افتتاح سومین دوره جشنواره هنر‌های مقاومت در تونس

سومین جشنواره هنر‌های مقاومت در شهر تونس افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سومین جشنواره هنر‌های مقاومت با حضور وزیر اشتغال، وزیر امور اجتماعی، سخنگوی دولت، استاندار تونس، سفیر جمهوری اسلامی ایران، سفیر ونزوئلا، جمعی از دیپلمات‌های مقیم، هنرمندان برجسته‌ای از سوریه، لبنان، الجزایر و ... اقشار مختلف مردم در شهر فرهنگ تونس افتتاح شد.

 

این برنامه با طرح مسئله فلسطین به عنوان قطب‌نمایی که همه انواع مقاومت اعم از هنر و فرهنگ را دور هم جمع می‌کند، آغاز شد و سپس آقای کمال الفقیه استاندار تونس با ایراد سخنانی، قدردانی خود را به دلیل برگزاری سومین دوره جشنواره در تونس اعلام و بر ضرورت ریشه دواندن فرهنگ مقاومت در هنر و فرهنگ و همه اشکال نوآوری انسانی و همچنین در چارچوب اقدامات انسان دوستانه گسترده‌ای که در لباس جدید مقاومتی خود در برابر همه اشکال استعمار و بردگی انسان بروز می‌کند، تاکید کرد

 

در ادامه برنامه، علی ضاهر مدیر انجمن رسالات لبنان نیز در یک سخنرانی ضبط شده از دولت و ملت تونس برای میزبانی از هنر مقاومت و مردم آن در تقدیر و تشکر کرد.

 

وی بیان داشت که این دوره با دو دوره گذشته تفاوت دارد، زیرا دربردارنده مجموعه متنوعی از هنر‌ها مانند فیلم‌های سینمایی، شعر، موسیقی سنتی و نمایشگاه تابلو‌های نقاشی با موضوع فلسطین است که همه آن‌ها حامل پیام مقاومت علیه همه انواع ظلم هستند و فلسطین، مسئله اصلی و مشعل مقاومت به شمار می‌رود و از آن به اهمیت این نکته پی می‌بریم که مقاومت با هنر و فرهنگ باید در کنار مقاومت با سلاح قرار گیرد.

 

 

سپس نصرالدین النصیبی سخنگوی دولت تونس، در سخنانی تاکید کرد که فلسطین محور است و تونس و فلسطین دو روی یک سکه یعنی مقاومت هستند

 

مالک الزاهی وزیر امور اجتماعی تونس، دیگر سخنران افتتاحیه جشنواره نیز در سخنانی، با تشکر از مسئولان جشنواره هنر‌های مقاومت بیان داشت که تونس کشوری است که روح مقاومت در آن وجود دارد و این کشور جایی است که خون فلسطین با تونس در آن در هم آمیخته شده است.

 

وی تاکید کرد: تونس نماینده شهدای راه آزادی از جمله شهدای فرهنگ و رسانه و در راس آن‌ها بانوی شهید شیرین ابو عاقله و مظفر النواب شاعر مقاومت عراقی است. الزاهی همچنین از تمامی هنرمندانی که تلاش کردند تا خورشید آزادی در مبارزه با مستبدان و ظالمان از پنجره هنری بتابد که در آن، مسئله محوری فلسطین است، تشکر کرد.

 

وی بیان داشت: هنر مقاومت دربردارنده همه اشکال مخالفت با دشمن و کناره گیری و فاصله گرفتن از خندق عادی سازی روابط با نظام‌های ظلم است و حتی به ما می‌آموزد که چگونه با آن مقابله کنیم و هنرمند به دنبال آن است که هنر خود را به سلاحی تبدیل کند که در مسیر مقاومت از آن بهره می‌برد.

 

همچنین محمد خفاجه، نماینده مرکز رسالات در سخنانی به نقش هنر در گسترش فرهنگ مقاومت و ایستادگی در برابر همه انواع عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی اشاره کرد و بیان داشت که آثار هنری زیادی در این دوره ارائه شده‌اند که روحیه مقاومت را منعکس می‌کنند.

 

در ادامه این مراسم، مبارکه العواینیه، مدیر مرکز وفاداری به هنر و مقاومت نیز با ایراد سخنانی تاکید کرد که تونس امروز در برابر عزم خود برای جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ایستاده است و این یک ضرورت والا است که شرایط منطقه و جهان اقتضای آن را دارد.

 

وی بیان داشت: تونس نقش برجسته‌ای در همه اشکال مقاومت داشته و پایگاه آن باقی خواهد ماند و جامعه مدنی تونس مسئله فلسطین را پیش از هر مسئله دیگری در صدر توجهات خود قرار می‌دهد.

 

 

در ادامه این مراسم که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس، اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، مرکز فرهنگی وفاء تونس و انجن فرهنگی رسالات لبنان برگزار شد، پوریا شیوافرد، سرپرست گروه موسیقی رودکی که با همکاری بنیاد رودکی به تونس اعزام شده اند، به اجرای برنامه تک نوازی نی پرداخت.

 

کد خبر 1180044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha