گروه پایش آموزش عالی هنر فرهنگستان هنر تشکیل شد

معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر، در سال ۱۴۰۱، گروه‌های تخصصی جدیدی در راستای پایش و سیاست‌گذاری‌های مؤثر در سطح کلان برای هنر در نظر گرفته است. گروه «پایش آموزش عالی هنر» یکی از این گروه‌هاست که مسئولیت آن بر عهده ناهید امیری، مؤلف و پژوهشگر آموزشی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «ناهید امیری»، مدیر گروه پایش آموزش عالی هنر فرهنگستان هنر، درباره تشکیل این گروه گفت: فرهنگستان هنر در راستای وظایف اساسنامه‏ای خود، اقدام به تأسیس «مدیریت تحقیقات توسعه‌ای در آموزش هنر» کرده است. این مدیریت، ضمن رصد و پایش مطالعات نظری و بنیادی و تطبیقی در زمینه تجربه‌های جهانی در دو محور «آموزش عالی» و «آموزش پایه و عمومی»، به شناسایی کاستی‌های نظام آموزشی هنر، با هدف ارائه پیشنهادهای مؤثر وکاربردی به مراجع ذی‌ربط، جهت رفع مشکلات موجود می‌پردازد.

او ادامه داد: یکی از واحدهای اداره تحقیقات توسعه‌ای در آموزش هنر، گروه «پایش آموزش عالی هنر» است. این گروه بر اساس مأموریت اصلی خود، با اتکا به اسناد بالادستی و مرور شاخص‌های موجود، درصدد وضعیت‏شناسی و آسیب‌شناسی نهاد آموزش عالی هنر است. هدف اصلی این فعالیت‌ها ارائه پیشنهادهای مفید و مؤثر و عرضه یادداشت‏های سیاستی و الگوهای مناسب با مقتضیات بومی کشور است.

امیری گفت: پیشینه‌پژوهی و مرور مطالعات صورت‌گرفته در حوزه آموزش عالی هنر، انجام پایش‌های متعدد در حوزه متغیرهای اصلی این حوزه، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های مرجع و مادر هنر ایران، و برگزاری نشست‌‌های تخصصی از جمله اقداماتی است که در سال 1400، در راستای وضعیت‌شناسی آموزش عالی هنر، توسط این گروه صورت گرفت.

امیری برنامه‌های پیشِ روی گروه پایش آموزش عالی هنر برای سال جاری را موضوعاتی چون مطالعه امکانات درباره مأموریت‌گرایی و تخصص‌گرایی دانشگاه‌‌های هنر؛ برآورد شاخص‌های مرتبط با متغیرهای اصلی نهاد آموزش عالی هنر (شامل نیروی انسانی، فضا و تجهیزات دانشگاهی و سرفصل‌ها و منابع درسی)؛ تعریف میان‌رشته‌ای‌ها در حوزه هنر متناسب با نیازهای جامعه؛ گسترش رشته‌های هنری بر اساس اصل بومی‌سازی و تقویت هنر بومی؛ وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان هنر؛ میزان همسویی موضوعات رساله‌ها و پایان‌نامه‌های هنری با نیازهای موجود؛ و تدوین نظام تضمین کیفیت آموزش عالی هنر در کشور دانست و ادامه داد: در سال 1401، واحد پایش آموزش عالی هنر قصد دارد به‌طور خاص موضوع پذیرش و ارزشیابی نیروی انسانی در دو بعد دانشجو و عضو هیئت‌علمی هنر را بررسی کند و پیشنهادهای سیاستی جهت بازنگری در روال کنونی ارائه دهد.

این پژوهشگر افزود: یکی از راهبردهای مهم پایش آموزش هنرْ مطالعات تطبیقی نظام‌های آموزشی موفق جهان است. این راهبرد در یکی از موضوعات اولویت‌های پژوهشی فرهنگستان هنر نیز منعکس شده است که می‌تواند موضوع طرح‌های پژوهشی و رساله‌های دکتری پژوهشگران و دانشجویان هنر علاقه‌مند به حوزه آموزش عالی هنر قرار گیرد. گروه پایش هنر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، و به‌طور خاص دانشجویان دوره دکتری، برای تمرکز و کار بر موضوعات و اولویت‌های اعلام‌شده در ارتباط با مقوله آموزش دعوت می‌کند.

کد خبر 1181055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha