رسیدن سن اعتیاد به زیر ۱۴ سال یک هشدار و زنگ خطر جدی‌ است

اکبری گفت:متاسفانه باید بگوییم که سن مصرف دخانیات کاهش یافته و حتی شاهدیم که مصرف قلیان هم شایع‌تر از سیگار بوده که در ۱۲.۵ درصد به‌ صورت فردی و در ۸۷.۵ درصد دیگر در جمع‌های خانوادگی، دوستان، کافه‌ها و غیره بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «حسین اکبری» در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: موضوع مباحث اجتماعی و اقتصادی در حوزه سلامت بسیار مهم بوده و ۲۵ درصد موارد در حوزه اقتصادی آن و ۷۵ درصد دیگر در حوزه اجتماعی این پازل نقش دارد.

 

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در حوزه جامعه شناسی مصرف انواع دخانیات را یک آسیب اجتماعی بزرگ می‌دانیم که در ابتلای به بسیاری از بیماری‌ها و سکته‌ها نقش مستقیم دارند، مردان بیشتر از زنان دخانیات مصرف می‌کنند، البته اختلاف بسیار پایین بوده و به‌طور مثال ۱۰ درصد مردان و ۸ درصد زنان مصرف کننده قلیان هستند.

 

وی با ذکر این نکته که افراد با درآمد پایین، بی‌سواد و کم سواد، مجردها، زوج‌های جدا شده بیشترین میزان مصرف دخانیات را دارند، تاکید کرد: متاسفانه باید بگوییم که سن مصرف دخانیات کاهش یافته و حتی شاهدیم که مصرف قلیان هم شایع‌تر از سیگار بوده که در ۱۲.۵ درصد به‌ صورت فردی و در ۸۷.۵ درصد دیگر در جمع‌های خانوادگی، دوستان، کافه‌ها و غیره بوده است.

 

اکبری تصریح کرد: بسیاری به غلط مصرف انواع دخانیات به‌خصوص قلیان را به عنوان وسیله‌ای برای پرکردن اوقات فراغت انتخاب کرده‌اند، نکته‌ای به جهت مسائل و مشکلات اقتصادی شاید کم هزینه باشد، اما آسیب‌های اجتماعی آن بسیار زیاد است.

 

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: وقتی از مصرف دخانیات سخن می‌گوییم گروه‌ها و درجات مختلف سنی و مصرفی را می‌بینیم، ما در اینگونه افراد به جای تنوعات درست تغدیه‌ای و تفریحی، موارد غلط آن را در نوع دخانیات مصرفی شاهد هستیم.

 

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی از نوع مباحث پیچیده هستند و نمی‌توان برای آن به راحتی نسخه پیچید، خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی ما در سیستم مدیریت کشور جزو موارد بغرنج بوده و آسیب‌های آن بیشتر در اعتیاد به مواد مخدر، طلاق و مصرف دخانیات دیده شده است.

 

اکبری افزود: امروزه در دنیا مدل‌های مختلفی روی موضوع پیچیدگی مسائل اجتماعی اجرا شده، اما در کشور ما هیچگونه اقدامی برای تغییر اجتماعی صورت نپذیرفته است، عوامل مختلفی در بحث اعتیاد نوجوانان، جوانان، زنان و مردان نقش دارند و رسیدن سن اعتیاد به زیر ۱۴ سال یک هشدار و زنگ خطر جدی‌ است.

 

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از آسیب‌های ناشی از مصرف دخانیات، گفت: باید اقدامات پیشگیرانه در موضوعات جلوگیری از کاهش سن مصرف دخانیات، عدم افزایش مصرف زنان، عدم گسترش مصارف جمعی، دوری از آسیب‌های طبقاتی و کم شدن فاصله‌ها و شکاف‌های موجود که نگرانی‌های زیادی در جامعه ایجاد کرده به‌خوبی صورت پذیرد.

کد خبر 1180724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha