هشداری که نادیده گرفته می شود/ تلاش صهیونیست ها برای وقوع جنگ مذهبی

رژیم صهیونیستی از زمان اشغال شهر قدس با روش های مختلف تلاش داردتا بر این شهر مسلط شودو نمادهای اسلامی و عربی آن را تغییر دهدو یک هویت یهودی برای شهر قدس بسازد.این درحالی است که تدابیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیها امکان وقوع جنگ مذهبی را بالا می برد.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: رژیم اشغالگر اسرائیل از زمان اشغال شهر قدس در سال 1967 تلاش دارد تا با روش مختلف به منظور اعتبار بخشیدن به یهودیت با تغییر جمعیتی و مبارزه با فلسطینی ها و تصرف اراضی بر این شهر و تغییر ویژگی های اسلامی و عربی سیطره یابد.

بیت المقدس همواره هسته اصلی درگیری بین اشغالگران اسرائیل و فلسطینی ها بوده است. به گفته سیاستمداران و دانشگاهیان، رژیم اشغالگر از طریق دولت های راست افراطی به خصوص در طول 10 سال گذشته، همه قدس را پایتخت ابدی خود می دانند. این درحالی است که فلسطینی ها نیز تاکید می کند که قسمت شرقی پایتخت آینده کشورشان است.

 

پس از یورش یک هزار و 44 شهرک نشین به صحن مسجد الاقصی و قبل از آغاز راهپیمایی پرچم که شهرک نشینان در سالگرد اشغال قدس در جنگ ژوئن 1967 میلادی برگزار کردند، این مسجد شاهد درگیری فلسطینی ها با نظامیان صهیونیستی بود.

ناظران براین باورند که تدابیر رژیم صهیونیستی در شهر قدس و حملات هدفمند به مسجد الاقصی نسبت به وقوع جنگ مذهبی هشدار می دهد که در مرز های فلسطین و منطقه متوقف نمی شود، بلکه زبانه های آتش آن به همه جهان خواهد رسید.

 

احمد الرویضی، مشاور دیوان ریاست امور قدس به خبرگزاری وفا می گوید: مسجد الاقصی برای همه  مسلمانان مقدس است و بخشی از اعتقادات شان است، زیرا جایگاه مذهبی آن به عنوان قبله اول و سومین حرم مقدس و دومین مسجد مقدس مسلمان است. بنابراین حمله به آن، تعرض به اعتقاد مسلمانان است.

الرویضی می گوید: درصورتی که یورش ها و حملات به مسجد الاقصی ادامه یابد، رژیم صهیونیستی برای اعمال تقسیم زمانی تلاش می کند. این مسئله به معنای تعرض به یک میلیارد مسلمان در جهان است و نشانه های جنگ مذهبی است. واضح است که رژیم صهیونیستی در حال برنامه ریزی آن است.

 

مشاور دیوان ریاست امور قدس می گوید: نسبت به وقوع جنگ مذهبی هشدار دادیم و گفتیم که همه راخواهد سوزاند و هرگز در مرزها متوقف نمی شود. مسلمانان در سراسر جهان هستند. بمابراین خطرات اصلی ناشی از تدابیر اشغالگران در مسجد الاقصی جرقه می زند و انگشتان همه را در این جنگ مذهبی بسوزاند.

الرویضی می گوید: جنگ مذهبی در مرزهای منطقه و مرزهای مردم فلسطین متوقف نخواهد شد، بلکه به آمریکا، اروپا و همه جهان می رسد. باید جهان بر اسرائیل برای متوقف کردن اقداماتش فشار بیاورد تا منطقه به آتش کشیده نشود. این رژیم در حقیقت برای جنگ مذهبی زمینه سازی می کند.

 

او می گوید: اشغالگران صهیونیستی تلاش کردند تا با راهپیمایی پرچم و تدابیر خود علیه قدس و مسجد الاقصی صحنه اعمال حاکمیت اسرائیل بر آنها را نشان دهند که تنها صاحب حاکمیت این رژیم است. این رژیم تلاش دارد تا با مظاهر موجودیت فلسطینی ها مانند علم، کار در موسسات و اجتماع و بازداشت شخصیت های ملی و سیاسی در شهر قدس مبارزه کنند.

 

الرویضی می گوید: اشغالگران برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی و برپایی هیکل موهوم تلاش می کنند. اشغالگران در طول 10 سال اخیر گام هایی برداشتند. به طوری که یورش ها گسترش یافت و گیت های الکترونیکی در سال 2019 میلادی در باب الرحمه نصب شد و در 2021 میلادی موانع آهنی در باب العمود قرار داده شد. این درحالی است که امسال برای تقویت تقسیم مکانی و زمانی و پایان دادن به نقش اوقاف اسلامی و کاهش نقش مذهبی آن تلاش کردند.

 

این مقام فلسطینی تاکید می کند که اشغالگران درباره وضعیت کنونی صحبت می کند که مسجد الاقصی پنج هزار متر مربع است که تنها مسقف است. صحن های آن بوستان است. به همین دلیل اشغالگران حمله شهرک نشینان به صحن ها را افزایش می دهد. همه اینها نشان می دهد که مابه وضعیت تشدید نزدیک می شویم و اسرائیل مسئول آن است.

الرویضی خواستار اجرای تصمیمات صادره از اجلاس عربی و اسلامی مربوط به بیت المقدس و مسجد الاقصی شد و تاکید کرد که صدها قطعنامه مربوط به آن وجود دارد که اجرا نشده است.مردم قدس نیاز به حمایت سیاسی و توسعه ای برای تقویت پایداری شان دارد.

 

ایمن یوسف، مدرس دانشگاه عربی آمریکایی می گوید: دولت نفتالی بنت، یک دولت بنیاد گراست که در این مرحله تلاش می کند تا بین مولفه های شهرک نشینان بنیادگرا ( احزاب یمینا، اسرائیل بیتنا، ارزق ابیض و هناک مستقبل) تعادل ایجاد کند. این احزاب از آرای شهرک نشینان و راست گرایان تغدیه می کنند.

 

یوسف می گوید: رژیم صهیونیستی در 10 سال اخیر به یک رژیم مذهبی بنیادگرا تبدیل شده است که ممکن است که اقدامات آن جنگ مذهبی را رقم بزند. بنت می داند که عمر دولتش طولانی نیست، به همین دلیل تلاش دارد تا روایت جدید اسرائیلی را در مسجد الاقصی ترویج دهد. این رژیم یک رژیم جنگ طلب صرف نظر از مسایل امنیتی، مذهبی، سیاسی یا راهبردی است. آنچه در مسجد الاقصی رخ داد می تواند واکنش های اسلامی را در سراسر جهان از جمله آمریکا و اروپا برانگیزد. اگرچه به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی نسبت به این مسایل آگاه است، اما در این مرحله نسبت به واکنش ها بی تفاوت است.

کد خبر 1180510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha