مانعی برای استقلال مس آذربایجان نیست

رئیسی تاکید کرد: مانعی نیز برای استقلال مس آذربایجان نیست و خواست دست اندرکاران صنعت مس می تواند عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، آیت الله سیدابراهیم رییسی امشب در پایان سفر استانی خود به آذربایجان شرقی در نشست با اصحاب رسانه تبریز که در فرودگاه بین المللی این شهر ترتیب یافت، اظهار داشت: همه امور و صنایع باید دانش بنیان شوند و وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی موظف هستند که کارهایشان را با شرکت های دانش بنیان پیش ببرند. 

رئیس جمهور کشورمان افزود: آذربایجان شرقی ظرفیت های بسیرای از قبیل معاادن مس و طلا دارد که می تواند با افزایش تولید منجر به اشتغال زیاد شود.؛ حتما باید صنایع پایین دستی معادن مس فعال شوند تا ضمن ایجاد ارززش افزوده، منجر به اشتغال زایی نیز بشود. 

وی اضافه کرد: مانعی نیز برای استقلال مس آذربایجان نیست و خواست دست اندرکاران صنعت مس می تواند عملیاتی شود. 

رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های تجاری و صادراتی آذربایجان شرقی گفت: در بازدید از منطقه مرزی جلفا مشاهده کردم که زمینه تجارت در آنجا کاملا فراهم است، مشکلاتی در جلفا بین منطقه آزاد و سرزمین اصلی وجود داشت که تصمیماتی برای حل آنها گرفته ششد که اگر اجرایی شود می تواند حتما موجب تحول در تجارت و صادرات شود.

وی ادامه داد: می توانیم در جلفا هم واحدهای صنعتی و هم صادرات را فعال کنیم و با استفاده از ظرفیت مسیر ریلی در این منطقه می توان با کشورهای همسایه گفت و گو کرد تا سریعا گشایش به وجود آید تا در مددت کوتاهی صادرات با سرعت انجام گیرد. 

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه رونق تجارت و صادرات در این منطقه منجر به افزایش تولید و اشتغال می شود، گفت: مساله مهم این این دولت ارتباط با همسایگان است که مورد تاکید می باشد. 

وی با اشاره ظرفیت بخش کشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: این استان در زمینه کشاورزی با مشکلاتی مواجه است که بیشترین رقم را در سفر استانی به آن اختصاص دادیم که می تواند به رونق این بخش کمک کند. 

وی ادامه داد: از جمله طرح های مورد درخواست اکثر مردم، خطوط ریلی و تسریع ارتباط با کشورهای همسایه است که ما نسبت به آن تصمیم گیری کردیم؛ آذربایجان شرقی ببیشترین بزرگراه ها را در کشور دارد که نسبت به رفع مشکلات آنها نیز در این سفر تصمیم گیری شد. 

رییس جمهور در ارتباط با موضوع آسیب های اجتماعی نیز گفت: اعتباراتی به صورت خاص در این سفر برای بعصی آسیب های اجتماعی اختصاص یافت که باید اقداماتی در این راستا انجام شود. 

وی اتمام طرح های نیمه تمام را اولویت اساسی دولت سیزدهم اعلام کرد و افزود: نه همه طرح های نیمه تمام، بلکه طرح های نیمه تمام اولویت دار در سفر استانی امروز مشخص و اعتباراتی برای آنها تعیین شد که کار اجرایی ششان باید انجام گیرد و شما رسانه ها حتما می توانید ناظران این طرح ها باشید تا آثار این مصوبات و سفر استانی برای مردم ملموس شود. 

وی با اشاره به روند رو به رشد ارتباطات تجاری با کشورهای پیرامونی گفت: من در سفر اخیرم به تاجیکستان اعلام کردم اولویت ما فعال کردن سیاست همسایگی است و در سفر چند روز قبل رییس جمهور تاجیکستان به ایران نیز معلوم شد که تجارت دوجانبه چهار برابر افزایش یافته است. 

آیت الله رییسی با بیان اینکه ظرفیت های بسیاری در ایران وجود دارد که کشورهای همسایه می تواند بازار مهمی برای آن باشد، افزود: ما به دنبال فعال کردن همکاری ها هم در سازمان شانگهای و هم سازمان اکو هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حفاظت از جنگل های ارسباران گفت: در این زمینه تاکید شده تا چند برابر میزانی که از معدن مس سونگون برداشت می شود و به طبیعت آسیب می رسد؛ جنگ کاری صورت گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به معضل خشک شدن دریاچه ارومیه نیز یادآور شد: در سفر اخیر به استان آذربایجان غربی بازدیدی از دریاچه داشتم؛ باید با روند فعلی مقابله شود و در این راستا برنامه های مختلفی در دولت داریم و این مساله در اولویت برنامه های دولت است.

کد خبر 1182075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha