دستگیری و استرداد کلاهبردار بانکی به کشور/در شرایط تورمی، نرخ سود خوب کار نمی‌کند

در شرایط تورمی، نرخ سود خوب کار نمی‌کند، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۱,۴۰۰,۰۰۰ ریال رسید، دستگیری و استرداد کلاهبردار بانکی به کشور، نقش حذف ارز ترجیحی در گرانی‌ها، بسیار کمتر از عوامل خارجی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۱۱ خرداد شبستان به شرح زیر است:

در شرایط تورمی، نرخ سود خوب کار نمی‌کند/ از سیاست‌های کلان احتیاطی استفاده می‌کنیم

محمد نادعلی مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی از فروش ۶.۳ همت اوراق دولت در دو هفته خبر داد و گفت: از سال ۹۹ چرخشی در سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی داشتیم که این چرخش از سمت ابزارهای مستقیم به سمت استفاده از ابزارهای غیرمستقیم تغییر کرده است. از سال ۹۹ عملیات بازار باز شروع به کار کرد که هدف آن هم نرخ سود در بازار بین بانکی از طریق نقدینگی که در این بازار است.

وی ادامه داد: ابزارهایی که داریم ابتدا در شورای فقهی تایید می‌شود و بعد مراحل اجرایی را طی خواهد کرد. الان ابزار ریپو، ریپو معکوس و دالان نرخ سود در بازار بین بانکی داریم. یعنی نرخ کف ۱۴ درصدی و نرخ سقف ۲۲ درصدی وجود دارد. ابزارهای دیگری هم در راه است و به دنبال این هستیم که  این بخش را گسترش دهیم. 

نادعلی تصریح کرد: در گام اول رابطه مالی خودمان را با بانکها وثیقه محور کردیم که وثیقه آن هم اوراق دولت است و به دنبال سطح اعتباری نیستیم چون دریچه جدیدی باز شده و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم. 

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی تاکید کرد: در شرایط تورمی اقتصاد نرخ سود خوب کار نمی‌کند. وقتی نرخ سود نتواند روی قدرت خلق پول توسط بانکها اثر بگذارد، از سیاست های کلان احتیاطی استفاده می کنیم.

وی گفت: ما هرروز به بانک‌ها اعتبار بین روز می‌دهیم که بتوانند عملیات روزانه خود را انجام دهند و در حال تغییر چارچوب آن هستیم یعنی همه عملیات مالی بین بانک مرکزی و بانک‌ها را مبتنی بر نرخ می‌کنیم. این چرخشی که  در عملیات بازار باز داشته با محاسنی روبرو بوده و اولین مورد آن این است که نوسانات در بازار بین بانکی به شدت کاهش پیدا کرده است. 

به گفته نادعلی ، مهمترین ویژگی این عملیات شفافیت بوده است و نرخ بازار بین بانکی هرروز در سامانه بازار بین بانکی و سایت بانک مرکزی اعلام می‌شود.

 

نقش حذف ارز ترجیحی در گرانی‌ها، بسیار کمتر از عوامل خارجی است/ برخی اقلام در سوئد و انگلیس جیره‌بندی شد

«سید احسان خاندوزی» در گفت‌وگو با صداوسیما، اظهار داشت: آمارهای بانک مرکزی حکایت از این دارد که در ماه گذشته نسبت به ماه قبل و اسفند سال ۱۴۰۰ دچار افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده‌ایم.

وی با بیان اینکه دو دسته عوامل داخلی و خارجی موثر در این ارتباط وجود دارد، افزود: گاهی به دلیل عدم تفکیک لازم در این خصوص، مردم احساس می‌کنند افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تنها ناشی از حذف ارز ترجیحی مربوط به همان چند قلم محدود کالا و مشتقات آن‌ها است، درحالی‌که واقعیت این‌طور نیست و سهم کمی از گرانی‌ها به این موضوع مربوط می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: بخش بسیار مهم‌تری از این گرانی‌ها برمی‌گردد به اینکه ما در داخل کشور، عواملی مثل افزایش قیمت نهاده‌های تولید، دستمزد کارگران، انرژی و آب و برق و... داریم که به‌صورت طبیعی، همواره در ابتدای سال، موجب بالا رفتن هزینه تولید و محصولات نهایی می‌شوند.

نرخ تورم ماه گذشته در ایران کمتر از کشورهای با ثبات اقتصادی بود

خاندوزی ادامه داد: یک دسته عوامل خارجی را هم داشتیم که نه‌تنها ایران، بلکه بر روی کشورهای همسایه، منطقه و اصولاً تمام دنیا تأثیرگذار بودند به‌نحوی‌که موجب شد، ماه آوریل گذشته (میلادی)، ماهی ویژه برای همه دنیا باشد.

وی تصریح کرد: تورم ماه گذشته در ایران، کمتر از بسیاری کشورهای با ثبات مثل روسیه با ۱۷ درصد تورم، برزیل ۱۲، هلند ۹.۶، انگلیس ۹، آمریکا ۸، آلمان ۷ و ایتالیا ۶ درصد افزایش تورم بوده است.

خاندوزی گفت: در ماه گذشته، یک افزایش عمومی قیمت کالاها در همه دنیا داشته‌ایم کما اینکه همین کشور همسایه، ترکیه، در طول یک سال بیش از ۷۰ درصد تورم داشته است‌.

برخی اقلام در کشورهایی مثل سوئد و انگلیس جیره‌بندی شد

وزیر اقتصاد یادآور شد: همچنین باید در نظر داشته باشیم، ما در داخل کشور، برخلاف خیلی کشورها، با مسئله کمبود و کمیابی کالاهای اساسی مواجه نیستیم، درحالی‌که هم‌اکنون برخی اقلام در کشورهایی مثل سوئد و انگلیس، به یک معنا، جیره‌بندی شده‌اند.

خاندوزی با بیان اینکه ما در ایران در زمینه تامین کالاهای اساسی مشکلی نداریم، گفت: این در حالی است که قیمت یک دسته از کالاها ازجمله ذرت، جو و گندم حتی روزانه تغییر می‌کند و همه کشورها در حال رقابت برای خرید این دسته از کالاها هستند.

وی ادامه داد: بنای ستاد اقتصادی دولت این است که حتماً بتواند از طریق اعمال قیمت‌های کاملاً کارشناسی و منطقی و عدم اجازه افزایش‌های بی‌ضابطه و افسارگسیخته، قیمت‌ها را برای ماه‌های تیر و مردادماه امسال به شکل موثرتری، کنترل کند.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۱,۴۰۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (چهارشنبه ۱۱ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۲۷۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۳۹.۴۴ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۱,۴۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۶,۰۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۴,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۴,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه ۱۱ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۵,۹۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۲۱,۷۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۹۰,۶۱۰ ریال رسید.

 

 

 

کد خبر 1181348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha