اخلاص و توکل امام (ره) امروز باید در میان مسئولان نهادینه شود

کنعانی مقدم با بیان اینکه امام خمینی(ره) بعد ضد استبدادی خود را تا آخرین لحظات عمر حفظ کردند گفت: اخلاص و توکل امام ره امروز باید در میان مسئولان نهادینه شود.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: سید روح‌الله موسوی خمینی، ۲۰ جمادی‌الثانی ۱۳۲۰ق برابر با ۱ مهر ۱۲۸۱ش[۱] در خمین از توابع اراک در ایران به دنیا آمد. پدرش سید مصطفی موسوی از معاصران میرزای شیرازی و تحصیل‌کرده حوزه علمیه نجف بود. سید مصطفی که در خمین مرجع امور دینی مردم بود، پنج ماه بعد از ولادت سید روح‌الله در مبارزه با حاکمان محلی به شهادت رسید و فرزندش سید روح‌الله خمینی، تا ۱۵ سالگی تحت سرپرستی مادرش هاجره آغاخانم و عمه‌اش صاحبه‌خانم قرار گرفت. امام خمینی در شامگاه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ش[۴] در ۸۷ سالگی بر اثر بیماری در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران درگذشت.[نیازمند منبع] در ۱۵ خرداد مراسمی با عنوان «وداع با پیکر امام خمینی» در مصلای تهران برگزار شد.[نیازمند منبع] سید محمدرضا گلپایگانی، از مراجع تقلید شیعه، نماز میت را بر پیکر او اقامه کرد و در ۱۶ خرداد با حضور حدود ۱۰ میلیون نفر، تشییع و در نزدیکی بهشت زهرا در ابتدای اتوبان تهران - قم جایی که امروزه به حرم امام خمینی معروف است، دفن شد در همین رابطه گفتگویی با حسین کنعانی مقدم دبیرسیاسی جبهه ایستادگی و فعال اصولگرا در مورد ویژگی های رفتاری و اخلاقی امام (ره)  به شرح زیر ارایه می شود.

 

پس از رحلت امام خمینی(ره) با چه عصری مواجه هستیم؟

وقتی امام خمینی ره به دیار باقی شتافت بر اساس وصیت نامه الهی و سیاسی امام ره که توسط رهبر انقلاب خوانده شد، فصل جدیدی از عصر خمینی آغاز شد. مخالف این هستم که بگوییم امام رحلت کرد. امام (ره) حاضر و ناظر بر رفتار ماست و عصر خمینی (ره) آغاز شده و پایان نپذیرفته است. درست است که امام در میان ما حضور ندارند اما فرزندان انقلاب خود را متعهد می دانند به اجرای وصیت نامه الهی و سیاسی و طی نمودن راه امام (ره) مقید می دانند. معتقدم رحلت را باید از قاموس سیاسی امام (ره) بردارند بلکه آغاز جدید در عصر خمینی و عروج ملکوتی امام (ره) را مطرح کنیم.

 

جایگاه امام خمینی ره در معماری و شکل گیری انقلاب چگونه ارزیابی می کنید؟ چگونه می توان جایگاه واقعی امام ره را برای نسل جدید توصیف کرد؟

امام یک معمار راستین انقلاب اسلامی بود و بر اساس آن معماری انقلاب را ریل گزاری و بنا نهاده است در رابطه با این معماری باید به تعبیر و تبیین راه امام ره  بیشتر توجه کنیم و این امر را به نسل جدید انتقال دهیم. این همان جهاد تبیین است که رهبر انقلاب در سخنان خود بر آن تاکید کرده است و باید این جهاد از راه امام آغاز شود و در تمام ابعاد نگاه معمار انقلاب اسلامی را برای نسل های بعد از انقلاب تشریح و تبیین کنیم.

 

جایگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی و ویژگی شخصیتی امام خمینی ره در میان رهبران انقلاب چگونه توصیف می شود؟

امام ره شخصیتی چند بعدی بود و شخصیتی که بنیانگذار انقلاب اسلامی داشت، شاید مهمترین بخش آن این بود که امام خمینی ره یک مجاهد فی سبیل الله است که برای قرب خداوند تبارک و تعالی وارد عرصه های مختلف سیاسی انقلاب و پس از انقلاب در کسوت رهبری انقلاب در جایگاه رهبری جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده است.

 

تفکر بنیانگذار انقلاب اسلامی در عمل به آموزه ها و تکالیف شرعی چگونه ارزیابی می کنید؟

  بنای امام ره بر این بود که بتواند تکلیف شرعی ای را که بر عهده دارد، عمل کند. در این زمینه چند چیز به امام خمینی ره بسیار کمک کرد. بسیاری از افراد ممکن است خود را وقف جامعه و مبارزه با ظلم و ستم بکنند اما اگر این خصوصیات را که در امام وجود دارد نداشته باشند، قطعا موفق نشده و نمی شوند.

 

مهمترین ویژگی امام خمینی ره با توجهبه جایگاه رهبری انقلاب اسلامی چگونه توصیف می کنید؟

اولین ویژگی امام ره اخلاص بود که کمتر در رهبران جهان می توان آن را مشاهده کرد. تقوا از ویژگی های دیگر امام خمینی ره  بود و امام ره به شدت خود را مقید به احکام الهی می دیدند و هرگز حاضر نبودند از خطوط الهی حتی به مصلحت خارج شوند و سعی می کردند حدود الهی را در اولویت قرار دهند مگر در شرایطی که مقتضیات راه ها و روش های دیگری در پیش روی امام خمینی ره قرار می داد و همواره حدود الهی را در اولویت قرار می داد.

 

امام ره با مردم و در میان مردم و برای مردم بود و خود را از مردم جدا نمی دانست و این پیوند امام خمینی ره و مردم که پیوند امام ره و امت است، کلید رمز موفقیت انقلاب یعنی امام خمینی ره  بدون امت نمی توانستند کاری کند و امت بدون امام ره  نمی توانستند انقلاب کنند و کاری از پیش ببرند.

 

کارگزاران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی در جایگاه سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی امروز چه درسی را می توانند از شیوه رفتاری و اخلاق سیاسی امام خمینی ره بگیرند؟

اخلاص ، تقوا و توکل امام خمینی ره باید در میان مسئولان نهادینه شود و کسانی که مدعی هدایت جامعه هستند باید بر این خصوصیات مسلط باشند. ابعاد دیگری که از وجود شخصیتی امام ره بر دل ها حاکم شد بر پایه شخصیت کاریزمای امام خمینی ره ، این بود که ایشان ضد استبدادی و ضد سلطنت پهلوی بود و سال ها زندان و تبعید را تحمل کردند  و سعی کردند بعد ضد استبدادی خود را تا آخرین لحظات عمر حفظ کنند.

 

دیدگاه امام خمینی ره در موضوع استکبار و سلطه گری توضیح بفرمایید؟ دیدگاه امام ره در مورد استکبار ستیزی چه تاثیری بر روند پیروزی در دفاع مقدس داشت؟

امام ره ضد استکباری بود، ضد آمریکا و ضد غرب به معنای سلطه گری بود و ضد استکبار و سلطه غرب بود. در این مسیر امام ره تلاش کرد نهادهایی را ایجاد کرد تا بتواند این هدف را دنبال کنند. امام خیمینی ره  ضد صهیونیستی بود و یکی از پرچمداران قرن اخیر در مبارزه با رژیم صهیونیستی، اشغالگری، کودک کشی و خصوصیات صهیونیستی بود. امام ره  ضد استثمار بود یعنی شمشیر عدل و عدالت امام خمینی ره  بر علیه استعمار انگلیس و استثمار همیشه بلند بود و هرگز حاضر نبود سرزمینی تحت سلطه استکبار و استعمار قرار بگیرد. امام ره  ضد استعمار بود زیرا استعمار تلاش می کند با تحقیر ملت ها سلطه خود را با افزایش هژمونی گسترش دهد. امام به ملت ما قابلیت بخشید و ملتی که بی هویت شده بود و ارزش های آن به غارت رفته بود، مجددا ارزش آفرینی کرد و پس از پیروزی انقلاب شاهد بودیم که در دوران دفاع مقدس هویت ملی توانست کاری بکند که یک وجب از خاک این سرزمین جدا نشود. تبیین خط امام ره  باید مورد توجه قرار بگیرد و خط امام خمینی ره  نباید مصادره به مطلوب یا به نفع کسی باشد بلکه خط فکری بینانگذار انقلاب اسلامی  در حوزه های فکری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تعریف و برای نسل های آینده تبیین شود.

کد خبر 1181128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha