خانواده تمدن ساز حفظ کرامت انسانی در آن جاری است

زهرا رئیسی گفت: خانواده ای که محبت، آرامش و حفظ کرامت انسانی در آن جاری است، می تواند تمدن ساز باشد چرا که اعضای آن بیشترین تلاش و همیاری را در کسب سعادت دنیوی و اخروی با یکدیگر دارند.

«زهرا رئیسی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: از خانواده به عنوان کهن ترین، ماندگار ترین و ابدی ترین نهاد بشری نام برد و گفت: نهاد خانواده یکی از مهمترین و اصلی ترین نهادهایی است که در به وجود آمدن یک تمدن نقش اساسی دارد.

 

مدیر حوزه علمیه الزهرا (س) جیرفت افزود: به طوری که نقاط ضعف و قوت خانواده از جهات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در نقاط و ضعف یک تمدن بسیار تاثیر گذار است.

 

وی با اشاره به تعدد زیاد آیات و روایات در ارتباط با اهمیت و ارزش خانواده، ابراز کرد: یکی از مهم ترین این آیات، آیه ۶ سوره تحریم است که می فرماید؛ یا ایها الذین آمنو و قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها...

 

رئیسی ادامه داد: ابوبصیر از امام صادق (ع) درباره این آیه پرسیدند؛ چگونه خود و خانواده ام را از آتش نجات دهم؟ امام فرمودند؛ آنها را به آنچه خداوند به آن امر کرده، امر کنید و از آن چه خداوند از آن نهی کرده، نهی کنید.

 

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: آیه ۶ سوره تحریم به روشنی اهمیت تربیت دینی خانواده را بیان می کند.

 

وی با اشاره به این که طبق فرموده مقام معظم رهبری، تمدن باید همراه با دین باشد، بیان کرد: تمدن نوین اسلامی بر پایه خانواده اسلامی استوار است.

 

رئیسی با یادآوری این مطلب که قرآن کریم نمونه هایی از خانواده هایی که نقش در تمدن سازی داشتند، را بیان می کند، عنوان کرد: در بسیاری از این مواردی که قرآن کریم به آنها اشاره دارد، بنیاد و اساس حرکت های اسلامی با همکاری خانواده ها بوده است.

 

مدیر حوزه علمیه الزهرا (س) جیرفت اضافه کرد: همچون جریان مباهله پیامبر (ص) در رویارویی با مسیحیان که آن حضرت اعضای خانواده خود را به صحنه آوردند.

 

وی ابراز کرد: یکی از عوامل مهم ماندگاری نهضت امام حسین (ع) به همراه بردن خانواده، زن، فرزند کودک و نوجوان است و هدف آن حضرت، عمل کردن به رسالت خود می باشد.

 

رئیسی با بیان این مطلب که بی شک خانواده معظم شهدا دفاع قدس و مدافع حرم نقش بی‌بدیلی در تحقق تمدن اسلامی دارند، اظهار کرد: خانواده ها به عنوان انتقال دهندگان میراث و فرهنگ دینی به نسل جوان نقش بسیار پر رنگی در تمدن سازی دارند.

 

این استاد حوزه علمیه توجه و تقید به مسائل اخلاقی و معنوی در خانواده را از مولفه های تاثیرگذار در تمدن سازی قلمداد کرد و افزود: خانواده سالم و تمدن ساز زمینه شکوفایی استعدادهای انسان برای رسیدن به کمال را به خوبی فراهم می کند.

 

وی تاکید کرد: خانواده ای که محبت، آرامش و حفظ کرامت انسانی در آن جاری است، می تواند تمدن ساز باشد چرا که اعضای آن بیشترین تلاش و همیاری را در کسب سعادت دنیوی و اخروی با یکدیگر دارند.

 

رئیسی اظهار کرد: نظام های اصیل بخش مهمی از رسالت و ثبات خود را مدیون سلامت و پایداری نظام خانواده ها در تربیت نسلی سالم و صالح هستند.

 

مدیر حوزه علمیه الزهرا (س) جیرفت ابراز کرد: نظام غربی بیشترین تلاش برای فروپاشی نظام خانواده ها دارد چرا که مستحکم ترین سد در مقابل اهداف غیر انسانی خویش را کانون خانواده می داند.

 

وی در خاتمه عنوان کرد: امید است که با یاری خداوند شاهد تربیت نسلی تمدن ساز در فرهنگ اصیل دینی و اسلامی باشیم.

کد خبر 1182087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha