حضور بیش از ۶۰ میهمان خارجی در نمایشگاه کتاب

احمدوند با بیان اینکه نمایشگاه کتاب امسال بدون حاشیه و تنش برگزار شد، گفت: توجه به فضای سالم فرهنگی امن در نمایشگاه کتاب از موضوعات مورد تاکید برگزارکنندگان این دوره از نمایشگاه بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، یاسر احمدوند امروز یکشنبه 8 خرداد در نشست خبری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: توجه به فضای سالم فرهنگی امن در نمایشگاه کتاب از موضوعات مورد تاکید برگزارکنندگان این دوره از نمایشگاه کتاب بود. همه کسانی که از نمایشگاه کتاب بازدید کردند، اذعان کردند که فضای نمایشگاه امن و با نشاط بود. خوشبختانه نمایشگاه کتاب امسال بدون حاشیه و تنشی برگزار شد اگرچه برخی کوته فکران سعی در محدود کردن چهره نمایشگاه داشتند.

 

رییس سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه در بخش بین امللی نمایشگاه کتاب میهمانان ارزشمندی با اشتراکات فرهنگی و زبانی حاضر شدند، عنوان کرد: بیش از 60 میهمان از کشورهای مختلف به دعوت برگزارکنندگان نمایشگاه در این دوره از نمایشگاه حضور داشتند. میهمانان خارجی که در نمایشگاه حاضر بودند جزو تاثیرگذاران فرهنگی عرصه کتاب در کشور خود محسوب می شدند.

 

وی با اشاره به اینکه در این دوره از نمایشگاه کتاب قطر میهمان ویژه بود، بیان کرد: گفت و گوهای فرهنگی بین دو کشور صورت گرفت. خیلی از کشورها برای گرفتن تجربه برگزاری و دیدن شور و نشاط فرهنگی در نمایشگاه حضور داشتند. تبادلات فرهنگی و حضور در بازارهای منطقه ای از جمله آثار حضور میهمانان خارجی در نمایشگاه کتاب است. شخصیت های سیاسی، فرهنگی و دینی از مایشگاه کتاب دیدن کردن. ریاست محترم جمهور از نمایشگاه کتاب بازدید کردند و با تعدادی از غرفه داران گفت و گو داشتند.

 

رییس سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: توجه به بازتاب رسانه ای فعالیت ها از دیگر زحمات همکاران بنده در نمایشگاه کتاب بود. چندین محیط استودیویی تدارک دیدند و ستاد خبری داشند که تولیدات صورت گرفت و ابعاد مختلف این رویداد بزرگ را منعکس کردد. پوشش خوبی از نمایشگاه در صدا و سیما صورت گرفت که تشکر می کینم. در این دوره نمایشگاه شاهد رابطه خوب و همدلانه صدا و سیما با برگزارکنندگان نمایشگاه بودیم. 

 

احمدوند خاطرنشان کرد: تلاش کردیم شرایط برگزاری برای بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب راحت باشد. مصلی به این دلیل که برای برپایی نمایشگاه ساخته نشده از امکانات رفاهی برای کار نمایشگاهی برخوردار نیست، تلاش شد که امکانات بهتری در این دوره نسبت به دوره های قبل فراهم شود از جمله اینکه از صندلی های بیشتر و سایه بان های بیشتری استفاده شد. هنوز با سطح مطلوب فاصله داریم و شرایط باید بهتر شود و در آینده نواقص باید مرتفع شود.

 

وی ضمن تشکر از ناشران و تشکل های حوزه نشر تصریح کرد: دو هزار و 800 ناشر در این دوره از نمایشگاه حضور داشتند. 1700 ناشر در بخش حضوری و 1100 ناشر در بخش مجازی بودند. از تمام برگزارکنندگان نمایشگاه و از شورای سیاستگزاری نمایشگاه تشکر ویژه می کنم.

 

احمدوند اظهار داشت: اگر رسانه ها هرگونه انتقادی به ما می کنند حتی اگر منصفانه نباشد واکنشی نشان نمی دهیم. عکسی از نمایگشاه کتتاب در فضای مجازی منتشر شد که مخدوش بود و هدف هجو نمایشگاه بود. آنچه به ما منتقل شده، این است که ناشران رضایت حداکثری از برگزاری همزمان بخش مجازی و حضوری نمایشگاه داشتند. بعید می دانم که ناشری از دو برابر شدن فروشش در نمایشگاه کتاب ناراضی باشد.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب اظهار داشت: پس از بیماری کرونا مقام معظم رهبری برای اینکه دیگران مسایل بهداشتی را رعایت کنند، احتیاط شدید دارند و خودشان رعایت می کنند و مردم نیز رعایت بکنند. ما علاقه مند بودیم که از حضور ایشان استفاده کنیم. امیدواریم در دوره های بعدی با شرایط مطلوب از محضر ایشان بهره مند شویم.

 

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب متعلق به شهرداری و وزارت فرهنگ نیست، گفت: نمایشگاه کتاب برای مردم است. یک بخش نمایشگاه مربوط به ناشران است که کتاب می فروشند، بخش دیگر شامل مردم است که خریداران کتاب هستند. مردم و ناشران به هر نتیجه ای در مورد مکان برگزاری نمایشگاه برسند، ما هم موافقت می کنیم و نمایشگاه را آنجا برگزار می کنیم.

 

رییس سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مورد بودجه صرف شده برای این دوره از نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: باید به جمع بندی نهایی برسیم تا بتوانیم بودجه نهایی نمایشگاه را اعلام کنیم. بخشی از هزینه ها کمک هزینه بوده، بخشی را به عنوان یارانه در نظر گرفتیم، بخشی از هزینه صرف بخش مجازی نمایشگاه شده که همه اینها باید جمع بندی شوند. آخرین دوره ای که نمایشگاه کتاب برگزار شد، تقریبا 30 میلیارد تومان برایش هزینه شد. پیش بینی می شود که این عدد در این دوره از نمایشگاه با توجه به افزایش قیمت ها بیشتر شود. نمایشگاه کتاب تهران یک روز به علت آلودگی هوا تعطیل شد که هزینه آن یک روز به ناشران برگردانده خواهد شد.

کد خبر 1180250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha