شناسایی ۳۵ کانون ریزگرد در خراسان جنوبی

حاتمی گفت: تاکنون ۳۵ کانون ریزگرد در خراسان جنوبی شناسایی شده که شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان بیشترین شدت آلودگی را داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «اسداله حاتمی» امروز (۱۲ خرداد) در نشست کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا اظهار کرد: خراسان جنوبی دارای رتبه سطح یک و جزو پنج استان غبارخیز کشور است.

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: عامل اصلی گرد و غبار استان خشکسالی چندین ساله، نبود رطوبت و تبخیر بیش از حد آب است که هر بار وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک را به همراه دارد.

 

 

وی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته بیش از پنج میلیون هکتار از مساحت استان درگیر ریزگرد هاست که عموماً منشاء داخلی دارند اما بخش قابل توجهی نیز تحت تأثیر سایر استان‌ها می باشد.

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: تاکنون ۳۵ کانون ریزگرد در خراسان جنوبی شناسایی شده که شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان بیشترین شدت آلودگی را داشته‌اند.

 

 

وی با بیان اینکه ‌۹ شهرستان استان درگیر ریزگرد هستند، افزود: در ‌خوسف و بیرجند، کانون ریزگردی شناسایی نشده و ریزگردها در این ۲ شهرستان مربوط به سایر مناطق استان است.

 

 

حاتمی گفت: خراسان جنوبی دارای پنج ایستگاه سنجش کیفی هوا است که به‌صورت برخط وضعیت را بررسی می‌کنند.

 

 

به گفته وی؛ با توجه به وضعیت استان در حوزه گرد و غبار، افزایش این ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا مورد انتظار است.

 

 

«علیرضا عباس زاده» هم اظهارکرد: دستگاه‌های متولی نسبت به جذب منابع مالی مورد نیاز از وزارتخانه‌های متبوع اقدام کنند تا در شرایط اضطرار هماهنگی‌های لازم به‌خوبی صورت گیرد.

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله و خیزش گرد و غبار، همه حوزه ها به موضوع سلامت مردم توجه داشته باشند.

 


وی گفت: هشدارهای لازم در شرایط اضطرار به‌موقع اطلاع‌رسانی شود تا مردم بخصوص گروه‌ های حساس و سالمندان با مشکل مواجه نشوند.

 

 

عباس زاده ادامه داد: در شرایط اضطرار آلودگی هوا اگر هواشناسی قائل بر تداوم آلودگی‌ها باشد با هماهنگی اعضای کارگروه، پیشنهاد اعمال تعطیلات بررسی شده و هرگونه تصمیم‌گیری به موقع به مردم اطلاع‌ رسانی شود.

 

 

کد خبر 1181825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha