ترویج سبک زندگی اسلامی مهم ترین گام در مقابله با آسیب های اجتماعی است

کارشناس فرهنگی لرستان بر ضرورت تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی تأکید کرد و گفت: تبیین این مهم موجب تقویت ارزش ها و مصون سازی جامعه در برابر آسیب های اجتماعی می شود.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ آسیب‌های اجتماعی سرمنشأ بسیاری از انحرافات اجتماعی است که باعث به وجود آمدن بستر نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی و نیز اختلافات طبقاتی بسیار زیادی در جامعه است.

 

از طرفی عدم تعهد به معیارها و پایبندی به قوانین، منجر به ایجاد تضادهای اجتماعی و کاهش رفاه اقتصادی خانواده‌ها و ضعف روابط انسانی می‌شود.

 

از طرفی دیگر طبق مطالعات علمی فقر به عنوان یک مبنای مهم در انحرافات اجتماعی که نشأت گرفته از بیکاری است، با کاهش توان اقتصادی خانواده‌ها شکاف طبقاتی زیادی ایجاد می‌کند که این موارد عامل مهمی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی هستند.

 

این در حالی است که اگر در جامعه‌ای برنامه‌ای برای گذراندن اوقات بیکاری تدوین نشده باشد یکی از عوامل انحرافات اجتماعی در جامعه خواهد بود و هم‌اکنون زندگی در شرایطی که خانواده‌ها وقت مشخصی برای تربیت فرزندان ندارند سبب سوق‌یابی آنان به سمت اعتیاد و سرقت شده است.

 

این موضوع در حالی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که گاهاً به دلیل اختلافات خانواده‌ها و نزاع بین پدر و مادر محیط برای تربیت فرزندان شرایط ناامن و نامناسبی پیدا می‌کند و بستر فضای مجازی به یک فرصت بسیار مناسب برای انحراف جوانان و تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

 

سبک زندگی اسلامی جامعه را در برابر آسیب های اجتماعی مصون می کند

 

حجت الاسلام علی محمدی، کارشناس فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به وجود آسیب های اجتماعی حاصل از هجمه های فرهنگی، عنوان کرد: دشمن در قالب دسیسه های فرهنگی در پی نفوذ و ضربه زدن به فرهنگ و سبک زندگی اسلامی است.

 

وی بیان کرد: راه مقابله با سبک زندگی غربی نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی و تبیین مؤلفه های سبک زندگی اسلامی ایرانی در جامعه است.

 

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه باید ارزش های دینی و اسلامی را بین نسل جوان تبیین کرد تا آنان را در برابر آسیب های اجتماعی و هجمه های نفوذ دشمن مصون ساخت، خاطرنشان کرد: نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی جامعه را در برابر آسیب ها بیمه می کند.

 

وی، در ادامه به رسالت تبلیغی طلاب و مبلغان اشاره و عنوان کرد: مبلغان و طلاب برای انجام رسالت خطیر تبلیغ باید مجهز به علم روز و شیوه های نوین تبلیغی باشند.

 

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: مبلغان با تکیه بر علوم دینی و قرآنی باید در زمینه روشنگری بین مردم به ویژه نسل جوان اقدام کنند و آنان را نسبت به آسیب ها و هجمه های فرهنگی آگاه سازند.

 

وی، بیان کرد: خداوند متعال کسی را خلیفه در روی زمین قرار می دهد که از همه جهت رشد کرده و به کمال رسیده باشد، طلاب برای نقش آفرینی در عرصه تبلیغ ابتدا باید خود ه کمال برشند.

 

این کارشناس به اهمیت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: نهادینه سازی حجاب و عفاف باید در اولویت برنامه های تبلیغی طلاب و مبلغان قرار گیرد.

 

حجت الاسلام محمدی، با بیان اینکه با بهره مندی از ایام تبلیغی باید در راستای نهادینه سازی ارزش ها و بصیرت بخشی به نسل جوان اقدام کرد، ادامه داد: ایام محرم، ایام فاطمی، شب های قدر و اعتکاف و ایام رمضان بهترین فرصت های تبلیغی برای روشنگری بین نسل جوان است.

 

وی در پایان تصریح کرد: مبلغان برای موفقیت در عرصه تبلیغ باید فاصله بین خود و مردم را کم کنند و و اگر فاصله ای احساس می شود علت آن را شناسایی و از بین ببرند.

  

نهادینه سازی سبک زندگی فاطمی مهم ترین عامل در تحکیم بخشی به کانون خانواده

 

استاد حوزه علمیه خواهران لرستان بر نهادینه سازی سبک زندگی فاطمی تأکید کرد و گفت: طلاب در این راستا وظیفه خطیری دارند و با ترویج ارزش ها باید جلوی رواج ناهنجاری های اجتماعی را بگیرند.

 

«زهرا قبادی» با اشاره به مسأله عبودیت و بندگی از دیدگاه آیات و روایات بیان  کرد: تفاوت اطاعت با تبیعت در پیروی کردن با رغبت و از سر شوق است.

 

استاد حوزه علمیه خواهران لرستان، با بیان اینکه کلید عبودیت ترک راحتی و مبارزه با هوای نفس است، افزود: تهذیب نفس مهم تر از تحصیل بوده و این مهم باید مورد توجه طلاب قرار گیرد.

 

قبادی، ادامه داد: مؤمن اگر در مشکلات به غیر خدا دل ببندد، خداوند امیدش را ناامید می سازد، چرا که ذات باری تعالی روزی یک مورچه را زیر سنگی در اعماق دریا می رساند و چطور ممکن است روزی بندگانش را نرساند.

 

وی در ادامه به عبادت و نماز حضرت زهرا اشاره و بیان کرد: حضرت فاطمه(س) کامل ترین نماز را ادا می کردند و هنگام نماز نورش بر فرشتگان نمایان می گشت.

 

قبادی، تأکید کرد: با الگو گیری از سیره عملی و رفتاری حضرت فاطمه(س) باید در تربیت فرزندان خود و حفظ کانون خانواده گام برداریم و با تکیه بر ارزش های دینی جلوی رواج ناهنجاری های اجتماعی گرفته شود.

 

استاد حوزه علمیه خواهران لرستان، با تأکید بر ضرورت پیروی از سبک زندگی فاطمی، یادآور شد: امروز دشمنان کانون خانواده ها، ارزش های دینی همچون عفاف و حجاب، نماز، فرهنگ دینی را هدف قرار داده اند و با الگو گیری از سبک زندگی فاطمی می توان ارزش ها را نهادینه ساخت و جلوی هجمه های فرهنگی دشمنان ایستاد.

 

وی به وظایف عبادی و اجتماعی طلاب اشاره کرد و گفت: کسی که در مسیر طلبگی قدم گذاشته است، باید به وظایف و رسالت خود در این راه آشنا باشد، طلاب در کنار تحصیل نباید از وظیفه عبادی و اجتماعی خودشان غافل شوند.

 

توسعه فرهنگ وبر نامه ریزی علمی  مهم ترین راه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است، با  این مهم با شناخت نسبت به آسیب‌های اجتماعی فردی و گروهی محقق شود، در این زمینه حمایت از مردم برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی اولویت اساسی است و نیاز به احصاء و بررسی‌های همه‌جانبه دارد.

کد خبر 1180960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha