حضرت فاطمه معصومه (س) نماد وجود دختران و زنان فرهیخته و عالمه در اسلام هستند

پژوهشگر علوم دینی در جامعه الزهرا(س) گفت: حضرت فاطمه معصومه (س) نماد وجود دختران و زنان فرهیخته و عالمه در اسلام هستند.

فاطمه سیفی کناری در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با گرامیداشت آغاز دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) اظهار داشت: حضرت فاطمه معصومه (س) نماد وجود دختران و زنان فرهیخته و عالم در اسلام هستند.


این پژوهشگر علوم دینی افزود: در دورانی که زنان هیچ جایگاهی نداشتند و دختران را زنده به گور می‌کردند، دین اسلام به وجود زن و دختر آن چنان شأن و منزلتی داد که بانویی همچون دختر پیامبر(ص) به عنوان الگوی زنان عالم و همه عالمیان معرفی شد و حتی ائمه اطهار (ع)می فرمودند که حضرت زهرا(ص) الگوی ماست.


وی در ادامه بیان کرد: اسلام به زن مقام و منزلت داده و ملاک هایی که باعث برتری زن می شود را مساوی با مرد دانسته و همان طور که زن در علم و تقوایش می تواند به پیشرفت و تعالی برسد، در مردان نیز همین طور است.
سیفی کناری در مورد شخصیت حضرت معصومه(س) تصریح کرد: حضرت معصومه(س) در روز قیامت شفا کننده و دارای مقام عصمت هستند، نه عصمتی که در معصومین(ع) وجود دارد، بلکه عصمت از خطا و گناه دارند و به امور اسلامی وارد و از راویان حدیث بودند.


وی عنوان کرد: روایت است که وقتی عده ای به منزل حضرت موسی ابن حعفر(ع) آمدند  و ایشان نبودند جواب سوالات را حضرت معصومه(س) دادند و وقتی خبر را برای امام کاظم(ع) نقل کردند و جواب شنیدند فرمودند «فَداها أبوها»؛ یعنی مان جمله پیامبر(ص) نسبت به دخترشان را فرمودند.


این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) در مورد حضرت معصومه(ص) نیز آورده اند که مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زار امام رضا(ع)و این حاکی از درجات معنوی حضرت معصومه(س) است.


وی گفت: همین طور در بین امام زادگان کم داریم که زیارت نامه خاص برای کسی وارد شده باشد و ایشان تنها زنی است که برای ایشان زیارت نامه خاص وارد شده و در زیارت نامه حضرت معصومه(س) خطابی که نسبت به اهل بیت(ع) وجود دارد این است که تک به تک مخاطب قرار می دهد که نشان دهنده حضور اهل بیت(ع) در حرم است.


سیفی کناری افزود: روایات زیادی در مورد ایشان داریم که حضرت این قدر از نظر معنوی و علمی بالا بودند و کفی برای ایشان در ازدواج پیدا نمی شد و ایشان تا پایان عمر ازدواج نکردند، حضرت با آن همه مقام بعد از اینکه امام رضا(ع) را به ایران می آورند یک وظیفه شرعی احساس می کنند و نه تنها برای دیدار بلکه برای برای گسترش فرهنگ و اهداف امام رضا(ع) به این کشور می آیند.


وی بیان کرد: ایشان شهر به شهر از مدینه حرکت و مردم را با مظلومیت اهل بیت(ع) و معارف آنان آشنا می کنند و با همراهان خویش قدم در این مسیر می گذارند، همان طور که اگر زینب(س) نبود، واقعه کربلا ابتر می ماند و اهداف امام حسین(ع) به گوش مردم دنیا نمی رسید، حضرت معصومه(س) نسبت به برادر این گونه حرکت بزرگی را رقم زد و امام رضا(ع) را به مردم معرفی می کردند.


این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به اینکه در مقام و منزلت حضرت معصومه(س) روایات زیادی داریم عنوان کرد: وقتی ایشان در این مسیر به سمت خراسان می رفتند، حاکمان ظالم همان گونه که بسیاری از امامزادگان را به شهات رساندند چون می ترسیدند و می دانستند برای افشاگری ظلم آنها هجرات کردند، پس حضرت معصومه(س) را نیز به شهادت رساندند.


وی در ادامه پیرامون مقام دختر در اسلام اظهار داشت: اسلام نسبت به مقام دختر و زن، جایگاه والایی قائل است و زن را دستمایه ای برای مردان و وسیله ای جنسی نمی داند در حالی که در کشورهای غربی نگرش جنسی به دختر و زن وجود دارد و و حتی فمینیسم ها به بهانه شعار تساوی، چنین نگرشی به زن دارند.


سیفی کناری خاطرنشان کرد: زن در چنین فرهنگی مجبور است کار کند و تمام عمر خود را برای اداره زندگی اش بگذارد، در مورد تساوی زن مرد مقالات و کتاب های زیادی نوشته شده است که در آن در معنای واقعی، حقوق زنان و دختران را نادیده گرفته اند.


وی تصریح کرد: تساوی که مد نظر غرب است یعنی زن باید پای به پای مرد کار کند و حق طبیعی و آرامشی که زن نیاز دارد از آن محروم باشد، زن ها دارای شرایطی خاصی همچون بارداری هستند و گاهی این حقوق زن نیز نادیده گرفته می شود و بسیاری از مسائل دیگری که به اسم تمدن و تساوی و دست یافتن زن و دختران به حق و حقوقشان مطرح می شود ودر واقع ظلم در حق آنان است.


این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در دنیای امروز این ظلم ها در حقیقت کمتر از ظلمی که در زمان جاهلیت به زن و دختر می شد نیست، اگر در جاهلیت دختران را زنده به گور می کردند، امروز روحیات اصیل زن و دختران را به نام تمدن زنده به گور می کنند و نمی گذارند با این شعارهایی که می دهند زن به کمالات و معنویات وتعالی دست یابد و هدف از زندگی زنان غربی رسیدن به ظاهر و اندام شان برای دلبری است.


وی عنوان کرد: بسیاری از زنان و دختران غرب در برهه ای از زندگی شان از چنین ایفای نقشی در زندگی پشیمان می شوند و دنبال فرصتی برای جبران عمر از دست رفته خود هستند، چرا که می بینند در چنین جامعه ای نگاه به زن در غرب این قدر نگرش شهوانی و جنسی و مادی است.


سیفی کناری گفت: وقتی در اسلام می بینیم این قدر برای زن ها و دختران اهمیت قائل شدند و راویان حدیث و تعدادی از فقها  و مجتهدین ما خانم بودند واقعا انسان از حضور زن ها و دختران با این نگاه اسلامی غبطه می خورد.


وی افزود:متاسفانه در جامعه آن نگاه اصیل اسلامی نسبت به دختران تحت تاثیر غرب واقع شده است و نگاه مادی به زنان که در غرب وجود دارد تا حدی در کشور اسلامی تاثیر گذاشته و می بینیم زن را به عنوان ابزاری جنسی  و مادی می خواهند و توجهی به روجیات و کمالات دختران و زنان ندارند.


این پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: امید است به بهانه روز دختر، ملاکهایی که در مورد برتری زن ها قررا داده شفاف و الگوسازی کنیم تا آنها به اهداف بلند برسند و الگوهایی سازنده برای کل جهان باشند، اگر زن طبق ملاک هایی که اسلام برای وی قرار داده حرکت کند الگویی برای کل جهان و حتی زن‌هایی از دیگر ادیان می شود؛ همه می توانند از این الگوهای اسلامی درس بگیرند.


وی بیان کرد: ما زنان و دختران مسلمانی داریم که از نظر علمی و فرهنگی فعالیت دارند و خیلی ها از این شخصیت‌ها،الگوگیری می کنند، انشالله با عمل به دستورات دینی، دختران و زنانی داشته باشیم که الگویی برای جهان و زمینه ساز ظهور ولی عصر(عج) باشند.

 

 

کد خبر 1182092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha