حضرت امام خمینی(ره) رهبر مظلومان و مستضعفان بود

حجت‌الاسلام سید محمد رضا مرتضوی به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) نوشت: حضرت امام خمینی(ره) رهبر مظلومان و مستضعفان بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام سید محمد رضا مرتضوی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با عنوان  «امام خمینی؛ رهبر انسان‌گرا» نوشت: به بهانه مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب شکوهمند اسلامی، جا دارد اندکی به ابعاد شخصیتی مردی بپردازیم که از گذرگاه انقلاب، حماسه و اصلاح گری تاریخ ساز شد و نام او در میان بزرگان و پیشگامان عرصه اندیشه، ادب، فلسفه و عرفان جاودانه شد. او کسی نیست جز امام ما و معمار کبیر انقلابمان؛ روح الله خمینی(قدس سره)؛ رهبر تاریخ سازی که مشعل انقلاب را شعله ور ساخته و مبانی اصلی اصلاحگری اجتماعی را طراحی کرد و جوانب مختلف عدالت و برابری اجتماعی و حمایت از مستضعفان و مستمندان را ترسیم کردند.
مردی عارف و زاهدی که حق فقیر و حق مظلوم را پس گرفت و کرامت از دست رفته زن را برگرداند و به او هویت‌ و شخصیت داد، همانگونه که اسلام به زنان کرامت و حقوق انسانی داد. برای کودکان نیز یک الگوی تربیتی مبتنی بر ایمان، اصلاح گری، تقوا و پرهیزگاری و حرکت به سوی پیروزی و سربلندی ارائه داد. 
آری، امام خمینی مردی عارف مسلک، زاهدی پارسا، مفسر قرآن، فیلسوف و استاد اخلاق و شاعری بود. او رهبری بود که در سرودن شعر نیز تبحر داشت! بازنمایی خلاقیت ادبی و بلاغی امام در دیوانی با عنوان «شعر امام خمینی» گردآوری شده است.
شعر امام، دنیایی واقعی است که مضامین مختلف از جمله عشق، عرفان، عاطفه و مسائل مختلف اجتماعی و زندگی روزمره را در خود جای داده است.
آنچه در شخصیت امام راحل به خوبی نمایان است، گرایش عرفانی ایشان است که در ساده زیستی، تواضع و پارسایی وی نمود عینی پیدا کرده بود.
ایشان با علاقه مندان و مریدان روابط نزدیکی داشت و با آنان همنشین بود و خود شخصا از آنان پذیرایی می کرد. منزل و زندگى سراسر ساده و به دور از تشریفات و تجملات داشت. دوستدار کودکان بود.
امام راحل مدافع سرسخت زنان و حقوق آنها بود. او حقوق پایمال شده زنان را مطالبه می کرد. او بسان یک قهرمان اساطیری بود که زن را از جاهلیت تاریک دوران قاجار و پهلوی به سوی نور بیرون کشاند. تصاویری که از امام به یادگار مانده است به خوبی نشان می دهد که چگونه ایشان همواره به کودکان عشق می ورزید و همانند پدری مهربان دستان خود را بر روی سرشان می کشید و با زبان کودکانه با آنان سخت می گفت.
آیت الله امامی کاشانی در خاطرات خود با اشاره به تواضع و ساده زیستی امام خمینی(ره) می گوید: امام مایحتاج منزل را خود شخصا تهیه می کرد. افزون بر آن، امام راحل حتی در برابر شاگردان خود و کسانیکه در مراحل آغازین تحصیل بودند، تواضع نشان می داد.
براستی این منش و اخلاق یادآور کردار و رفتار کدام شخصیت است؟ بی‎شک این کردار یادآور رفتار نیک اهل بیت علیهم اسلام در تعامل با کوچک و بزرگ است. این است ویژگی بارز انسان مسلمان، انسانی که به دنبال کمال و تعالی در همه ابعاد شخصیتی خود است.
یکی از وظایف اصلی ما در مرحله کنونی این است که سیره عملی رهبری که اسلام ناب محمدی را برای برقراری حکومت و اعاده حق به مردم و پیشرفت علم و اندیشه و محقق شدن توسعه در همه زمینه ها احیا کرد را مورد توجه قرار دهیم و نمونه هایی را برای الگوسازی از شخصیت انسانی و رویکرد اخلاقی او برای زندگی خود برچینیم.
امام خمینی(ره) از رحم این منظومه اخلاقی زاده شد. هدف غایی او از انقلاب رسیدن به کرسی قدرت نبود، بلکه برپایی حکومت اسلام و نظام اسلامی برگرفته از آموزه های اسلام ناب محمدی بود، براین اساس انقلاب ایشان انقلاب مظلوم علیه ظالم و مستضعفان علیه مستکبران و سلطه جویان است.
امام خمینی(ره) به این مساله واقف بودند که اسلام با تعالیم و قوانین و تشریعات خود قادر است امور جامعه را اداره کند و زندگی افراد تحت حکومت اسلامی را سامان بخشد. علاوه بر این، حضرت امام(ره) تلاش کردند عرفان نظری خود را در جامعه و سیاست به کار گیرد تا به عرفان عملی بدل گردد و برای جامعه ثمر بخش و مصادیق آن در زندگی روزمره مردم نمود عینی پیدا کند.
شخصیت ایشان دارای ویژگی‌های متعددی بود. این ویژگی ها شخصیت های تاثیرگذار و رهبران آینده نگر و زیرک را از سایر مردم متمایز کرده و آنها را قادر می‌سازد تا برای رضایت پروردگار و آرامش وجدان خود، تصدی پست های حساس را بپذیرند. حضرت امام(ره) مصداق بارز این آیه است که می فرماید: الّذین آمنوا وهاجروا وجاهدوا فی سبیل اللّه بأموالهم وأنفسهم أعظم درجةً عند اللّه ۚ وأولٰئک هم الفائزون ( آنها که ایمان آوردند، و هجرت کردند، و با اموال و جانهایشان در راه خدا جهاد نمودند، مقامشان نزد خدا برتر است؛ و آنها پیروز و رستگارند!) اما راحل از ایمان و اخلاص و پایداری و زهد برخوردار بودند و هر گام را در راستای عمل صالح و تهذیب نفس و با توکل بر خدا بر می‌داشت.
از دیگر ویژگی های ابراز امام راحل، اخلاص در عمل بود. امام خمینی همواره بر اهمیت و لزوم اخلاص تاکید می ورزیدند. ایشان در جایی فرمودند: "پس شما که چهل سال یا بیشتر در جمع‏‎ ‎‏اصطلاحات و مفاهیم در هر علمی کوشیدید و خود را علامۀ در‏‎ ‎‏علوم می دانید و از جندالله محسوب می کنید و در قلب خود اثری‏‎ ‎‏از حکمت و در لسان خود قطره ای از آن نمی بینید، بدانید تحصیل‏‎ ‎‏و زحمتتان با قدم اخلاص نبوده، بلکه برای شیطان و هوای نفس‏‎ ‎‏کوشش کردید..
حال آنکه رسول خدا(ص) در روایتی می فرماید : ما أخْلص عبْدٌ للّه عزّ و جلّ أرْبعین صباحاً إلّا جرتْ ینابیع الْحکْمة منْ قلْبه على لسانه (هر بنده‌ای که چهل روز خود را برای خداوند متعال خالص گرداند چشمه‌های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می گردد). بنابراین بدانید که اعمال ما خالصانه برای خدا نیست، اما از این مساله بی خبریم و این همان بیماریی است که علاجی ندارد."
حضرت امام روح الله خمینی رهبر مظلومان و مستضعفان بودند. او معمار انقلاب ضد فاسد و ظلم بودند. به برکت زلالی بینش و استواری اراده و ایمان که در همه تصمیمات و گامهای حضرت و در طول سالهای رهبری نمایان بود مشعل انقلاب همچنان شعله ور است. اوست که پایه های دولت آرمانی و نظام واقعی اسلامی را ترسیم و بنیان نهاد و به برکت همین آینده نگری امام است که امروز جمهوری اسلامی در  اوج قدرت، خودکفایی حاکمیت و استقلال قرار دارد.
براساس آنچه گفته شد کاملاً روشن است که شخصیت امام راحل باید از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد زیرا که فضیلت های شخصیتی ایشان از ابعاد شخصیت رهبری و سیاسی اش غیر قابل تفکیک است.
این ویژگی های منحصر به فرد شخصیتی امام راحل را به عالی ترین جایگاه قدرت و رهبری رساند جایگاهی که مستحق آن بود و توانست به وسیله آن در تاریخ جاودانه شود. به واسطه همین ویژگی ها بود که نام او در تاریخ انقلاب های تاریخ می درخشد و در دل و جان آزادگان جهان زنده مانده است.

شایان ذکر است، این یادداشت به قلم وابسته فرهنگی کشورمان با عنوان «الإمام الخمینی فی ذکراه الخالدة» به زبان عربی در روزنامه «البناء»‌ منتشر شد.

کد خبر 1182683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha