بورس تهران آماده پذیرش شرکت‌های نوپای دانش بنیان/  تغییر ساعت کار ادارات در حال بررسی

بورس تهران آماده پذیرش شرکت‌های نوپای دانش بنیان،تغییر ساعت کار ادارات در حال بررسی، کاهش جرایم ارزی با تاسیس بازار متشکل ارزی، تاکید بر توسعه روابط تجاری ایران و هند، تشکیل کمیته رسیدگی به شکایت دانش بنیان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۱۰ خرداد شبستان به شرح زیر است:

بورس تهران آماده پذیرش شرکت‌های نوپای دانش بنیان

امین قهرمانی، معاون ناشران و اعضای بورس تهران در برنامه پیگیری شبکه خبر رسانه ملی با اشاره به مصوبه ۲۱ اردیبهشت امسال برای برای شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال و نوپای دانش بنیان گفت: این موضوع مدت مدیدی بود مطرح بود و امسال هم با توجه به شعار سال که دانش بنیان نام گذاری شده است، بورس تهران و فرابورس ایران، پیوستی به آن این مصوبه اضافه کرده است. در این مصوبه، راه را برای این دسته از شرکت‌ها برای تامین مالی از طریق پذیرش سهام آن‌ها در بازار سرمایه هموار کرده است.

 

وی با بیان اینکه نکته بسیار مهم در ضوابط خاص این دستورالعمل این است که عرضه اولیه سهام این شرکت از محل سلب حق تقدم انجام شود، گفت: منابع حاصل از عرضه اولیه دوباره به خود شرکت برمی گردد و در راستای توسعه و فعالیت‌های شرکت استفاده می‌شود و به عنوان یک نوع تامین مالی می‌شود از آن یاد کرد.

 

معاون ناشران و اعضای بورس تهران در این باره که چقدر بستر اجرای این دستورالعمل برای حضور هر چه راحت‌تر این شرکت‌ها در بازار سرمایه مهیا شده است، گفت: دستورالعمل و این ضوابطی که ایجاد شده است در همین راستاست که این موضوع را تسهیل کند و قبلا بحث در دستورالعمل‌های مربوط به پذیرش مسکوت بود، ولی الان با این ضوابط این قضیه تسریع می‌شود در پذیرش این شرکت‌ها.

 

قهرمانی با بیان اینکه خواهش ما این است که خود متقاضیان بررسی اولیه از دستورالعمل‌ها داشته باشند و شرایط خودشان را تطبیق دهند و بعد درخواست خودشان را ارائه دهند، درباره اختصاص تابلوی معاملاتی به این شرکت‌ها هم گفت: این برنامه اولیه است و پیگیری می‌کنیم اگر سازمان بورس موافقت کند تابلوی اختصاصی برای این شرکت‌ها در نظر بگیریم.

 

تغییر ساعت کار ادارات در حال بررسی

طبق ماده ۲ مصوبه هیات وزیران، همه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی نسبت به سال گذشته در طول ساعت کاری روزانه هستند و در صورت رعایت‌نکردن با قطع برق روبرو می‌شوند. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز در این رابطه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بخش اداری کار خود را یک تا دو ساعت زودتر از قبل، آغاز و زودتر به پایان برسانند تا ساعت اوج مصرف یعنی ۱۲ تا  ۱۷ وسایل سرمایشی به طور کامل خاموش شود. این اقدام به‌تنهایی می‌تواند یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در پی داشته و امکان تامین پایدار انرژی برای سایر مشترکان را فراهم خواهد کرد.

 

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: اکنون این موضوع در حال بررسی است و امید است به‌زودی ابلاغ شود.

 

رجبی مشهدی افزود: از روز گذشته مصرف اداره‌ها و ارگان‌های مهم توسط شرکت‌های توزیع مورد پایش و رصد قرار گرفته است، در این طرح  ضمن ارزیابی راهکارهای پیشنهادی مدیریت بار در خصوص استفاده از همه ظرفیت‌های موجود به‌منظور گذر از پیک تابستان سال جاری، برنامه‌های کنترل بار مشترکان ولتاژ اولیه، ثانویه و همچنین مشترکان حساس نظامی، بانک‌ها و ارگان‌های مهم نیز مورد رصد  قرار گرفت.

 

وی افزود: قرار شده دستگاه‌های مجاز استخراج رمزارز در زمان اوج مصرف برق در صورت بروز محدودیت با اعلام دیسپاچینگ ملی از شبکه خارج شوند و برای این مهم برنامه‌های مدیریت مصرف را دستور کار قرار داده‌ایم.

 

مدیرعامل شرکت شبکه برق ایران ادامه داد: همه هماهنگی‌ها و تلاش‌ها برای عبور از شرایط کنونی و پرهیز از اعمال خاموشی برق است و در این باره سیاست‌های تنبیهی و تشویقی  در دستور کار قرار دارد.

 

 

جرایم ارزی با تاسیس بازار متشکل ارزی کاهش یافت

امیر هامونی، مدیرعامل شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران در نشستی با عنوان رژیم ارزی و ثبات بازار ارز در همایش سیاست های پولی و ارزی، با اشاره به اینکه نرخ ارز در اقتصاد کلان یک متغیر درون‌زاست اظهار کرد: اگر بخواهیم به صورت سطحی برخورد کنیم ، شاید بگوییم که نرخ ارز می‌تواند علت باشد. که البته باور غلطی است. 

وی ادامه داد: در چهل سال گذشته از سال۱۳۶۰ تا ۱۴۰۰ در شوک های ارزی که داشتیم، یک فضای هیجانی در بازارها اتفاق می افتاد. یک نموداری از تغییرات تورم و نرخ ارز را بررسی کردیم و مشخص شد که سقف پرواز بازدهی شوک های ارزی بیشتر از بازدهی تورم نبوده است. گرچه در کوتاه مدت شاید موج هایی در مدل به دلایلی همچون شایعات و تحریم‌ها اتفاق بیفتد ولی قطعاً در میان مدت و بلندمدت آن متغیر برون زا، کسری بودجه است که به پایه پولی فشار وارد می‌کند و پایه پولی به نقدینگی فشار می‌آورد و نقدینگی نیز تورم ایجاد می‌کند.

هامونی با اشاره به اینکه در گذشته با ارز ۴۲۰۰ اگر قرار بوده صد شرکت واردات کالای اساسی داشته باشند ولی در بازه زمانی محدود بیش از ۴۵۰۰ شرکت ثبت شدند تا به ارز با نرخ پایین دست پیدا کنند، افزود: اگر بخواهیم اقتصاد قوی تر و پیش‌بینی‌پذیر تر و با کمترین فساد داشته باشیم راهی غیر از این نداریم که  نرخ ارز شناور مدیریت شده و متناسب با تورم را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: حتی مطالعات ما نشان میدهد که اگر فرض کنیم قیمت دلار ۱۰۰ تومان است و ماه آینده بر اساس آمار بانک مرکزی یا مرکز آمار به فرض (cpi) تورم ۲ درصد داشته باشیم ، قاعدتاً با مکانیزمی که الان در دست بانک مرکزی است می‌تواند بازارگردانی کند و ۲ درصد بالاتر بازارگردانی کند و مثلا می‌شود ۱۰۲ تومان.

مدیرعامل شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران گفت: یکی از کارهای مهم ، تاسیس بازار متشکل ارزی بوده است که باعث شده مفهوم مداخله عوض شده است. در حقیقت دیگر چیزی تحت عنوان مداخله نداریم؛ الان بازارگردان دور گود نشسته است و هرجا لازم شد می‌تواند وارد بازار شود و خرید و فروش انجام دهد.

 

تاکید بر توسعه روابط تجاری ایران و هند/ بازار خودرو و توریسم درمانی مهم‌ترین اهداف

سیدرضا سیدآقازاده، سرپرست دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران در راستای گسترش روابط تجاری، با کاردار و وابسته بازرگانی سفارت هند در تهران و هیات ۲۵ نفره تجاری از اتاق بازرگانی PHD هند دیدار و گفت وگو کرد.
 
سیدآقازاده با اظهار امیدواری نسبت به استمرار این دیدارها در جهت توسعه روابط تجاری و افزایش حجم تجارت ایران و هند، خواستار گسترش روابط دو کشور شد.
 
وی همچنین بر حمایت همه جانبه سازمان توسعه تجارت ایران از تبادلات تجاری میان دو کشور تاکید کرد.

کاردار و وابسته بازرگانی سفارت هند در تهران نیز با اشاره به روابط دیرینه دو کشور دوست ج. ا. ایران و هند خواستار بهبود روابط تجاری با توجه به تاریخ دیرینه و نزدیکی دو کشور شد.

سرپرست هیات هندی نیز در این دیدار با اظهار تمایل نسبت به گسترش روابط تجاری ایران و هند گفت: هدف از سفر به تهران و دیدار با مقامات سازمان توسعه تجارت، گسترش روابط تجاری در زمینه‌های دارویی، IT، صنعت، نساجی و خودرو است.
 
وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی PHD یکی از بزرگ‌ترین اتاق‌های بازرگانی هندوستان است و همکاری بسیار نزدیکی با اتاق بازرگانی ایران دارد، خواستار افزایش و توسعه روابط در همه زمینه‌ها از جمله کشاورزی، پزشکی، دارویی، صنعت، معدن و سرمایه‌گذاری مشترک شد.
 
در ادامه شرکت‌های حاضر در جلسه سوالاتی در خصوص قطعه‌سازی و همکاری خودرویی، توریسم درمانی و توسعه روابط پزشکی، سرمایه‌گذاری و امنیت و ابعاد مختلف آن، پتانسیل‌ها و نقاط ضعف و قوت تجارت کشورمان مطرح کردند که از سوی سرپرست دفتر شبه قاره هند و حسین بامیری، رایزن بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در هندوستان پاسخ داده شد.
 

احداث و تامین ۵ هزار مگاوات برق توسط شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق برای تامین برق پایدار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از طریق استقرار نیروگاه‌های تجدیدپذیر تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند. در این تفاهم‌نامه که به امضای "علی رسولیان" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و "محمود کمانی" معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق رسیده است، طرفین به‌منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توان‌بخش غیردولتی در زمینه کمک به افزایش ظرفیت برق و ارتقای کیفیت آن در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تابعه و همچنین ترویج بهره‌مندی از انرژی‌های پاک از طریق منابع تجدیدپذیر با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

برنامه‌ریزی برای تامین یک هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از طریق استفاده از فضای سقف مستحدثات واحدهای صنعتی موجود (در قالب خرید تضمینی برق نیروگاه‌های انشعابی کمتر از ۲۰۰ کیلووات مطابق ماده (۶۱) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی) در مدت ۲ سال، تامین سه هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت بالاتر از ۲۰۰ کیلووات در قالب روش‌های خرید، استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ و جمع‌سپاری از طریق استفاده از ظرفیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی موجود، توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود و ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی تجدیدپذیر در مدت چهار سال و تامین یک هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در قالب خود تامین (تهاتر انرژی) صنایع از طریق استفاده از ظرفیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی موجود، توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود و ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی تجدیدپذیر در مدت ۲ سال، از جمله اهداف این تفاهم‌نامه همکاری است.

سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در این تفاهم‌نامه متعهد شده است نسبت به عقد قرارداد با متقاضیان سرمایه‌گذاری و صدور پروانه احداث و بهره‌برداری نیروگاه تجدیدپذیر، شناسایی و معرفی تولیدکنندگان تجهیزات انرژی تجدیدپذیر دارای صلاحیت و استانداردهای لازم با اولویت تولیدکنندگان داخل کشور و ترغیب سرمایه‌گذاران به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ایجاد اولویت برای فعالیت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود یا تخصصی انرژی تجدیدپذیر اقدام کند.

 

کمیته ویژه رسیدگی به شکایت شرکت‌های دانش بنیان تشکیل می‌شود

سید احسان خاندوزی در جلسه پیگیری موانع سرمایه گذاری و تولید که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، اظهار داشت: در این نشست فعالان دانش بنیان نکات و دغدغه های خود را مطرح کردند و مقرر شد برخی موارد در کارگروه‌های جزیی تر بررسی شود.

وی افزود: نکته مهمی که در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین حائز اهمیت است این است که بتوانیم همه بخشنامه‌ها و آیین نامه‌هایی که توسط وزارت اقتصاد به هیات دولت ارسال می‌شود با اخذ نظر نهادهای تخصصی، انجمن‌ها و تولیدکنندگان باشد و نیازمند اصلاح نباشد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: با شکایت‌هایی که در موضوع شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود، سازمان امور مالیاتی مکلف شد هیات ویژه‌ای برای رسیدگی به این شکایت‌ها تشکیل دهد تا به رفع مسایل مالیاتی این شرکت‌ها اهتمام ویژه‌ای شود.

سیاست دولت پرداخت یارانه به مصرف کننده نهایی است

وی درباره حمایت از تولیدکننده گفت: در حذف ارز ترجیحی سیاست دولت پرداخت یارانه به مصرف کننده نهایی است. اگر قرار به حمایت است باید از تولیدکننده داخلی باشد نه آنکه از واردکننده حمایت کنیم.

خاندوزی افزود: حمایت از واردکننده نه به خوداتکایی داخل کمک می کند و نه موجب کاهش رانت می شود و در قانون بودجه امسال نیز همین مسیر تعیین شده تا از تولیدکننده حمایت شود.  

وزیر اقتصاد ادامه داد: اواخر سال گذشته در شورای گفت وگوی دولت در مورد شناسایی سود ناشی از تسعیر بحث شد که به سبب استدلال های حقوقی که مطرح شد، سازمان امور مالیاتی پذیرفت که این سود مشمول مالیات نشود و در 12 اردیبهشت ماه این موضوع اصلاح شد.

دولت به دنبال کاهش سود فعالیت اقتصادی نیست 
خاندوزی با بیان اینکه برخی می گویند دولت به محض اینکه فعالیت اقتصادی دچار رونق می شود برای کسب درآمد حمله می کند، افزود: این سخن نادرست است و دولت در مسیر کاهش سود فعالیت فعالان اقتصادی نیست و نمونه آن کاهش پنج درصدی مالیات تولید است.

وی افزود: به دنبال این هستیم که عوارض صادراتی عرضه داخلی را کنترل کنیم اما به دنبال این بودیم تا ممنوعیتی در این زمینه رخ ندهد تا این شرکت ها بتوانند به تعهدات خارجی خود عمل کنند و سودشان کاهش نیابد.

 

 

کد خبر 1180826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha