امام (ره) در مقام فرماندهی کل قوا از جسم و روح رزمندگان  مراقبت می کردند

امیر دربندی با اشاره به جایگاه و نقش بنیانگذار انقلاب اسلامی در فرماندهی کل قوا گفت: امام (ره) در مقام فرماندهی کل قوا و رهبری جنگ و هدایت آن، جسم و روح رزمندگان را مراقبت می کردند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: امام خمینی ره در مقام فرماندهی کل قوا در مواجه با پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات آزاد سازی خرمشهر همواره این پیروزی را نصرت الهی عنوان کردند و به رزمندگان نیز توصیه کردند که مبادا دچار غرور در کسب پیروزی شوید که این بزرگترین آفت است، نگاه و سلوک متواضع و همراه با تقوا و توکل الهی در فراز و فرود های انقلاب و دفاع مقدس همواره رهبری امام خمینی (ره) را در زمره بهترین و برترین راهبری در دنیا قرار داده و در پی این راه پر فراز و نشیب هدایت های راهبردی و در صحنه رهبر انقلاب نیز همواره نقشی بی بدیل در حفظ نظام و کشور اسلامی داشته است که بر هیچ کس پوشیده نیست در همین رابطه گفتگویی با امیر سرتیپ غلامحسین دربندی، عضو هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در مورد ویژگی های عملیات بیت المقدس به شرح زیر ارایه می شود.

 

نقش سپاه و ارتش در عملیات بیت المقدس توضیح بفرمایید؟ شهید صیاد چه نقشی در وحدت میان ارتش و سپاه داشت؟

عملیات بیت المقدس در جدول عملیات های انجام شده در طول دفاع مقدس به نام کربلای 3 نامگذاری شده است. وقتی شهید صیاد شیرازی به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد، اولین اقدامی که کرد از پراکندگی نیروها جلوگیری کرده و موجبات وحدت میان نیروها را فراهم کرد و وقتی وارد جنگ شد، قرارگاه نیروی زمینی ارتش و سپاه را در یک قرارگاه کربلا گردهم آورد. در حقیقت ارتش و سپاه در یک قرارگاه گردهم آمدند و همین وحدت فرماندهی و وحدت رویه موجب شد تا سلسله عملیات هایی را در کربلای یک، کربلای 2 و کربلای 3 طراحی کند که کربلای یک به نام طریق القدس، کربلای 2 به نام فتح المبین و کربلای 3 به نام بیت المقدس و کربلای 4 به نام عملیات رمضان نامگذاری شد.

 

در مورد عملیات آزاد سازی خرمشهر توضیح بفرمایید؟

البته پس از این عملیات ها چندین عملیات دیگر نیز اجرا شد که داخل این مشخصات نمی گنجد. کربلای 3 بعد از عملیات پیروزمندانه فتح المبین انجام شد و مسئولان در قرارگاه طراحی و برنامه ریزی آن را انجام دادند. اگر استان خوزستان را به سه بخش شمالی، میانی و جنوبی تقسیم کنیم، بخش میانی در عملیات طریق القدس که ابتدا آزاد شد و شامل منطقه بستان و بخش آزادگان بود. بخش شمالی شمال منطقه دشت عباس که در عملیات فتح المبین آزاد شد و بخش جنوبی آن که شامل خرمشهر و جاده اهواز – خرمشهر بود، باقی مانده بود که نظریات مختلفی در این باره در قرارگاه مطرح شد که از شمال عملیات را آغاز کنند یا از پهلو یا از جنوب وارد عملیات بشوند که در نهایت تصمیم گرفتند از رودخانه کارون عبور کنند و با موفقیت این اقدام را انجام بدهند.

 

اهداف عملیات بیت المقدس را توضیح بفرمایید؟

با چند هدف این عملیات آغاز شد که یکی از آنها ضربه زدن و از بین بردن نیروهای دشمن بود. آزاد کردن جاده اهواز – خرمشهر، پادگان حمید، آزاد کردن کوشک، طلایه، جفیر و در نهایت آزادی شهر خرمشهر از اهداف این عملیات بود. دور کردن شهرهای آبادان و خرمشهر از تیررس دشمن و حفاظت از مردم از دیگر اهداف این عملیات بود که به خوبی شکل گرفت. طراحی و مراحل عملیات به خوبی انجام شده بود و همین امر موجب شد تا رزمندگان به پیروزی های درخشان دست یابند و بیش از آنچه که تصور شد پیروزی های قدرتمندانه ای در این عملیات کسب شد.

 

چه میزان از مساحت کشور در این عملیات آزاد شد؟ دشمن چه صدماتی در عملیات بیت المقدس دید؟

در این عملیات 180 کیلومتر در دست دشمن بود که در عملیات بیت المقدس رزمندگان موفق شدند 170 کیلومتر از این مرز را آزاد کنند. شش هزار کیلومتر مربع در تصرف دشمن قرار داشت که رزمندگان توانستند پنج هزار و 600 کیلومتر مربع از این میزان را آزاد کنند که از جمله دستاوردهای عملیات محسوب می شود. 60 هواپیمای جنگی دشمن ساقط، چند فروند هلی کوپتر هدف قرار گرفت که از دیگر دستاوردهای این عملیات است.

 

مهمترین دستاورد ایران در عملیات بیت المقدس چه بود؟

از مهمترین دستاوردهای عملیات که بالاتر از دستاوردهای لجستیکی و پرسنلی بود، دستاوردهایی بود که از نظر روحی و روانی و ضربه ای که به دشمن وارد شد، بسیار موثر بود. صدام در این عملیات اصلا فکر نمی کرد که ایرانیان بتوانند با این عملیات خرمشهر را پس بگیرند زیرا از امکانات و میادین مین، سیم خاردار و تمام تجهیزات و استحکاماتی که اطراف خرمشهر ایجاد شده بود و زمین را مسلح کرده بود، کاملا خیالش راحت بود و به صدام اطمینان داده بودند که آنهایی که از کشورهای اروپایی از انگلیس، آمریکا، آلمان و فرانسه تمام استحکامات خود را در اختیار صدام گذاشته بودند و به او این اطمینان را داده بودند که پای هیچ جنبده ای نمی تواند به خرمشهر برسد؛ به همین دلیل وقتی خرمشهر آزاد شد، صدام از این پیروزی گیج بود و نمی توانست تصمیم درستی بگیرد.

 

عکس العمل رسانه ها در مواجه با پیروزی ایران در عملیات بیت المقدس چگونه بود؟

رسانه های تبلیغاتی استکباری نیز تا چند روز از اعتراف به اینکه ایرانیان موفق شدند خرمشهر را آزاد کنند، خودداری می کردند اما پس از آنکه خبرنگاران خارجی را وارد منطقه کردیم و جنازه ها و سنگرها را نشان دادیم و اسرا را دیدند، مجبور شدند اعتراف کنند و پیرویز ایران را بیان کنند اما صدام گفت ما یک عقب نشینی تاکتیکی انجام دادیم در حالی که دنیا می داند و حتی کارشناسان نظامی و مردم عادی به خوبی آگاه اند که کسی که عقب نشینی تاکتیکی می کند بیش از 19 هزار و 400 نفر اسیر و 16 هزار کشته از دست نمی دهد و در این آمار با شدتی بسیار مجروح از دست نمی دهد.

 

صدام تلاش کرد تا جلوی شکست روحی خود را بگیرد تا این موضوع به رزمندگان منتقل نشود اما شاهد بودیم که روحیه رزمندگان ایرانی در این عملیات افزایش یافت و همه سجده شکر کرده و خدا را سپاسگزار بودند و خصوصا پیام روح بخش امام (ره) در عملیات بسیار موثر بود.

 

رفتار و بیان امام خمینی (ره) در مواجه با پیروزی رزمندگان در عملیات بیت المقدس چگونه بود؟

امام (ره) در هر عملیاتی پیامی منتشر می کردند و در عملیات طریق القدس فرمودند این عملیات فتح الفتوح بود یعنی بابی برای فتوحات دیگر است و فرمودند من دست شما رزمندگان را که دست ملائکه بالای آن است، می بوسم و به شما افتخار می کنم اما در عملیات بیت المقدس لحن و ادبیات امام تغییر کرد و فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و اگر نصرت و پیروزی ای به دست آمد از جانب خدا بوده است یعنی امام (ره) در مقام فرماندهی کل قوا و رهبری جنگ و هدایت آن جسم و روح رزمندگان را کنترل و مراقبت می کرد؛ به همین دلیل فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و شما مراقب باشید تا دچار غرور نشوید که غرور پیروزی بدترین آفت برای رزمنده مسلمان است. متاسفانه بعد از این عملیات کمی غرور در رزمندگان ایجاد شد و ما برخی ناکامی ها در عملیات های بعدی شاهد هستیم.

 

تاثیر عملیات بیت المقدس در دیپلماسی و روابط خارجی ایران با سایر کشورها چگونه ارزیابی می کنید؟

عملیات بیت المقدس در این شرایط باعث شد مسئولان دیپلماسی در مجامع جهانی بتوانند به خوبی و با قدرت صحبت کنند و به خوبی سر خود را بالا بگیرند و با اعتماد به نفس و توکل به خدا محکم گام بردارند و خواسته های به حق ایران را مطرح کنند. خواسته های ما در جنگ چند چیز منطقی بود که هیئت های حسن نیت که به همین منظور تشکیل شدند وقتی خواسته های ایران را می شنیدند نمی توانستند آن را کتمان کنند. ایران اولین خواسته اش برگشتن به پشت مرزهای بین المللی، استرداد اسرا، تعیین متجاوز و پرداخت غرامت توسط متجاوز بود. این موضوع موجب شد دیپلماسی ایران با قدرت و توانمندی بیشتری صحبت کند و وزیر وقت امور خارجه ولایتی در مجامع بین المللی به خوبی از حق ایران دفاع کرد.

 

شکست ارتش عراق تنها در بیت المقدس نبود بلکه شکست هیمنه استکبار بود که دشمنان( امریکا،انگلیس، شوروی سابق و....) مرتب از آن حمایت کرده و به ان اطمینان داده بودند که در عملیات بیت المقدس به خوبی شکست خوردند. در این عملیات صدام چند نفر از فرماندهان خود را اعدام کرد و در هفتم خرداد 1361 صدام به فرماندهان خود گفت من آرزو می کردم سرهای له شده شما را در زیر تانک ها ببینم اما ایران توانست خرمشهر را پس بگیرد و به پیروزی برسد.

 

کد خبر 1179785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha