تشکلی که ۴ هزار دانش‌آموز را برای کار تشکیلاتی بسیج کرده است

اتحادیه موسسات علی بن موسی الرضا(ع) شامل ۴۰ کانون دانش آموزیِ تربیت تشکیلاتی حدود ۴ هزار عضو دارد و با فعالیت‌های مختلف همچون اردو، حلقه‌هی مطالعاتی و ... مدیران کارآمد برای آینده نظام پرورش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، اتحادیه موسسات علی بن موسی الرضا(ع) از تشکل های دینی فعال است که در نخستین مهرواره هوای نو (ویژه هیأت و تشکل‌های دینی) شایسته تقدیر شناخته شد. از این رو در گفتگو با حجت الاسلام علی اکبر مدرس زاده، مسئول امنای کل این اتحادیه مروری داریم بر روند فعالیت های این تشکل ممتاز و فعال دینی.

 

 

 

 

حجت الاسلام مدرس زاده درباره روند فعالیت اتحادیه موسسات علی بن موسی الرضا(ع)، اظهار کرد: با توجه به اینکه نوجوانی فصلی حساس در زندگی انسان است ما کار را در اتحادیه بر مبنای تربیت از مدارس و با رویکرد همگانی آغاز می کنیم و بر کار تشکیلاتی تاکید داریم چون مخاطبان خود را برای پذیرفتن مدیریت در نظام اسلامی و با افق ایفای نقش در دولت موعود پرورش می دهیم.

 

مسئول امنای کل اتحادیه موسسات علی بن موسی الرضا(ع) ادامه داد: اینکه پیامبر(ص) می فرمایند: وقتی دو نفر هستید کار را تقسیم کنید و یکی مسئولیت و دیگری اجرا را بر عهده بگیرد یعنی باید روحیه کار تشکیلاتی در جامعه اسلامی به ویژه جامعه منتظر ظهور امام مهدی(عج) ایجاد شود. متاسفانه، از مشکلات جامعه ما این است که کار تشکیلاتی نکرده ایم و از انتقاد و کار جمعی فراری هستیم.

 

 

 

 

فعالیت ۴۰ کانون دانش آموزی تربیت تشکیلاتی

وی تصریح کرد: از این رو، بر اساس دو رکن تربیت و کار تشکیلاتی، 40 کانون دانش آموزیِ تربیت تشکیلاتی در استان های تهران و البرز توسط اتحادیه فعال شده اند که همگی توسط دانش آموزان اداره می شوند، یعنی انتخاب امنا، عضوگیری، تقسیم وظایف، نظارت و آسیب شناسی همه توسط دانش آموزان انجام می دهند و آماده پذیرش مسئولیت های بزرگ تر می شوند.

 

حجت الاسلام مدرس زاده درباره شیوه ارتباط این کانون های دانش آموزی، بیان کرد: هر چهار مورد از این کانون ها تحت امنای منطقه هستند و باز مناطقه به صورت چهار موردی زیر نظر امنای مرکز قرار دارند و مراکز هم تحت نظارت امنای اتحادیه فعال هستند تا کار کاملاً به صورت تشکیلاتی اداره شود، اساسنامه 70 صفحه ای اتحادیه به خوبی این کار تشکیلاتی را تشریح کرده است. این اساسنامه توسط مربیان مجموعه تدوین شده و به صورت سالانه بازنگری می شود.

وی ابراز کرد: سالی یکبار مربیان مجموعه جمع می شوند و با رای جمع حق تغییرات در اساسنامه را دارند، برای حضور در این کار تشکیلاتی کسی برای دیگری تعیین تکلیف نمی کند و اثبات این است که وقتی جامعه مومنین حول امری متفق و متحد می شوند از آراء جمعی نیز برخودار شده و از انحراف و استبداد جلوگیری می شود.  

 

 

 

 

حجت الاسلام مدرس زاده ادامه داد: هر یک از کانون های دانش آموزی اعضایی دارند که وقتی وارد می شوند هفت هشت ماه طول می کشد تا رتبه خادمی بگیرند که شامل چهار سطح می شود رابط، سرگروه، ارشد و مربی که هر کدام کارگاه ها و مطالعات خاص خود را برای احراز رده دارند. این کانون ها از نهادهای حاکمیتی مستقل هستند.

 

وی با بیان اینکه هر یک کانون ها برنامه های خاص خود را دارند، گفت: مثل هیئت، اردوهای تفریحی زیارتی، حلقه های مطالعاتی و هر فعالیت دیگری که می تواند محملی برای پیگیری امر تربیت باشد. کانونی در مسجد فعالیت هایش را دنبال می کند و کانون دیگر در حسینیه و هیئت و یا حتی مکانی مستقل را اجاره کرده است. به تناسب ظرفیت در استان های تهران و البرز کانون ها مستقر شده و فعال هستند.

 

مسئول امنای کل اتحادیه موسسات علی بن موسی الرضا(ع) ادامه داد: هر جا کوچکترین روزنه ای برای حضور در مساجد بوده، استقبال کرده ایم چون سنگر اصلی را مسجد می دانیم و همه ما بچه مسجدی هستیم، اگر انتقادی هست به همه ما باز می گردد. متاسفانه باید بپذیریم مساجد در پذیرش نوجوانان بعضاً تنگ نظری دارند و با بچه ها در فضای پرنشاط کار نمی کنند در حالی که فضای کار با این قشر را سخت و صرفا آکادمیک نمی توان پیش برد.

 

وی تصریح کرد: برخی مساجد ارتباط خوبی با ما دارند و فرصت حضور نوجوانان را در مسجد فراهم می کنند، اگر بتوانیم موانع حضور مثل سخت گیری های برخی از امناء را از بین ببریم و مسجد را برای نوجوانان جذاب کنیم، اتفاقات بزرگی می افتد.

 

 

 

 

میانگین عضوگیری چهار هزار نفره در کانون ها

حجت الاسلام مدرس زاده با بیان اینکه هر یک از کانون های دانش آموزی ما بین 50 تا 200 نفر عضو دارد، اعلام کرد: با پیش‌فرض متوسط 100 عضو برای هر کانون می شود 4 هزار عضو که حلقه مطالعاتی، حضور در باشگاه، حضور در برنامه های تربیتی و را دنبال می کنند. البته ممکن است اعضا همه فعالیت ها به دلایل مختلف را دنبال نکنند مثلا صرفا در اردوها شرکت کنند و همان برایشان خاطره ساز و انگیزه بخش می شود. ما از اینها به سرریزهای کانون تعبیر می کنیم.

 

وی اضافه کرد: در 20 سالی که اتحادیه موسسات علی بن موسی الرضا(ع) تاسیس و فعال شده آمار اعضای آن به 20 30 هزار نفر می رسد که بسیاری از آنها اکنون در سپاه، سازمان تبلیغات و رده های میانی کشور پست دارند چون از ابتدا هدف مجموعه تربیت مدیر برای نظام و انقلاب است. سالانه تعدادی فارغ التحصیل می شوند و برخی هم به عنوان کادر تربیتی یا کمک حال کار تربیتی باقی می مانند. سالی هزار نفر از کانون ها برای فعالیت های مختلف وارد جامعه می شوند.

 

حجت الاسلام مدرس زاده ابراز کرد: شورای مرکزی اتحادیه در سال 89 محضر رهبری معظم انقلاب رسیدیم و ایشان فرمودند: کار شما مثل چشمه است، چون چشمه می جوشد و مردم دور آن جمع می شوند و از آن لذت می برند.

 

وی تاکید کرد: نهادهای حاکمیتی انتظار نداشته باشند نهادهای خودجوش تحت فرمان آنها قرار بگیرند البته این به معنای رد سیاست های امنیتی، اجتماعی و سیاسی کشور نیست اما باید اجازه عمل و حتی اشتباه به این مجموعه ها داده شود، این راه پرورش و تربیت نیرو برای اداره کشور است.

 

حجت الاسلام مدرس زاده درباره تامین هزینه ها و مخارج اتحادیه خاطرنشان کرد: هزینه ها بسیار است، باید در مناطق محروم و کم درآمد تخفیفاتی را اعمال کنیم، برای مثال برای یک اردوی 100 نفره، 10 20 میلیون تومان هزینه نیاز است، دیگر فعالیت ها هم بسیار هزینه‌بر است. البته خودجوش بودن باعث شده مردم بیشتر هزینه ها را تامین می کنند، کمک های مقطعی هم از نهادها داریم. ما به کانون ها بودجه ای نمی دهیم و چه بسا حتی برای برخی برنامه ها مثل پیاده روی اربعین هزینه هم دریافت کنیم.

کد خبر 1179874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha