مسجد قلب تپنده فعالیت های فرهنگی و هنری/مسجد باید محور تمام فعالیت های فرهنگی قرار گیرد

اسماعیلی با بیان اینکه مسجد قلب تپنده فعالیت های فرهنگی و هنری است، گفت: شعار حوزه فرهنگی بازگشت به مساجد است و مسجد باید محور تمام فعالیت های فرهنگی جامعه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره شعر و نماز جمعه با تشکر از ریاست شورای سیاستگزاری ائمه جمعه و تمهیدات برگزاری این جشنواره گفت: نگاه ما به نماز جمعه یک نگاه ویژه است و نماز جمعه جایگاه بالایی دارد. امام جمعه تنها در نماز جمعه برگزارکننده نماز نیست بلکه مسئولیت یک شهر و مجموعه را بر عهده دارد و هدایت های معنوی و فرهنگی در این نماز رخ می دهد.

 

وزیر ارشاد افزود: قلب یک شهر در نماز جمعه می تپد. نگاه دولت و نظام این است که بتوانیم محوریت فعالیت های فرهنگی را در قالب نظام قرار دهیم و هر چقدر در این موضوع از هنر بهره ببریم، کار ما آسان تر است.

 

وی گفت: اگر نماز از بستر مسجد و مصلی دور شود، زحمات زیادی دارد. در فضایی که افتراق میان روح دینی در فعالیت های فرهنگی و هنری ایجاد می شود و هنرهای وارداتی پا به میدان می گذارند، کار ما بسیار دشوار است و ما دچار آسیب می شویم.

 

وی گفت: افتراق به وجود آمده میان هنر و دین برای ما هزینه بر بوده و شعار حوزه فرهنگی ما بازگشت به مساجد است. باید فعالیت های فرهنگی و هنری به قلب تپنده مسجد بازگردد و مسجد باید محور تمام فعالیت های فرهنگی قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه نماز جمعه در مهمترین مسجد هر شهر برگزار می شود و از اهمیت دوچندان برخوردار است، اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی هنری در مساجد دیده شده و هر چقدر نگاه فرهنگی و دینی به هم آمیخته باشد، کار ما آسان تر است.

 

اسماعیلی از تشکیل یازده قرارگاه فرهنگی هنری در یازده استان محروم کشور خبر داد و گفت: در همین زمینه در پنج استان برای چهل هزار هنرجو برنامه های فرهنگی و آموزشی و هنری در نظر گرفته شده است که این برنامه ها در مساجد برگزار می شود. شانیت هنر در این است که ابزار مناسبی برای رساندن پیام دین باشد.

 

وی گفت: اثر جدیدی که مورد توجه همه قرار گرفته است (سلام فرمانده) چگونه نشان می دهد که یک هنر برای انتقال مهمترین مفاهیم از چه ابزاری استفاده می کند، این امر موجب مباهات ماست.

 

وی با اشاره به دوران دفاع مقدس و تاثیر شعر و ترانه در افزایش روحیه ایثار و فداکاری یادآور شد: مادحین اهل بیت در دفاع مقدس در جبهه ها موثر بودند و در خدمت مفاهیمی بلند برای ایثار و مقاومت خدمت می کردند.

 

اسماعیلی اظهار داشت: جشنواره شعر و عکس محلی برای بروز استعدادهای جوان است و کاری بسیار ستایش آمیز محسوب می شود. در حوزه دین و تعظیم شعائر باید به نحو احسن از هنر استفاده کنیم و تمام تلاش خود را به کار ببریم تا مردم به سعادت دنیا و آخرت برسند.

 

اسماعیلی گفت: تعریف سیاست از نظر اندیشمندان و علما این است که همه از ابزارهایی برای سعادتمندی مردم استفاده کنیم. برخلاف تمدن غربی که این حق را به اجتماع نمی دهند، تلاش حکومت دینی برای سعادتمندی مردم است. دولت دینی در جایی بروز و ظهور می کند که این قدرت در اختیار اهداف بزرگ قرار بگیرد. تمام تلاش دولت مردمی، طلاب و فضلا امروز در جایگاه خدمتگزاری این است که خدمتگزار مناسبی برای عرصه دین باشند.

 

وی با اشاره به حادثه خوزستان تاکید کرد: به مردم خوزستان تسلیت می گویم و برای بازماندگان صبر جمیل می خواهم و نظام اسلامی کسانی را که غیر مسئولانه این فاجعه را ایجاد کردند، برخورد می کند و انشاءالله در آینده شاهد این حوادث در کشور نباشیم.

کد خبر 1180297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha