نقش شهید جهان آرا در عملیات بیت المقدس فراموش نشدنی است

ناخدا یکم صمدی با اشاره به نقش تکاوران نیروی دریایی در آزاد سازی خرمشهر گفت: مدیریت شهید جهان آرا در عملیات بیت المقدس فراموش نشدنی است.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: صدام در راستای تحقق بخشیدن به رویای خود بعد از اشغال خرمشهر سعی کرد با انجام فعالیت‌هایی خرمشهر را به نقشه جغرافیایی عراق اضافه کند. متعاقب این طرح بعد از اشغال خرمشهر به دستور صدام، برای اداره شهر، یک عراقی به نام «حسین عطا» به سمت شهردار خرمشهر برگزیده شد و در اولین گام، مقدمات تاسیس شهرک صدام فراهم شد.

 

ساختمان‌های فرمانداری عراق در شهر‌های اشغال شده در حال ساخته شدن بود و نقشه و خیابان‌ها و کوچه‌ها و نصب فواره‌ها در دست تهیه بود. مقر لشکر ششم به صورت ساختمان کامل ساخته شده بود و در هویزه نیز قصد ماندن داشتیم به همین خاطر دست به انجام چنین کار‌هایی زده بودیم

 

مرحوم حجت‌الاسلام جمی نماینده امام و امام جمعه آبادان، با اشاره به این هدف رژیم بعث عراق گفت: صدام در خرمشهر با ایجاد شهرداری، فرمانداری و تشکیلات اداری، این شهر را به نام یکی از شهر‌های عراق معرفی کرده بود و به نیرو‌های خود دستور اکید هم داده بود که در برابر نیرو‌های ایرانی مقاومت کنند در همان زمانی که رژیم بعث عراق با اطمینان از تصرف خرمشهر نقشه تصرف خوزستان را در سر می‌پروراندند رزمندگان ایرانی عملیات «بیت المقدس» را در ساعات اولیه بامداد ۱۰ اردیبهشت ماه ۶۱ با هدف آزاد سازی خرمشهر آغاز کردند. در همین رابطه گفتگویی با ناخدا یکم صمدی، فرمانده گردان تکاوران کلاه سبز نیروی دریایی ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد نقش تکاوران نیروی دریایی ارتش در عملیات های دفاع مقدس توضیح بفرمایید؟

در اولین عملیاتی که بسیار موفق عمل کردیم عملیات ذوالفقاریه بود که با حضور تکاوران و گردانی از قوچان وارد عملیات شدیم که در این عملیات عراقی ها می خواستند از بهمن شیر عبور کنند که مانع عبور آنها شدیم و موجب عقب نشینی دشمن تا بالای میدان تیر آبادان شدیم. عملیات ثامن الائمه، آزادی خرمشهر، 34 روز مقاومت و عملیات آزادسازی خرمشهر از دیگر عملیات هایی بود که در آن حضور داشتیم.

 

عملیات بیت المقدس در چه زمانی از نظر قوای دشمن اجرا شد؟

بعد از پایان عملیات ثامن الائمه دوم عملیات مهم دیگر در جبهه شمالی و جنوبی اجرا شد و عملیات بیت المقدس سومین و چهارمین عملیات بسیار مهم بود و دشمن در حال فرار بود، شکست خورده ای که برنامه ریزی برای فرار می کرد و این بهترین موقع برای ضربه زدن به دشمن بود. سران نظامی در آن زمان تصمیم گرفتند دشمن را رها نکنند و تعقیب کرده و آخرین ضربه را بر آن وارد کنند. عملیات آزادسازی خرمشهر طراحی و از طرف افسران دانشگاه جنگ طراحی، تهیه، آماده و اجرا شد. 9 فروردین 1361 آغاز و سوم خرداد 61 خاتمه یافت. دشمن از تمام مرزهای ایران خارج شد و یک وجب دست دشمن باقی نماند و جنگ باید تمام می شد ولی به عللی تمام نشد و خرمشهر آزاد شد.

 

نقش آحاد مردم در آزادسازی خرمشهر توضیح بفرمایید؟

در اتحاد و همبستگی ملت ایران 36 میلیون نفر در جنگ حضور داشتند و اگر کسی در رزم حضور نداشت در پشت جبهه کاری برای جبهه انجام می داد. همه ملت در پشتیبانی جبهه بودند.

 

در مورد نقش تکاوران نیروی دریایی در عملیات بیت المقدس توضیح بفرمایید؟ جنگ برای آزاد سازی خرمشهر چه نوع جنگی نامیده می شود؟ میزان تلفات ایران در این عملیات تا چه میزان بود؟

در روز اول عملیات 700 نفر از تکاوران را وارد خرمشهر کردیم و 140 نفر از این تکاوران از خرداد 58 در منطقه حضور داشتند و البته گردانی از منجیل بیست و سوم مهر ماه به ما ملحق شده بودند و محور اصلی مقاومت آغاز شد و نیروهای دیگر که من نام آنها را مدافعان خرمشهر گذاشتم، همه با هم جنگیدیم. خرمشهر جنگی نامتقارن بود. تمام نیروها را جمع می کردیم، یک تیپ نمی شدیم اما در مقابل دو لشکر زرهی و مکانیزه سه گردان چترباز، دو گردان جیش الشعبی عراق 34 روز مقاومت کردیم اما صدام بنا بود یک روزه خرمشهر را بگیرد اما تلفات زیادی رژیم بعث عراق در تصاحب خرمشهر داد تا جایی که خرمشهر لقب خونین شهر را گرفت. 103 نفر از همرزمان من فقط در این 34 روز شهید شدند و 293 نفر زخمی شدند. یکی از این زخمی ها امیر دریادار سیاری است که 75 درصد جانبازی دارد و از رزمندگان دوران من بود. در این عملیات جانبازان 93 درصد نیز داشتیم.

 

عملیات ما در خرمشهر پارتیزانی بود. تعداد ما آن قدر نبود که بتوانیم دور خرمشهر را سنگر پخش کنیم بلکه دفاع ما متحرک و پارتیزانی بود، به همین دلیل در 24 مهر وقتی خرمشهر خونین شهر شد، عراق دو تیپ زرهی مکانیزه از کوی طالقانی وارد خرمشهر کرد. این حرکت دشمن شور و شعف خاصی در میان رزمندگان و آر پی چی زن ها ایجاد کرده بود تا جایی که با استراق سمع دشمن در 28 مهر فرمانده تیپ به فرمانده لشکر می گفت 60 درصد استعداد من از میان رفته است و فقط 40 درصد باقی مانده است، اگر امشب مرا از خرمشهر بیرون نیاورید یا همه تسلیم می شویم یا فرار می کنیم که همه در آن شب بیرون آمدند و به جای آن 38 گردان کماندو وارد خرمشهر کردند.

 

در دوم خرداد هنوز اجازه ورود به خرمشهر داده نشده بود. گردان من در ذیل گردان های عمل کننده بود. تعدادی از بچه ها با شنا وارد خرمشهر شدند و محل حضور دشمن را شناسایی کردند. در روز سوم وقتی وارد خرمشهر شدیم هر دو نفر تکاور 20 نفر عراقی را دستگیر می کردند و به پشت جبهه منتقل می کردند. همه در این روز اشک شوق و شادی می ریختند و یکدیگر را در آغوش گرفته و خدا را شکر کرده و نماز می گذاشتند. هرگز تا آخر عمر این تصاویر را فراموش نمی کنم.

 

در مورد نقش شهید جهان آرا در فتح خرمشهر توضیح بفرمایید؟

شهید جهان آرا از همرزمان عزیز من است که بسیار به او اعتقاد دارم. مدیریت این شهید در اداره مسجد جامع خرمشهر بسیار منحصر به فرد و بی بدیل بود. این مسجد پشتیبان جبهه جنوب بود. کشته، شهید، زخمی، تدارکات و سلاح همه وارد این مسجد می شد و از آنجا به محل های مورد نیاز رزمندگان ارسال می شد. این مکان مدیریتی مافوق تمام مدیریت ها را نیاز داشت و در اخر می گویم سرباز مسلمان ایرانی هستم که دوست دارم کفنم پرچم ایران باشد.

 

چرا در میان عملیات های دفاع مقدس عملیات بیت المقدس نقطه عطف تمام عملیات های دفاع مقدس است؟

ارتش 5 یا 6 عملیات موفق را در کارنامه خود به ثبت رسانده است که به همراه سپاه بوده است و این آخرین عملیات (بیت المقدس) بسیار مورد اهمیت قرار داشته است. این عملیات نامش فتح الفتوح است زیرا قسمت عمده کشور ما که خرمشهر بود در دست عراق بود و صدام به خرمشهر می بالید و حتی ادعا کرده بود اگر روزی ایرانیان بتوانند خرمشهر را از دست من بگیرند حاضرم کلید طلایی بصره را به آنها بدهم و این آرزو بر دل او باقی ماند و خرمشهر را ایرانیان از صدام پس گرفتند و 17 هزار اسیر، 18 هزار زخمی و صدمات غیر قابل جبرانی به تجهیزات و تسلیحات دشمن وارد شد، به همین دلیل این عملیات نقطه عطف تمام عملیات های دفاع مقدس است. در این عملیات تمام مرزهای کشور تامین شد و وجبی از خاک دشمن در دست دشمن نبود. در اخر معتقدم سرباز ایرانی ایران را دوست دارد، ما جان می دهیم و وجبی از خاک به دشمن نمی دهیم.

 

کد خبر 1179931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha