مدافعان انقلاب ما بانوان بودند/ کارهای فرهنگی در حوزه دفاع مقدس اندک است

قربانعلی با بیان اینکه جوان امروز در معرض فرهنگ دفاع مقدس نیست، گفت: باید آموزه های آن دوران را در قالب های ادبی و هنری به جوانانی که در معرض تهاجم فرهنگی هستند، ارائه دهیم.

خبرگزاری شبستان- سرویس فرهنگی- مریم داوری: آیین رونمایی از عکس صحنه پردازی شده «خرمشهرها» با حضور محمد مهدی دادمان رییس حوزه هنری و تعدادی از خانواده شهدا عصر چهارشنبه چهارم خرداد به پاس چهلمین سالگرد شکوهمند آزاد سازی خرمشهر در نگاه خانه حوزه هنری برگزار شد. فهیمه قربانعلی، فرزند و خواهر شهید در این مراسم حضور داشت و به بهانه حضورش در این مراسم و همینطور در عکس خرمشهرها گفتگویی با وی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

تا چه اندازه به نقش بانوان در دوران دفاع مقدس پرداخته شده است؟

بانوان نقش بسیار کلیدی و موثری در دوران دفاع مقدس داشتند. همیشه می گویم که خانم ها می توانند مادر باشند، مدیر باشند و برنامه ریز باشند. به یاد دارم مادرم هرگز مانع برادر 18 ساله ام نشد که به جبهه نرود. مادرم اصلا ممانعت نمی کرد. برادرم چندین بار به جبهه عازم شد و مادرم صبوری کرد. حتی در مورد پدرم نیز همین طور با اینکه ما آن موقع  بچه هایی کوچک بودیم اما مادرم مانع رفتن پدرم به جبهه نشد. تمام اینها نشان می دهد که مادران و همسران شهدا چه حس درونی داشتند و چقدر قوی بودند. مدافعان انقلاب ما خانم ها بودند که بچه ها، همسر و برادرشان به جبهه ها رفتند و صبوری کردند و تا همین الان هم دارند صبوری می کنند.

 

تا چه اندازه به نقش بانوان در دوران دفاع مقدس در قالب های هنری پرداخته شده است؟

به نظر من آن طور که شایسته است به نقش بانوان پرداخته نشده است. جا دارد که تمام هنرمندان و نویسندگان در این زمینه کار بیشتری انجام دهند. ما برای تولید عکس خرمشهرها با یک گروه به همراه آقای باقری به آبادان رفتیم و چند روز آنجا ماندیم و من فقط گریه می کردم. آنها به سختی کار می کردند، عرق می ریختند و وقتی فیلم و عکس خوب در نمی آمد دوباره کار را تکرار می کردند و من پیش خود می گفتم اگر به اندازه یک دنیا هم کار کنید، جای یک لحظه کار رزمندگان در خرمشهر و شلمچه را نمی گیرید. اصلا نمی شود رشادت و کارهای رزمندگان را بیان کرد. حق شهدا و خانواده شان ادا نشده است .

چه پیشنهادی به نویسندگان و هنرمندان دارید؟

متاسفانه کار فرهنگی کم انجام شده است. فاصله زیادی بین جنگ و کارهای فرهنگی در حوزه جنگ افتاد. امثال بنده دردهای دوران دفاع مقدس را چشیدیم. به یاد دارم روز سوم خرداد که چند روزی بود که پدر و برادرم شهید شده بودند، وقتی خبر آزادسازی خرمشهر را شنیدم پا برهنه به خیابان دویدیم. من آن دوران را حس می کنم اما برای جوان امروزی چیزی تداعی نمی شود. باید در قالب های هنری اعم از کتاب، فیلم و عکس نشان دهیم چه اتفاقاتی در دوران دفاع مقدس افتاده است. در واقع نکات آن روزها را در قالب ادبی و هنری به جوانان ارایه دهیم، در این صورت اثرگذار خواهد بود و می شود تاریخ و آن دوران را با این کارهای فرهنگی و هنری زنده نگه داشت.

 

زنده نگه داشتن فرهنگ دفاع مقدس چه آثار و برکاتی در پی دارد؟

در حال حاضر ما با تهاجم فرهنگی مواجه هستیم، بر این اساس انجام کارهای فرهنگی در حوزه دفاع مقدس لازم و ضروری است. باید با وجود تهاجم فرهنگی خیلی پر قدرت کار انجام دهیم و آموزه های دفاع مقدس را به نسل جدید تفهیم کنیم، مسئولان ما باید کار بیشتری در حوزه فرهنگی انجام دهند. در این صورت به لطف خدا اثرگذاری بیشتر خواهد بود و حتی این امر باعث تحکیم بنیاد خانواده ها می شود.

 

توضیح در مورد عکس خرمشهرها بدهید؟

این کار تداعی سوم خرداد است. شلمچه و خرمشهر مظلوم هستند. مردم آبادان، خرمشهر و شلمچه نجیب و مظلوم اند. امیدوارم مسئولان بیشتر به فکر این مردم غیور باشند. بنده چند روزی برای اثر خرمشهرها با برخی از اساتید عکاس از جمله آقای صادقی عکاس اولیه اثر و آقای باقری به خرمشهر رفتیم. یک سری خاطرات برایم تداعی شد و به شدت منقلب شدم. در شلمچه قدم به قدم به یاد شهدا بودم. یک سری سیم خاردار وجود داشت که از نگهبان پرسیدم این برای چیست، گفت آن زمانی که پل خراب شده بود از زیر سیم خاردار گذاشته بودند. پوست رزمندگان به این سیم خاردارها می چسبید. آنجا خیلی گریه کردم. واقعا حق شهدا و خانواده شهدا این نبود و می سپاریم به روز محضر. برای این اثر خرمشهرها زحمت زیادی کشیدند و خوشبختانه اثر خوب و قابل توجه ای شد.

 

 

کد خبر 1181114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha