هشدار؛ جوانی جمعیت در سرازیری پیری/ زنگ خطر پیری جمعیت به گوش می رسد

خانوارهای ایرانی به سمت پیری حرکت می‌کند که این موضوع در خراسان شمالی نیز صادق است و در سال های اخیر کارشناسان به خانوارهای ایرانی هشدارهای لازم را داده اند تا به فکر جوانی جمعیت باشند تا در چند سال آینده کشور عزیزمان با چالش پیری جمعیت مواجه نشود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ نرخ رشد جمعیت خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است به طوری که جمعیت جوان استان بیش از میانگین کشور است و بر طبق شاخص ها، در کشور سالمندان ۶.۱ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند اما این رقم در این استان ۵.۵ درصد گزارش شده است.

 

اما با این وجود می توان گفت که خانوار ایرانی به سمت پیری حرکت می‌کند که این موضوع در این استان نیز صادق است و در سال های اخیر کارشناسان به خانوارهای ایرانی هشدارهای لازم را داده اند تا به فکر جوانی جمعیت باشند تا در چند سال آینده کشور عزیزمان با چالش پیری جمعیت مواجه نشود.

 

به واسطه شرایط کشور و همچنین نیاز به رشد متوازن جمعیت، در دهه های گذشته سیاست‌هایی در کشور دنبال شد که نتیجه آن جلوگیری از روند رو به رشد جمعیت ایران در سال‌های دهه ۶۰ و پس از آن بود. از این رو بیشتر تبلیغات از سوی رسانه ها و دستگاه های متولی به سمت فرزند کمتر زندگی بهتر رفت و اقشار مختلفی از جمعیت کشور نیز تحت تاثیر قرار گرفتند و به مرور در این سال ها تعداد فرزندان هر خانوار ایرانی کاهش یافت.

 

 خانوارهای ایرانی به حدی کوچک شد که تعداد فرزندان هر خانوار بین یک تا سه نفر شد اما متاسفانه در چند سال اخیر این میزان نیز آرام آرام کاهش یافت حتی برخی از زوج ها نمی خواهند که صاحب فرزند شوند و یا بسیار دیر هنگام اقدام می کنند و همچنین تعداد زیادی از جوانان مجرد هستند.

 

البته تعداد کم موالید تنها مربوط به زوج ها نیست و این در حالی است که تعداد زیادی دختران و پسران در سنین بالا هم اکنون مجرد هستند و تعدادی زیادی از زوجین نیز به علت مشکلات مختلف نابارور هستند.

 

کارشناسان و مسئولان مرتبط به حوزه جمعیت نیز روند جمعیت کشور به سمت پیری را تایید کرده اند که هم اینک دولت در این خصوص برنامه هایی دارد تا نگرش ها دوباره تغییر کند که این امر نیز نیاز به فرهنگ سازی در جامعه دارد چرا که همان طور که با فرهنگ سازی توانستیم در سال هایی جمعیت را کنترل کنیم هم اینک نیز باید از این وسیله استفاده کنیم و مانع کشوری پیر شویم.

 

یکی از کارشناسان در خراسان شمالی گفت: طبق آمار ارایه شده از سوی ثبت احوال استان نرخ ولادت در این استان بالاتر از رقم کشوری است به طوری که این رقم در کشور ۱۳.۶ در هزار و در این استان ۱۵.۳ در هزار ثبت شده است.

 

«علی قربانزاده» افزود: با توجه به اینکه شرایط این استان نسبت به کشور از وضعیت بهتری برخوردار است باید تلاش کنیم تا این روند مناسب تر نیز شود.

 

وی بر حمایت از زوج های جوان برای فرزند آوری تاکید کرد و گفت: برخی از زوج های جوان در سال های اولیه شروع زندگی خود دچار مشکلات اقتصادی هستند که در تامین معیشت با چالش مواجه شده اند، دولت باید در این زمینه برای ایجاد کار، اشتغال پایدار برای این گروه تلاش کند که فرزندآوری در اولویت برنامه زندگی آنان قرار گیرد.

 

وی اظهارکرد: شمار زیادی از جوانان از گرانی اجاره مسکن، تامین امکانات ضروری برای یک زندگی و هزینه های پوشاک و خوراک به سختی افتاده اند که دولت باید در این خصوص برنامه های جدی داشته باشد.

 

وی گفت: اما جمعیت زیادی در جامعه وجود دارد که مشکلات اقتصادی ندارند اما دلایلی برای خود دارند که در این راستا باید فرهنگ سازی شود.

 

قربانزاده افزود: برای اجرای سیاست افزایش جمعیت باید کارشناسان تمامی مسایل و مشکلات در این راستا را شناسایی کنند و برای هر کدام از آن علت ها، راهکار ارایه دهند تا به موفقیت دست یابیم.

 

یکی از شهروندان بجنوردی هم حل مشکلات جوانان مجرد را بهترین گزینه برای افزایش جمعیت دانست و افزود: این تعداد از جمعیت در سنین باروری هستند و باید زمینه ازدواج را برای آنان فراهم کنیم که این امر نیز مستلزم حمایت دولت برای تسهیل در وام ازدواج، ایجاد اشتغال و امنیت شغلی، فرهنگ سازی و سایر موارد است.

 

«فرزانه رحمان زاده» بر اهمیت امنیت شغلی جوانان تاکید کرد و افزود: شمار زیادی از جمعیت جوان به نوعی کار دارند اما درآمد مناسبی ندارند و از امنیت شغلی برخوردار نیستند که این گروه نیز به نوعی برنامه ازدواج را به تاخیر انداخته اند.

 

وی گفت: هم اینک دولت برنامه های تشویقی برای خانوارهایی که بیش از یک فرزند دارند نیز دارد که باید برنامه ها عملیاتی شود که خود فرهنگ سازی است اما اگر در حین کار خانوارها با مشکل مواجه شوند، طرح با موفقیت اجرایی نخواهد شد.

 

وی خواستار کمک به زوج های نابارور در سطح کشور نیز شد و گفت: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در رسانه ها منتشر شده، بیش از 20 درصد زوج ها در کشور نابارور هستند که اگر حتی حدود نصف این زوج های جوان تحت درمان قرار گیرند کمک شایانی به جمعیت خواهند کرد و همچنین آسیب ها و مشکلاتی که این خانوارها نیز دارند به خودی خود از بین خواهد رفت.

 

با وجود اینکه بیشتر خانوارها به سمت تک فرزندی حرکت کرده اند به یکباره به سمت فرزند آوری نمی روند باید با فرهنگ سازی تلاش کنیم تا رویکرد خانوارها تغییر کند اما در مرحله اول باید برای درمان زوج های نابارور و فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان اقدام شود.

 

سرپرست موسسه تحقیقات جمعیت کشور در یک نشست خبری در پایان فروردین ماه امسال گفته است: ۱۱میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مجرد در کشور داریم که ۸۸ درصد آنها جوانان مجرد در سن ازدواج هستند و تمایل به ازدواج دارند.

 

«مسعود عالمی نیسی» افزود: اگر نیمی از این جوانان ازدواج کنند،  ۱.۴۵ میلیون فرزند به جمعیت کشور افزوده می‌شود.

 

وی اظهارداشت: اکنون میانگین فاصله ازدواج و باروری ۳.۴ سال است و با توجه به اینکه ازدواج مساله مهمی است و در جامعه افراد مجرد، خانواده‌های نابارور، سقط جنین و خانواده‌های تک فرزند یا بدون فرزند داریم باید سیاست مشخصی در نظر بگیریم.

 

عالمی نیسی ادامه داد: اکنون نرخ باروری ۱.۷ درصد است و به عبارت دیگر خانواده ها یک و هفت دهم فرزند می‌آورند و اِشکال آن است که تعداد مجردان بالاست و باید برای ازدواج آنها تسهیلات ایجاد شود.

 

هرچند افزایش شمار سالمند هر کشوری نشان از افزایش سطح امید به زندگی است اما پیر بودن جمعیت غالب یک ملت نیز پیامدهای فردی و اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد. با بالا رفتن میانگین سنی جمعیت کشور یا به عبارتی پیر شدن جمعیت، شمار افرادی که به دلیل کهولت سن نیاز به نگهداری یا پرستاری دارند، افزایش می‌یابد.

 

اگر این جمعیت رو به افزایش باشد، جمعیت جوان، چند سال آینده نیز برای نگهداری از این افراد دچار مشکل خواهند شد و همچنین سالمندان نیاز به دریافت خدمات دارند که اگر جمعیت فعال و جوان به اندازه کافی در کشور نداشته باشیم آینده پیش رو همراه با چالش خواهد شد که از هم اکنون باید برای آینده کشورمان برنامه ریزی کنیم که این امر مشارکت و همکاری تمامی دستگاه ها را می طلبد.

 

 

نرخ ولادت استان بالاتر از رقم کشوری است

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی گفت: نرخ ولادت در این استان بالاتر از رقم کشوری است به طوری که این رقم در کشور ۱۳.۶ در هزار و در این استان ۱۵.۳ در هزار ثبت شده است.

 

«علی زاهدی نیا» افزود: نرخ رشد جمعیت استان بیش از میانگین کشوری است که نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۱ درصد و در این استان ۱.۳ درصد است.

 

وی اظهارداشت: جمعیت این استان جوان تر از میانگین کشوری است به طوری که در کشور سالمندان ۶.۱ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند اما این رقم در این استان ۵.۵ درصد گزارش شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: جمعیت غیرفعال یعنی افزاد کمتر از ۱۴ سال در استان ۲۷۲ هزار و ۳۱۸ نفر و جمعیت ۶۵ سال به بالای استان ۵۴ هزار و ۵۱۵ نفر است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی گفت: جمعیت فعال استان یعنی افراد ۱۵ تا ۶۴ سال استان هم ۶۶۹ هزار و ۴۵۶ نفر است.

 

وی گفت: جمعیت استان تا پایان فروردین ماه امسال ۹۹۶ هزار و ۲۸۹ نفر است که ۵۰۰ هزار و ۵۵۳ نفر از این تعداد را مردان و مابقی را زنان تشکیل می دهند.

 

 

راه اندازی کمیته سلامت و قرارگاه جوانی جمعیت در خراسان شمالی

 

اولین کمیته سلامت و قرارگاه جوانی جمعیت با عنوان کمیته بیمه، در استان خراسان شمالی و در اداره کل بیمه سلامت با حضور شماری از مسئولان مربوط به این حوزه برگزار شد.

 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی در این کمیته اظهارداشت: جوانی جمعیت و حمایت از خانواده های نابارور اهمیت دارد، برای این منظور بیمه سلامت خدمات درمان زوجهای نابارور را تا 90 درصد پرداخت می کند.

 

دکتر «محسن رعنایی» افزود: ضوابط پوشش بیمه ای خدمات درمان ناباروری در آذر ماه سال 1400 از طریق شورای عالی بیمه به سازمان های بیمه گر و متعاقبا ادارات بیمه سراسر کشور ابلاغ شده است.

 

وی از امکان پرداخت هزینه های درمان ناباروری بیمه شدگان استان خراسان شمالی که درمان را در مراکز مجاز انجام می دهند، خبر داد.

 

 رعنایی اظهارداشت: مراکزی که دارای پروانه فعالیت می باشند، مراکز مجاز محسوب می شوند و بیمه شدگان استان اگر اسناد درمانی از این مراکز، چه در استان خراسان شمالی و چه سایر استانها را برای اداره کل بیمه سلامت بیاورند، در استان قابل پرداخت است.

 

دکتر رعنایی، تنها مرکز مجاز درمان ناباروری استان را بیمارستان بنت الهدی اعلام و توصیه کرد: بیمه شدگانی که می خواهند اقدام به درمان ناباروری در استان یا خارج از استان کنند، لازم است قبل از اقدام به درمان از طریق مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت به آدرس www.ihio.gov.ir و یا از اداره کل بیمه سلامت و یا ادارات شهرستان ها برای معرفی مراکز مجاز استعلام بگیرند تا پرداخت هزینه های درمان این بیمه شدگان دچار مشکل نشود .

 

مدیرکل بیمه سلامت استان اظهارداشت: پیش از اجرای طرح پوشش بیمه ای خدمات درمان ناباروری، اقدامات تشخیصی ناباروری مانند ویزیت، آزمایش، سونوگرافی و دارو در تعهد بیمه بود ولی در دستورالعمل ابلاغی جدید سایر خدمات نوین باروری شامل بسته خدمتی میکرواینجکشن سه بار در سال، بسته خدمتیivf  سه بار در سال و بسته خدمتی تلقیح داخل رحمی سه بار در سال در تعهد بیمه ها قرار گرفته است.

 

دکتر «اکبری» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و رئیس کمیته درمان قرارگاه جمعیت استان نیز گفت: برنامه های جوانی جمعیت از اولویت های کشور و یک قانون است و ما به عنوان متولی باید تا جایی که می توانیم در این مسیر فعالیت کنیم.

 

وی از بیمه سلامت به عنوان اولین کمیته ای که به سرعت فعالیت خود را آغاز کرده یاد کرد و افزود: پیش بینی می کنیم با اجرایی شدن طرح خدمات بیمه ای برای درمان ناباروری،  بتوانیم با کمک بیمه سلامت و سایر سازمان های بیمه گرها هزینه های ناباروری را کاهش دهیم.

 

دکتر«مریم پورآدینه» مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور بانوان نیز اظهارداشت: ما هنوز فرصت برای جوان سازی جمعیت استان داریم.

 

وی اظهارداشت: برای اجرای برنامه های جوان سازی لازم است برای پوشش بیمه ای سالمندان، کاهش مرگ و میر در فرزندان و افزایش امید به زندگی برنامه ریزی کنیم.

 

 

ملیحه بیابانی

 

 

کد خبر 1180249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha