ظرفیت های بی بدیل تاریخی و فرهنگی هرمزگان در سطح ملی و بین المللی معرفی شوند

کامرانی گفت: استان هرمزگان ظرفیت های تاریخی و فرهنگی بی بدیلی برای ثبت در یونسکو دارد که نیازمند شناسایی و معرفی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، دکتر « احسان کامرانی » در جلسه نشست هماهنگی تشکیل کار گروه ویژه جهت شناسایی ظرفیت های قابل ثبت هرمزگان در یونسکو، با اشاره به ظرفیت های تاریخی استان، عنوان کرد: استان هرمزگان از نظر تاریخی دارای قدمت بالایی است و برخی آثار تاریخی موجود در استان به دوره پارینه سنگی برمی گردد.

 

وی افزود: معرفی آثار تاریخی استان هرمزگان در سطح ملی و بین المللی برای آشنایی هموطنان و مردم سایر کشورها ضروری است.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، خاطرنشان کرد: استان هرمزگان در سطح ملی دارای ۱۶۸ اثر ثبت شده است  که قابل افزایش است.

 

کامرانی در همین خصوص، گفت: یک اثر تاریخی استان در فهرست آثار یونسکو ثبت جهانی شده است و یک اثر دیگر در نیز نوبت ثبت قرار دارد.

 

وی اظهار کرد: ظرفیت های گسترده ای که هرمزگان در زمینه آثار تاریخی دارد زمینه افزایش ثبت آثار تاریخی استان را در سطح جهانی مهیا کرده است.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، افزود: در شناسایی، معرفی و ثبت آثار تاریخی هرمزگان در یونسکو از همه ظرفیت ها همچون تاریخ شناسان، باستان شناسان انجمن ها و سمن های فعال در حوزه حراست از میراث تاریخی بهره گرفته شود.

 

کامرانی افزود: برخی آثاری که بین استان هرمزگان و کشورهای همسایه مشترک است می تواند به صورت مشترک با تشکیل کارگروه های پیگیری مشترک ثبت جهانی شوند.

 

وی تصریح کرد: آداب و رسوم محلی هرمزگان، گویش های محلی، غذاهای محلی، پوشاک محلی از جمله آثار ناملموسی هستند که می توانند ثبت جهانی شوند.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، خاطرنشان کرد: مستند سازی آثار تاریخی ملموس و غیر ملموس هرمزگان و بهره گیری از ظرفیت سفرای کشورها می تواند در معرفی آثار تاریخی هرمزگان و ثبت جهانی آنها نقش بسزایی ایفا کند.

 

کامرانی گفت: دانشگاه های هرمزگان و شهرداری ها امکانات مناسبی برای معرفی آثار تاریخی استان دارند که باید بهره گرفت.

 

وی اظهار کرد: بندر کنگ، حریره جزیره کیش، قلعه پرتقالی ها و جنگل های حرا از جمله ظرفیت های هستند که می توان به صورت جهانی در یونسکو ثبت کرد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، افزود: با توجه به اهمیت میراث تاریخی استان و ضرورت ایجاد زمینه مناسب برای ثبت جهانی آنها در یونسکو  کارگروه شناسایی فرصت های تاریخی، فرهنگی و بین المللی استان جهت ثبت در یونسکو با محوریت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و عضویت دستگاه های اجرایی و سمن های فعال در حوزه آثار تاریخی در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 

 

کد خبر 1180869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha