افزایش کم سابقه دمای هوا در گلستان/ ماندگاری هوای گرم تا روز سه‌شنبه در استان 

داداشی از ورود سامانه کم فشار به استان گلستان و افزایش کم سابقه دمای هوا در استان طی روزهای آینده خبر داد و گفت: در روزهای پیش‌‌رو دمای هوا به بیش از ۴۵ درجه سانتی گراد خواهد رسید.

«نوربخش داداشی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان اظهار کرد: امروز دمای هوا در استان بین ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد و رطوبت زیر ۳۰ درصد است و از فردا (شنبه ۱۴ خرداد) شاهد افزایش دمای کم سابقه در استان خواهیم بود.

 

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: برای این موقع از سال دمای ۴۱ تا ۴۵ درجه و بیشتر از آن در استان کم سابقه است. برای روز شنبه دمای بین ۴۰ تا ۴۱ درجه پیش بینی می شود و برای روز یکشنبه (١۵ خرداد) ۲ تا ۴ درجه افزایش دما خواهیم داشت و برای روز دوشنبه (۱۶ خرداد) این روند ادامه خواهد داشت و ۲ تا ۵ درجه دمای هوا بالاتر می رود و به بیش از ۴۵ درجه خواهد رسید و تداوم این شرایط را برای روز سه شنبه (۱۷ خرداد) هم شاهد خواهیم بود.

 

وی افزود: در این مدت شاهد وزش باد گرم جنوبی در استان هستیم که سبب کاهش رطوبت و خشکی هوا می شود و به ویژه از روز یکشنبه تا سه شنبه رطوبت به کمتر ۲۰ درصد و حتی به زیر ۱۰ درصد خواهد رسید و  در این شرایط مراتع، جنگل ها و اراضی کشاورزی مستعد آتش سوزی است.

 

داداشی با اشاره به صدور اطلاعیه سطح نارنجی در استان گفت: با توجه به تعطیلی روزهای آینده و حضور مسافران در استان که اغلب در مناطق جنگلی حضور پیدا می کنند اکیدا توصیه می کنیم از برافروختن آتش در طبیعت به شدت خودداری کنند و در صورتی که‌ ناگزیر از روشن کردن آتش بودند حتما از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند. 

 

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به فصل برداشت محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا در استان کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی خودداری کنند چراکه این‌ کار اولا ممنوع بوده و علاوه براین سبب سرایت آتش به مزارع مجاور و عرصه های جنگلی خواهد شد.

 

مدیرکل هواشناسی گلستان اظهار کرد: از عصر روز سه شنبه تا بامداد روز چهارشنبه شاهد وزش نسبتا شدید باد خواهیم بود و متعاقب آن در روز چهارشنبه دمای هوا ۱۵ تا ۲۰ درجه کاهش پیدا می کند و برای روزهای بعد دمای هوا به شرایط نرمال خردادماه برمی گردد.

 

وی گفت: نکته قابل توجه این است که در این مدت و تا ده روز اینده بارشی در استان نخواهیم داشت برای همین به شدت باید مراقب عرصه های منابع طبیعی و کشاورزی باشیم تا دچار حریق نشود چراکه گرما و خشکی هوا و وزش باید کار اطفا را بسیار سخت خواهد کرد.

 

 

 

کد خبر 1182265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha