روایت رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس از شکل‌گیری گردان فاتحین

حجت الاسلام مصلحی گفت: لزوم حضور طلبه‌های تبلیغی رزمی در یگان‌ها، گردان فاتحین را که نیروهای آن طلبه بودند، شکل داد. طلبه‌هایی که آموزش نظامی دیده بودند. گردانی که تا شب عملیات منسجم بود و آموزش می‌دید اما شب عملیات منحل می‌شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، به بررسی نحوه شکل‌گیری گردان فاتحین، متشکل از روحانیون و مبلغان جنگ تحمیلی پرداخت که در ادامه آمده است: آشنایی و ارتباط بنده با شهید ابراهیم همت در شهرمان یعنی شهرضا باعث ورودم به کردستان و از آن‌جا به جبهه‌های جنوب شد. البته حضورم در کردستان پررنگ نبود. آن زمان بسیج هنوز شکل نگرفته بود و من با سپاه ارتباط داشتم. بعد از شکل‌گیری بسیج در زمان بنی‌صدر، آقایی به نام مجد مسئولیت بسیج را به عهده داشت. ایشان پیگیر تشکیل یک گروه رزمی روحانی از حوزة علمیه قم بود. آقای مجد مرکزی را در تهران برای آموزش این روحانی‌ها اختصاص داد. اواخر سال ۵۹ بود که من هم به تهران رفتم و حدود ۴۵ روز در این مرکز و زیر نظر چند نفر از فرماندهان ارتش آموزش دیدم. آموزش‌ها خیلی سخت بود. تمام مربی‌ها دورة جنگ‌های چریکی و پارتیزانی دیده بودند و به ما هم خیلی سخت می‌گرفتند. بعد از اتمام دوره، من به اهواز و از آن‌جا به خرمشهر رفتم.

تا سال ۶۳ رفت‌وآمدهایم به جبهه مقطعی بود یعنی هر زمان عملیات می‌شد به جبهه می‌رفتم و بیش‌تر هم در خرمشهر مستقر بودم. آن‌جا، هم نیروهای ارتش و سپاه و هم نیروهای مردمی حضور داشتند. در حین عملیات، بنده بیش‌تر در کنار نیروهای اصفهان بودم چون هم با آن‌ها آشناتر بودم و هم دوستی و رفاقتی بین من و شهید ردانی‌پور بود. شهید ردانی‌پور بعضی از کارهایش را به بنده محول می‌کرد یا به گردان‌ها یا گروهان‌ها مامورم می‌کرد. البته هنوز لشکر۱۴ امام حسین(ع) شکل نگرفته بود. به ‌دلیل این‌ که «عبدالله میثمی» نماینده حضرت امام بود، در جلسات قرارگاه خاتم و کربلا حضور داشت. میثمی عادت داشت در جلسات خودمانی‌ای که داشتیم، مسائل و مشکلات را به طلبه‌هایی مثل بنده انتقال می‌داد و برای آن‌ها دنبال راهکار بود.

ایشان یک موضوعی را قبل از عملیات خیبر مطرح کرد و گفت بعضی‌ رزمنده‌های ما در شب عملیات هنگامی‌ که با چند تیربار دشمن مواجه می‌شوند، زمین‌گیر می‌شوند یا به‌اصطلاح کُپ می‌کنند. می‌گفت باید فکری ‌بکنیم که رزمنده‌ها از آن حالت خارج بشوند و بتوانند درست عمل کنند. سرِ همین موضوع بود که بحث لزوم حضور طلبه‌های تبلیغی رزمی در یگان‌ها مطرح شد. یعنی طلبه‌هایی که کار جنگی بلند باشند و آموزش نظامی دیده باشند در جمع هر گردان حاضر شوند و در چنین مواقعی بلند شوند و به عنوان پیش‌قراول، با استناد به آیات و احادیث رجز بخوانند و بقیه را وادار به حرکت کنند. به دنبال چنین فکری، گردان فاتحین که نیروهای آن طلبه بودند شکل گرفت. این گردان تا شب عملیات م

کد خبر 1180191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha