسلام «مهدی اصلانی» استاد حوزه و کارشنای دینی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

جایگاه دختر در دین اسلام، روایات، و احادیث ما چگونه تعریف شده است؟

امام صادق (ع)به فردی فرمودند: به من خبر رسیده از این كه دخترى براى تو زاده شده، ناراحتى. چرا ناراحت شده‏ ای؟ آن دختر، گُلى خوشبو است كه عطر او مى ‏بویى [وجود او، زندگی تو را عطرآگین و با طراوت می‏نماید] و روزیش تضمین شده است. پیامبر خدا، خود، پدر چندین دختر بود. همچنین امام صادق علیه السلام به کسی که تازه ازدواج نموده بود فرمودند: زندگی مشترک را چگونه دیدى؟ عرض کرد: هر خیر و برکتی که در بانوان است، من در همسرم دیده‏ام، فقط اینکه او به من خیانتی كرده است. حضرت با تعجب پرسیدند: چه خیانتى؟ عرض کرد: دختر زائیده است. حضرت با ناراحتی فرمودند: گویا از دختر خوشت نمی‏آید که چنین سخن می‏گویی، با اینکه خدای متعال مى‏فرماید: «...لا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً»(نساء/ 11)- شما نمى ‏دانید كدام یك براى شما سودمندترند. فرض كن اگر خداوند به تو چنین وحى مى‏كرد: آیا من براى تو انتخاب كنم یا خودت انتخاب مى‏كنى؟ تو در جواب خداوند چه مى‏گفتى؟ آن مرد عرض كرد: مى‏گفتم: پروردگارا! تو براى من انتخاب كن. حضرت فرمود: حالا هم خدا این دختر را براى تو انتخاب كرده است.

 

در داستان همراهی حضرت موسی و خضر (ع) قرآن در خصوص تصرف دوم حضرت خضر که پسر بچه ای را کشت (إِذا لَقِیا غُلاماً فَقَتَلَهُ.‏(کهف/ 74)) می‏ فرماید: حضرت خضر در تبیین کار خود به حضرت موسی فرمود: «من این کار را به دل‏خواه خود نکردم بلکه دستور خدای متعال بود(وَ ما فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْری(کهف/ 82))، آن پسر بچه را به این دلیل کشتم که اگر بزرگ می‏شد، کافر می‏گشت و پدر و مادر خویش را به کفر می‏کشاند «وَ أَمَّا الْغُلامُ فَكانَ أَبَواهُ مُؤْمِنَیْنِ فَخَشینا أَنْ یُرْهِقَهُما طُغْیاناً وَ كُفْرا». اما خداوند به جاى آن پسر، فرزندى پاك‏تر، بهتر و با محبّت‏تر به آن پدر و مادرش می‏دهد.»(فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ زَكاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً.(کهف/ 81)) حضرت امام صادق علیه السلام در ادامه فرمودند: «این فرزند پاك‏تر، بهتر و با محبّت‏تر، دختری بود که هفتاد پیامبر از او به دنیا آمدند.»(أَبْدَلَهُمَا اللَّهُ بِهِ جَارِیَةً وَلَدَتْ سَبْعِینَ نَبِیّاً)

 

یکی از اصحاب امام هادی (ع) نیز وقتی به آن حضرت نامه نوشت که: من، فرزندى در راه دارم، از خدا بخواهید كه پسرى روزى‏ام كند. امام (ع) در پاسخ وى نوشتند: «چه بسا دخترى كه از پسر بهتر باشد»(رُبَّ ابنَةٍ خَیرٌ مِن ابنٍ). و براى او دخترى زاده شد. به همین جهت پیامبر خدا (ص) در فرمایش‏ های متعددی، دختران را چنین توصیف فرموده‏ اند: دختران، چه فرزندان خوبى هستند؛ مهربان(مُلْطِفَاتٌ)، مددکار(مُجَهِّزَاتٌ)، اهل انس و الفت(مُونِسَاتٌ)، با بركت(مُبَارَكَاتٌ) و خوش‏تربیت (مُفَلِّیَاتٌ) مى‏باشند.  دختران دلسوز(المُشفِقاتُ) و همدم‏ هایی گران‏بها(المُؤنِساتُ الغالِیاتُ) هستند.

 

به همین دلیل حضرت فرمودند: «از مباركىِ زن این است كه فرزند نخست او، دختر باشد.» و حضرت ابراهیم (ع) آرزوی داشت دختری داشته باشد تا با رأفت و شفقت دخترانه‏اش، همواره به یاد آن حضرت باشد.  و اساسا در فرهنگ اهل بیت (ع) علاقه به فرزند دختر، از نشانه‏های ایمان معرفی شده است و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرموده‏اند: «جز مؤمن، كسى دختران خود را دوست نمی‏دارد.» همچنین در این فرهنگ متعالی، دختردارى، نوعى عبادت و كار نیك محسوب مى‏شود؛ چرا که امام صادق علیه السلام فرمودند: «پسرها نعمت‏اند و دخترها نیكى. خداوند، از نعمت‏ها سؤال مى‏كند و بر نیكى‏ها پاداش مى‏دهد.»  و به همین جهت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله توصیه کردند: در تهیه مایحتاج خانواده‏... ابتدا به نیازهای دختران خویش توجه نمایید و برای آنها خرید نمایید؛ زیرا شاد کردن دختران، ثواب آزاد کردن فرزندان حضرت اسماعیل را از بردگی و اسارت دارد .

 

چگونه دختران را در تراز سبک اسلامی تربیت کنیم؟

تربیت دختران در تراز سبک زندگی اسلامی نیز اهمیتی مضاعف دارد و پیامبر (ص) در روایات متعددی بر آن تأکید داشته‏ اند. به عنوان نمونه فرمودند: «چه خوبْ فرزندانى هستند دخترانِ در حجاب! هر كس یكى از این دختران با حجاب و عفاف را داشته باشد، خداوند، وجود آن دختر را براى وى مانع آتش دوزخ‏ قرار مى‏ دهد و هر كس دو تا داشته باشد، خداوند، به خاطر آنان، او را وارد بهشت مى‏ سازد... .»  علت این فرمایش بدان جهت است که دختران امروز، همسران و مادران فردای جامعه هستند، و سلامت فکری و اخلاقی دختران امروز در تراز سبک زندگی ایمانی، مهم‏ترین زمینه و عامل برای سلامت جامعه ایمانی آینده است.

 

برنامه دشمن برای دختران ایران اسلامی؟

«رابرت مُرداک» یهودی صهیونیست مشهور به غول رسانه ‏ای و امپراطور رسانه ه‏ای دنیا، کسی که دارای ۶۰ شبکه تلویزیونی، که روزانه حداقل ۳۰۰ میلیون مخاطب دارد و همچنین مالک، پشتیبان و سیاست‏گذار ۱۰۰ روزنامه و مجله مشهور و شبکه‏ های خبری معروف و مؤسس و سهامدار عمده‏ ده‏ها شبکه و سایت غیر اخلاقی و مستهجن است.او در مصاحبه ای در سال 2010، گفته است: برای نابودی ایران باید در خصوص کلمه مقدسی به نام «خانواده» هزینه کرد و من قصد دارم تا موضوع «مادر» را در دستور کار خود قرار دهم. چون در ایران، مادرِ خانواده همه چیز را مدیریت می ‏کند؛ از این رو اگر بتوانیم مادر را به لجن بکشیم، تمام جامعه به لجن کشیده خواهد شد. ما این کار را از طریق سریال‏ های نمایشی برای مادران فعلی و مادران فردای جامعه‏ی ایرانی انجام می دهیم.

 

از این رو می‏ بینیم از دهه گذشته ساخت سریال‏ هایی که موضوعاتش برای دختران و خانم‏ ها جاذبه دارد و اصطلاحا به سریال‏ های ترکیه ای و کره ای معروف شده است، یکی از ابعاد جنگ نرم فرهنگی دشمن شده است. یکی از اصول سریال سازی که در دنیا پذیرفته شده ‏است، این است که اگر سریالی بتواند با خانم ‏ها در خانه ارتباط برقرار کند، به تدریج  همین خانواده را جذب می‏ کندژانر و تِمِ این سریال‏ های ماهواره‏ا و شبکه‏ های خصوصی، عموما موضوعات زنانه و عاطفی دارند و در آن مولفه‏ های جذب زنان به شدت رعایت شده است، تا بتواند فرایند «هم ذات پنداری» را تحقق بخشد. حتی برای خانواده‏ های نسبتا مقیدتر نوعا سریال‏ های ترکیه‏ ای و کره ‏ای که به فرهنگ شرقی ما تا حدودی نزدیک‏ترند، ولی با همان تِمْ‏های ضد اخلاقی ساخته می‏ شود. رویکرد رایج این سریال‏ها عبارت است از:سست نشان دادن بنیاد خانوادهسخیف جلوه دادن شغل خانه ‏داری و فرزندپروری.نفی هرگونه تقیدات مذهبی و دینیترویج بی بندوباری، بی‏ حیائی و بی‏ غیرتی.قبح ‏زُدایی از روابط نامشروع.  اشاعه پدیده فرزندان نامشروع و حرام‏زاده و عادی‏ سازی خیانت به همسر و عشق و هوس‏ های چند ضلعی.

 

اصلی ‏ترین راهکارهای مقابله چیست؟

 مقام معظم رهبری فرمودند: «جواب کار فرهنگىِ باطل، کار فرهنگی حقّ است. در مقابل کسی که از ابزار فرهنگی استفاده می‏ کند، ابزار فرهنگی لازم است.» آیت الله جوادی آملی در دیدار با یکی از کارگردانان مطرح کشور آقای مجید مجیدی نکته‏ جالب توجهی گفتند: اگر فرضاً کسی به صورت پیامبر در این عصر مبعوث می‏ شد، گزاف نبود که با زبان هنر، سینما و رسانه بیاید. «فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْكُمْ.»(بقره) زيرا حرمت‌ها را (نيز) قصاص است و هركس به شما تجاوز كرد، به مانند آن تجاوز، بر او تعدى كنيد و از خدا بپرهيزيد (كه زياده‌روى نكنيد) و بدانيد كه خداوند با پرهيزگاران است.

 

پرهیز از اقدامات انفعالی، رقابتی و کپی کاری از برنامه‏ های ماهواره، بصیرت بخشی اقناعی به مردم از طریق محافل و رسانه (سخنرانی، تحلیل گری، مستند سازی، بیان احکام، تقویت بنیه های معرفتی نسل نو، تکثیر فرصت ها و اماکن تبلیغی سنتی و نور) و آموزش مستقیم و غیر مستقیم عوامل تحکیم و هشدار نسبت به عوامل تزلزل خانواده از جمله راهکارهای مهم مقابله در این راستا است.

 

تبلیغ ازدواج آسان (عاقلانه، به‏هنگام و ساده)

تربیت و دانش افزایی نیروهای فرهنگی، ارزشی، اهل هنر و قلم، صاحب فکر و ایده برای تولیدات متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی. تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «دختران آفتاب»، به عنوان هنرمندی در طرح مسائل فکری زنان در قالب داستان در همین راستا است.

 

 

کد خبر 1179747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha