شکل پایدار یادگیری با درج کاراکترهای داستان و فیلم بر روی لوازم التحریر

علی اکبر زاده با اشاره به ساخت ۱۳۰ کاراکتر فیلم و کتابهای کانون پرورش فکری گفت: این کاراکترها می‌توانند به عنوان کاراکترهای مورد نیاز فیلمسازان و انیمیشن‌سازها مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مهدی علی‌اکبرزاده عصر دیروز در افتتاحیه نمایشگاه کارکچه که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: ۱۳۰ کاراکتر فیلم‌ها و داستان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت یک کار دستی با مواد بومی ساخته شده که امروز به نمایش گذاشته شده است. از این روش می توان در آینده به عنوان یک فرآیند عروسک‌سازی استفاده کرد. این حرکت جدید و یکی از کارهای شاخص جشنواره پویانمایی تهران است.

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه برای اولین بار به شکل جدید و خلاقانه ای کاراکترهای کانون به نمایش گذاشته شده است، عنوان کرد:  این کاراکترها می‌توانند به عنوان کاراکترهای مورد نیاز فیلمسازان و انیمیشن‌سازها مورد استفاده قرار گیرند و حتی روی لباس و لوازم التحریر کودکان چاپ شوند. وقتی این کاراکترها روی لوازم مختلف چاپ شود، بچه‌ها آنها را می‌بینند و به یاد آن کاراکتر می‌افتند که قبلا فیلم آن را دیدند یا کتابش را خواندند. بدین ترتیب خود به خود تعلیم و تربیت و روش کار ما درونی‌تر و عمیق‌تر می‌شود و یادگیری شکل پایدارتری به خود می‌گیرد.

 
وی خاطر نشان کرد:  قطعا یکی از کارهایی که می‌تواند امروز آغاز شود تولید انبوه و فروش این کاراکترها است. روشی که هم کم هزینه و هم ساده است و زود هم به نتیجه می‌رسد. در این روش ما به جای اینکه از متریال شیمیایی و صنعتی با ترکیبات مختلف استفاده کنیم که برای کودکان و نوجوانان مضر است، از طبیعی‌ترین مواد یعنی پشم، نخ و سوزن استفاده می‌شود که به راحتی در دسترس است و  ضمن اینکه خود به خود یک آفرینشی اتفاق می‌افتد. 

 


 بر اساس این گزارش، محمد رضا کریمی صارمی  در این مراسم اظهار داشت: قرار است یکی از این کاراکترها را به عنوان نماد برای کانون زبان انتخاب و به آنها تقدیم کنیم.


رادین ابراهیم‌پور از هنرمندان نمایشگاه «کارکچه» که مشغول کار بود، تصریح کرد: متریال ما پشم گوسفند و سوزن‌های مخصوص است که با استفاده از این سوزن‌ها این پشم داخل هم فشرده و سفت می‌شود. برای اسکلت کار، هم می‌توان از سیم‌های مفتولی استفاده کرد و هم از اسکلت‌های مخصوص استاپ موشن. 

 

علی‌اکبرزاده در پایان بازدید از نمایشگاه «کارکچه»، پوستر این نمایشگاه را امضا کرد و بر روی آن نوشت: کار جدید و زیبایی انجام شده است. امیدوارم در آینده جزو فعالیت‌های کانون قرار گیرد.

 

در نمایشگاه کارکچه ۱۳۰ عروسک از جنس کچه ، برخاسته از دل انیمیشن‌های ایران که در دستان هنرمند چیستا تاجور و رادین ابراهیم‌پور خلق شده‌اند، در معرض نگاه هنرمندان و علاقه‌مندان قرار گرفته‌ است. کچه، نوعی بافت الیاف پشمی است که با استفاده از سوزن مخصوص ساخته می‌شود و قدمتی طولانی دارد و در بسیاری از نقاط جهان به عنوان ماده اولیه در صنعت پوشاک، کفش و فرش استفاده می‌شود. هنر کچه یا کچه‌دوزی در واقع زیر مجموعه نمدکاری است. این شاخه هنری برآمده از فرهنگ اقوام ایرانی ترکمن و قشقایی  است.

 

گفتنی است، دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران  ۸ تا ۱۲ خرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

 

کد خبر 1180852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha