روزی برای عرض ارادت به حضرت شاهچراغ (ع)

در دهه کرامت که با تولد حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با میلاد امام رضا (ع) پایان می یابد، یک روز به عنوان «روز حضرت شاهچراغ (ع)» در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

در دهه کرامت که با تولد حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با میلاد امام رضا (ع) پایان می یابد، شورای عالی انفلاب فرهنگی، روز ششم ذی القعده را  روز «حضرت شاهچراغ (ع)» نامگذاری کرده که در تقویم کشور به همین نام درج شده است.

حضرت احمد ابن موسی (ع)، برادر امام رضا (ع) در زمانی که در راه طوس و رسیدن به برادر گرامیشان در راه بودند پس از جنگی در شیراز و نمایش رشادت های بسیار به وسیله کید دشمن به شهادت رسیدند البته داستان بنا شدن حرمی برای این امامزاده واجب التعظیم (ع) به این گونه بوده که ایشان در خانه ای در شهر شیراز (محل کنونی حرم مطهر) بودند که به دستور حاکم وقت شیراز، خانه را بر سر ایشان خراب کردند و ایشان را به شهادت رساندند.

بعدها پیر زنی که شب های جمعه نوری را در خرابه این خانه می دید به شاه زمان خود اطلاع داد و محل نور را که بررسی کردند متوجه حضور پیکر مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) در آن قرار دارد و برای آن بنایی ساختند و به سبب همین نور به این حضرت، لقب شاهچراغ (ع) داده شده است.

یک حرم مطهر بی نظیر

«عضدالدوله ديلمی» از سلاطین آل بویه، بنایی با کاشیکاری و آینه کاری های کم نظیر برای حضرت شاهچراغ (ع) بنا کرد و حرم مطهر این حضرت با معماری سبک آذری درآمیخته شده که آن را علاوه بر یک مکان مقدس زیارتی به یک بنای تاریخی منحصر به فرد تبدیل کرده که به ثبت ملی نیز رسیده است.

ارادت به سبک «عقد پُوی حرمی»

حضرت شاهچراغ (ع) در ایران اسلامی و در میان سایر کشورهای جهان شناخته شده هستند و مورد تکریم قرار دارند و در این میان، شیرازی ها همواره به حرم مطهر ایشان ارادت خاصی داشته و ایشان را به لهجه شیرازی، «آقوی آقام» می خوانند.

این ارادت به حضرت نزد شیرازی ها تا جایی است که بسیاری از مراسم آئینی و مذهبی خود را با ارادت به حضرت شاهچراغ (ع) به انجام می رسانند که نمونه آن، «عقد پُوی (پای) حرمی» یا «عقد بالُوی (بالای) سر آقا»، است که پیش از انجام عقد رسمی در محضر، زوج های جوان در این حرم مطهر مراسم عقد را انجام داده و چادر نماز عروس را در این حرم مطهر برش می دهند.

«عروس کِشون» نیز رسم دیگری میان شیرازی هاست که ماشین عروس را اطراف حرم مطهر با همراهی اعضای خانواده عروس و داماد در مقابل حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) می چرخاندند و ارادت خود را به ایشان در آغاز زندگی مشترک نشان می دادند.

بردن نوزاد پس از 40 روز از تولدش به حمام و سپس پابوس و زیارت حرم مطهر شاهچراغ (ع) نمونه دیگر عرض ارادت شیرازی ها به این امامزاده والا مقام است.

بزرگداشتی به سبک دهه کرامت

هر ساله در شیراز و سایر نقاط استان فارس برای بزرگداشت دهه کرامت و بزرگداشت روز حضرت شاهچراغ (ع) برنامه های متنوعی در نظر گرفته می شود و امسال نیز برنامه های متنوعی برای گرامیداشت این دهه مبارک در نظر گرفته شده است:

آیت الله «لطف الله دژکام»، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در نماز جمعه روز 13 خرداد در شیراز تاکید کرد که شیرازی ها و استان فارسی ها باید به طور ویژه به ششم ذی ‌القعده که روز گرامیداشت حضرت شاهچراغ (ع) است بپردازند و ضمن بزرگداشت حضرت احمد ابن ‌موسی (ع) با مهمان نوازی و برنامه ‌ریزی مناسب، عزتمندی حرم سوم اهل بیت (ع) را به نمایش بگذارند.

معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) با اشاره به برگزاری برنامه های دهه کرامت در شیراز می گوید: این برنامه ها از شب میلاد حضرت معصومه (س) آغاز شده است و مرکزیت بیشتر برنامه ها در صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع) قرار گرفته است.

«حجت الله طلایی» ادامه می دهد: نخستین شب از این دهه مبارک با مولودی خوانی و سخنرانی آیت الله «حدائق» برگزار در این حرم مطهر برگزار شد و برگزاری مراسم «پیوندهای آسمانی» در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) از دیگر برنامه های این ایام است که با هزینه اندک و با هدف ازدواج آسان انجام می شود.

وی اضافه می کند: تجمع خدام خواهر در حرم مطهر و گلباران آن، اجتماع عظیم «دختران فاطمی» در حرم مطهر، برگزاری جشن میلاد حضرت معصومه (س) با حضور بانوان و دختران و جشن گلریزان آزادسازی زنان زندانی جرائم غیرعمد، سرود جمع خوانی حضرت احمد ابن موسی (ع) توسط گروه سرود شهرستان آباده در روز میلاد حضرت معصومه (س)، عیادت از بیماران بیمارستان در ایام دهه کرامت و ... از این برنامه هاست.

طلایی تاکید می کند: ساعت 18 روز ششم ذی القعده همایش «افتخار خدمت» با حضور 2 هزار خادم افتخاری در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار می شود و همایش «آموزش حجاج بیت الله الحرام» نیز در حرم مطهر در روز حضرت شاهچراغ (ع) را خواهیم داشت.

وی ادامه می دهد: در دهه کرامت، هر روز قبل از نماز مغرب و عشا نقاره خانه حرم مطهر به اجرای نقاره زنی می پردازد و در روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) و روز میلاد امام رضا (ع) نیز نقاره زنی خواهیم داشت.

 

 

طلایی اعلام می کند: سامانه keramat.shahechragh.ir برای ثبت کرامت حضرت شاهچراغ (ع) آماده سازی شده و کرامات ایشان را به همراه سند و مدرک جمع آوری می کند تا مجموعه ای از کرامات حضرت شاهچراغ (ع)، مهیا و تدوین شود.

گلباران حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) در آغاز دهه کرامت

همزمان با آغاز دهه کرامت و روز دختر، جمعی از خدام خواهر حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، حرم های مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) و حضرت «ام احمد (س)»، مادر گرامی آن حضرت را گلباران کردند.

این مراسم عصر چهارشنبه ۱۱ خرداد انجام شد و خواهران خدام آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) ابتدا از این حرم مطهر به حرم مطهر حضرت «ام احمد (س)»، مادر حضرت شاهچراغ (ع) که در خیابان «فرهنگ» قرار دارد، رفتند و حرم مطهر این بانوی بزرگوار را گلباران کردند، سپس به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) ‌بازگشتند و ضمن حضور در مراسم اجتماع دختران و بانوان در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، حرم مطهر حضرت احمد بن موسی، شاهچراغ (ع) را نیز گلباران کردند.

روز حضرت شاهچراغ (ع) فرصتی برای عرض ارادت به ایشان است و هر کدام از ما برای نشان دادن این ارادت می توانیم در معرفی کرامات و فضائل این امامزاده واجب التعظیم (ع) سهمی داشته باشیم و دین خود را به سومین حرم اهل بیت (ع) ادا کنیم.

گزارش: مریم شمالیان

کد خبر 1182660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha