کارگاه های تخصصی «عکس رضوی» در بجنورد برگزار شد

همزمان با نخستین روز از یازدهمین جشنواره ملی عکس رضوی، سلسله کارگاه تخصصی عکاسی در تالار مجموعه مفخم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ سلسله کارگاه های تخصصی یازدهمین جشنواره ملی عکس رضوی با موضوع ارزیابی عکس های جشنواره و عکاسی صحنه آرایی شده با حضور «ناصر محمدی» کارشناس ارشد عکاسی و مدرس دانشگاه که داوری جشنواره های متعدد را در کارنامه اش دارد، برگزار شد که در بخش نخست آن که به ارزیابی عکس های جشنواره پرداخته شد، مدرس کارگاه به تعریف نقد پرداخت و بیان ویژگی ها، معایب و محاسن را در نقد آثار مورد توجه قرار داد.

 

محمدی در بخش دیگری به وظایف نقد اشاره کرد و وسعت آگاهی  فرد از ارزش آثار را در زمره وظایف نقد برشمرد و به گونه های مختلف نقد همچون نقد ساختارگرا که چرایی و چگونگی اثر را مورد ارزیابی قرار می دهد، پرداخت.

 

داور جشنواره عکس رضوی، نقد تفسیری، محتوایی، مضمونی، توصیفی، زیبایی شناسانه و جامعه شناسانه را از دیگر گونه های نقد عنوان کرد.

 

محمدی همچنین از اینکه در ارزیابی آثار با سلیقه کاری نداریم بلکه باید بر اساس اصول و ساختار به ارزیابی پرداخت، نام برد و گفت: هر عکس باید از دو منظر فرم و محتوا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

بر اساس این گزارش، در این کارگاه عکس های راه یافته به بخش نهایی مورد بررسی قرار گرفت و «محمدی» مدرس کارگاه، از اینکه یکی از ویژگی های عکس خوب، گرفتن عکس در شرایط جوی متفاوت و انتقال حس خوب به مخاطب است، سخن گفت.

 

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری بر پرهیز از عکس های تکراری تاکید کرد و از اینکه  یک عکس در بسیاری از جشنواره ها دیده می شود، آن را ضربه  به عکاس و تولید آثار دانست و بررسی آثار دوره های پیشین جشنواره را از سوی داوران بسیار مهم  برشمرد.

 

بر اساس این گزارش، در بخش دوم کارگاه با موضوع عکاسی کارگردانی شده «ناصر محمدی» به تفاوت عکاسی صحنه آرایی شده و کارگردانی شده و تاریخچه این دو پرداخت و افزود: در عکاسی صحنه آرایی شده عکاس با استفاده از هنر خود و چیدن صحنه به اشکال مختلف و دادن ژشت های مختلف به افراد در برابر دوربین به دنبال داستان گویی است.

 

محمدی اضافه کرد: در عکاسی کارگردانی شده آفرینش و ساخت تصویر با استفاده از ساز و کار گوناگون محیط ساخته  و نورپردازی می شود.

 

از نگاه وی جایگاه  عکاسی ایران در بخش مستند صرف، قوی و غنی است، اما در مستند هنری این گونه نیست و بزرگ ترین ضعف عکاسان را نداشتن مطالعات تخصصی به ویژه در زمینه تاریخ هنر عنوان کرد.

 

عکاسان حاضر در فواصل  این دو کارگاه از موزه مردم شناسی در عمارت تاریخی مفخم و آیینه خانه و  موزه نسخ خطی بازدید کردند.

 

گفتنی است، یازدهمین جشنواره ملی عکس رضوی با همکاری و مشارکت بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هشتم خردادماه  با رقابت ۳۴ اثر راه یافته به مرحله نهایی آغاز و یازدهم ماه جاری؛ همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) با معرفی برترین ها به کار خود پایان می دهد.

 

 

کد خبر 1180427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha