اثرگذاری فرهنگی و معنوی امامزادگان/ هجرت امامزادگان به ایران گسترش مذهب تشیع را فراهم کرد

حجت الاسلام بهاری با اشاره به جایگاه معرفتی و با عظمت امامزادگان واجب التعظیم در کشورمان گفت: امامزادگان و بقاع متبرکه منشا خیرات و برکات بسیاری در کشورما هستند.

حجت الاسلام «ابراهیم بهاری»، در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به پنجمین روز دهه کرامت که به عنوان تجلیل و بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است،اظهار کرد:ائمه معصومین(ع) با توجه به اثرگذاری که درطول حیاتشان داشته اند،بیش از 250 سال در جامعه خدمت به مردم را سرلوحه برنامه هایشان قرار دادند و امامزادگان واجب التعظیم نیز به اندازه معرفتشان از معصومین(ع) کسب فیض نمودند و به جایگاه با عظمتی دست یافتند.

 

این کارشناس دینی با اشاره به جایگاه معرفتی و با عظمت برخی از امامزادگان واجب التعظیم بیان کرد: در بین فرزندان امامان معصوم(ع) کسانی بودند که معصوم نبودند،ولی از لحاظ عصمت هم پایه با معصومین بودند. همانند حضرت علی اکبر(ع)،حضرت زینب(س)،حضرت قمربنی هاشم(ع)،امامزاده سیدمحمد(ع) در شمال عراق، این بزرگواران به دلیل جایگاه و مقام ارزشمندشان، از انوار تابناک خورشید امامت کسب فیض نمودند و همانند ماه به مشتاقان مسیر معنویت نورانیت بخشیدند.

 

 

وی ادامه داد: در دوره ای که مردم از وجود امامان معصوم(ع) بی بهره بوده اند،وجود اولاد ائمه اطهار(ع) موجب شد که از برکات و فیوضات امامان بهره مند شویم و با ذات مقدس حق و ائمه(ع) به اندازه ظرفیتمان آشنا شویم. امامزادگان واجب التعظیم نیز هر کدام در طول حیاتشان دارای خیرات و برکاتی بوده اند و مردم به اندازه کافی از وجود این بزرگواران کسب معرفت و معنویت کرده اند. در حال حاضر نیز قبور مطهر این بزرگواران دارای جایگاه و مامن و عزت خاصی میان مردم است و تنها مکان زیارتی نیست که فقط وقتی در این مکان مقدس وارد می شویم صاحب فیض شویم،بلکه انوار مقدس آنها همواره بر مردم نورانیت بخش است.

 

تاریخچه ورود امامزادگان به ایران

حجت الاسلام بهاری به تاریخچه ورود امامزادگان به کشورمان اشاره کرد و افزود: بعد از ورود اسلام به ایران و علاقه مندی ایرانیان به اسلام و پایه گذاری حکومت شیعی در کشورمان توسط آل بویه فرزندان امامان معصوم(ع) نیز به ایران مهاجرت داشتند،از طرفی به دلیل ظلم و جور خلفا، بسیاری از فرزندان امامان به کشور ما پناهنده شدند و در ایران ماندند.

 

 

وی هجرت امام رضا(ع) به ایران را یکی دیگر از دلایل مهاجرت فرزندان ائمه(ع) به ایران دانست و اضافه کرد: پس از ورود امام رضا(ع) به کشور ما فرزندان و نوادگان حضرت موسی بن جعفر(ع) به ایران مهاجرت کردند و در طول این سالها همواره پناهگاه،ملجع و مامن مردم به شمار می آمدند و مردم از آنها کسب معنویت نموده اند.

 

 

این کارشناس دینی ادامه داد: هجرت امام هشتم شیعیان به ایران بر اثر فشارها و دسیسه‌های مأمون انجام شد،اما حضور امام رضا(ع) در کشورمان برکات بسیاری را به دنبال داشته است و موجب تحولات و خط سیر صعودی در تاریخ ایران و جهان و گسترش مذهب تشیع در کشورمان شد زیرا که پس از ورود امام هشتم(ع)  فرزندان امام موسی کاظم(ع) هم به ایران آمدند و زمینه آشنا کردن مردم با معارف نبوی و علوی در جامعه فراهم شد. به گونه ای که با هجرت حضرت فاطمه‌معصومه‌(س) به شهر قم  این شهر کانون علم و اندیشه دینی و اسلامی شد.

 

برکات هجرت امام رضا(ع)

وی به دیگر برکات هجرت امام رضا(ع) و پس از ایشان حضرت فاطمه معصومه(س) به ایران اشاره و تصریح کرد: با این اقدام، توجه و عنایت و نظر مردم نسبت به اهل بیت(ع) جلب شد که خود اثرات و برکات زیادی را به دنبال داشت. به طوری که دفاع از امامت و ولایت و در عین حال حفظ عفت و پاکدامنی و طهارت حضرت فاطمه معصومه(س) الگویی برای شیعیان بویژه بانوان گردید.

 

 

حجت الاسلام بهاری با اشاره به توصیه بزرگان دین به زیارت امامزادگان افزود: بزرگان دین فرمودند که به امامزادگان پناه ببرید که حرم امامزادگان محل آمد و رفت ملائک است و امام خمینی (ره) هم در این رابطه تاکید کردند که امامزادگان آرامش بخش انسان ها است.

 

 

فضیلت زیارت امامزادگان

این کارشناس دینی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ضرورت دارد که امامزادگان به قطب فرهنگی کشور تبدیل شوند،اضافه کرد:اهتمام به این اماکن مقدس موجب می شود که جامعه فضای روحانی و معنوی را احساس کند.زیرا که وجود یک امامزاده در یک شهر فضای معنوی شهر را دگرگون می کند و آثار معنوی در محیط پیرامونی ایجاد می کند.

 

 

حجت الاسلام بهاری با تاکید بر اینکه اهتمام به امامزادگان و بقاع متبرکه مسیر فرهنگی،اخلاق، معنویت و فکر جامعه را رشد و ارتقا می دهد و منشا آثار و خیرات بسیاری است، خاطر نشان کرد: در آیه 20 سوره مزمل آمده است«فَاقْرَءُوا مَا تَيسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ، فضیلت تلاوت قرآن در زیاد خواندن  آن نیست، بلکه در خوب خواندن و تدبر و اندیشه در آن است»، از این آیه می توان این برداشت را داشت که فضیلت زیارت قبور امامزادگان و بقاع متبرکه به این دلیل است که از نظر اعتقادی قوی شویم.

 

خدمات اجتماعی و اعتقادی

این کارشناس دینی ابراز کرد: ضرورت دارد که امروز امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان قطب فرهنگی جامعه در محورهای خدمات اجتماعی،مشاوره های علمی و فکری،پاسخ به سوالات و شبهات به مخاطبان خود پاسخگو باشند و متولیان و دست اندرکاران در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند، تا این اماکن متبرک به جهت حضور فرزندان ائمه اطهار(ع) اثرگذاری فرهنگی و معنوی بسیاری داشته باشند.

 

کد خبر 1182473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha