سمینار نقش اخلاق در حیات جامعه از منظر امام خمینی (ره) در فیلیپین

به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)،رایزنی فرهنگی ایران در مانیل با هماهنگی وهمکاری اداره کل توسعه همکاریهای علمی،دانشگاهی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی مراکز دانشگاهی وادیانی فیلیپین،همایش نقش اخلاق درحیات جامعه را برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سمینار با حضور علیرضا توتونچیان سفیر کشورمان و جمع قابل توجهی از مقامات دولت فیلیپین و اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها و مجامع کلیسایی و از جمله پیام تصویری آرسینو لیزاسو وزیر فرهنگ و هنر فیلیپین و حضور و سخنرانی بلمونته معاون وزیر امور اجتماعی و مبارزه با فقر دولت فیلیپین و جمعی از رسانه‌ها برگزار شد.

مرتضی صبوری رایزن فرهنگی کشورمان در سخنان خویش ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان و تشکر از مراکز و سازمان‌های همکار در برگزاری سمینار افزود مایه خوشحالی است که بعد از دوسال که بواسطه شیوع کرونا امکان برگزاری حضوری سمینار‌ها نبود اینک بمناسبت گرامیداشت انسان بزرگی همچون امام خمینی (ره) رهبر و بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران دورهم جمع شده ایم و پیرامون نقش اخلاق در جامعه با هم صحبت می‌کنیم.

 

صبوری افزود: امام خمینی یک شخصیت با خصوصیات و ویژگی‌های جامعی بودند که کمتر رهبری را در جهان با این ویژگی‌ها میتوان پیدا کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان تاکید کرد: رهبران انقلاب‌ها نوعا افراد سیاسی هستند که معتقدند در رسیدن به هدف از هر وسیله‌ای میتوان استفاده کرد، ولی امام خمینی (ره) رهبری بودند که ضمن برخورداری از هوش و فراست بالای سیاسی، مبارزه خود با رژیم پهلوی و ستمکاران را بر پایه اصول اخلاقی و اتکای خالصانه بخدا و باور به مردم قرار داده بودند فلذا می‌بینیم که برخورد ایشان با دشمنان نیز برخورد توام با رعایت اخلاق بوده است.

 

صبوری افزود: اعتقاد حضرت امام (ره) به جایگاه مردم بگونه‌ای بود که خود را خادم ملت و نه رهبر آنان می‌دانستند و بار‌ها تاکید داشتند که حکومت و دولت برای خدمت به مردم هستند و نباید منتی بر مردم داشته باشند.

 

 

صبوری گفت: ویژگی‌های اخلاقی و دینی امام خمینی (ره) از ایشان شخصیت برجسته و ممتازی ساخته بود که دوست و دشمن به آن اعتراف داشتند و اینک نیز بعد گذشت سی و سه سال از وفات ایشان همچنان مردم ایران و مردم آزاده جهان از او به بزرگی و احترام یاد می‌کنند و حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) نیز در وصف حضرت امام (ره) فرموده اند که انقلاب اسلامی ایران بی نام امام خمینی (ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست و امام خمینی (ره) یک حقیقت همیشه زنده هستند.

 

علیرضا توتونچیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنان خویش ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی و دیگر نهاد‌های همکار در تنظیم برنامه سمینار گفت حضور پرشور مهمانان در این سمینار گواه آن است که امام خمینی (ره) در قلوب مردم جهان زنده است و مردم دنیا از جمله مردم خوب فیلیپین از ایشان با احترام یاد می‌کنند.

 

سفیر ایران به بیان پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پرداخت و اظهار داشت در خلال سلطه دوقطبی ابر قدرت‌ها بر جهان در نیمه دوم قرن بیستم، وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی تاثیر بالایی را بر نظم جهانی گذاشت و سلطه استکباری را به چالش کشید بنابراین میتوان گفت انقلاب ایران برهبری امام خمینی (ره) نه تنها منجر به سقوط دولت ظالم پهلوی در ایران گردید بلکه فصل جدیدی از شکل گیری و ظهور اقتدار ملت‌ها در مقابل استکبار جهانی را گشود.

توتونچیان افزود حضرت امام خمینی در زندگی شخصی و حیات سیاسی خویش همیشه پایبند به اصول اخلاقی نشات گرفته از دین اسلام بودند بنابراین از دیدگاه امام خمینی (ره) انقلاب ایران بیش از آنکه انقلاب سیاسی باشد یک انقلاب فرهنگی بوده است که تاثیر جهانی داشته و دارد.

 

سفیر کشورمان ضمن یادآوری و تشریح رابطه میان اخلاق و سیاست، اخلاق را ستون اصلی دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت دانست و تاکید نمود پیامبر اسلام (ص) هدف ماموریت خویش را استقرار و اکمال مکارم اخلاق معرفی نمود لذا سیاست‌ها در اسلام بر اساس ارزش‌های اخلاقی تعریف میشود.

 

توتونچیان در بخشی از سخنان خود سیاست را وقتی دارای ارزش دانست که عامل کسب قدرت به خاطر استقرار برابری، صلح و عدالت باشد و در خدمت مردم قرار گیرد و رهبری امام خمینی را نمونه بارزی از این پایبندی بر اصول اخلاقی در مبارزه با ستمکاران و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

 

سفیر القاء نظریات خاص رهبرانی که همه چیز را برای خود می‌خواهند و به اخلاق پایبند نیستند را عامل بروز مشکلات بزرگی بر شمرد که نتیجه آن کشمکش‌های سیاسی برای کسب قدرت و ضرر و زیان مردم و کشور‌ها می‌باشد.

 

وی اذعان داشت اگر رهبران اخلاق و تدبیر را در امور خود پیشه کنند همچنان که امام خمینی این گونه اقدام کرد مشکلات بر طرف می‌شود. سخنران خودداری امام از صدور دستور برای بمباران مردم عراق در تلافی علیه اقدام صدام در حمله به غیر نظامیان را نمونه بارزی از این گونه اقدامات و پایبندی به اخلاق اسلامی توصیف کرد.

 

 توتونچیان دو نکته مورد تاکید امام راحل را در سخنرانی‌ها مورد تاکید قرار داد که عبارتند از، توجه به خداوند بزرگ و رعایت حقوق مردم و همین توجه به مردم خود عاملی برای شرکت بیش از ده میلیون نفر در مراسم تشییع پیکر مطهر ایشان در سال ۱۹۸۹ میلادی بود که در تاریخ بی نظیر است و مضافاً بر این که تعداد قابل توجهی نیز در سراسر جهان که حتی او را ندیده بودند برای ایشان به عزاداری پرداختند، زیرا پیام آگاهی بخش حضرت امام به اقصی نقاط جهان رسیده بود و امروز نیز سی و سه سال پس از رحلت ایشان خاطرات این درگذشت در ایران و دیگر نقاط جهان گرامی داشته می‌شود.

 

سفیر کشورمان یادگار حضرت امام را ایجاد افقی درخشان برای جهان جدید خواند که در آن ارزش‌های اخلاقی و دینی و نه سلطه قدرتمندان مورد تاکید خواهد بود که در همین چارچوب نیز دو دولت و ملت بزرگ و خوب ایران و فیلیپین در مسیر گسترش روابط و همکاری‌ها گام برمی دارند.

 

 

آرسه نیو لیزاسو وزیر فرهنگ و هنر فیلیپین در پیام خویش ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی ایران، اظهار کرد: گرم‌ترین سلام و احترام خود را از سوی خویش و وزارت فرهنگ و هنر فیلیپین در سی و سومین سالگرد درگذشت امام خمینی تقدیم می‌کنم. رهبری که بر نقش فرهنگ در پرورش روح و اذهان ملت ایران به خوبی آگاه بود و بر اصول اخلاقی پافشاری داشتند و جمهوری اسلامی ایران را از طریق فرهنگ، آموزش و همبستگی حول اصول اخلاقی و دینی به وحدت رسانید.

 

وی تاکید کرد: روابط صمیمی مردم ایران و فیلیپین از سال‌های گذشته تاکنون عامل گسترش روابط خوب فرهنگی میان دو کشور بوده است و دو کشور در تلاش برای تعمیق روابط و همکاری‌های خود هستند. وزیر فرهنگ با جملات زنده باد ایران و زنده باد فیلیپین به بیانات کوتاه خود خاتمه داد.

 

 

پنه لوپه بلمونته معاون وزیر در امور اجتماعی و مبارزه با فقر نیز ضمن اعلام مسرت برای حضور در سمینار تاکید کرد، بسیار مفتخرم که عضوی از حاضرین مراسم بزرگداشت امام آیت الله سید روح الله خمینی هستم که در سال ۱۹۸۹ میلادی دیده از جهان فرو بست.

 

او امام خمینی را یک رهبر اسلامی و سیاسی بزرگ در تاریخ معاصر خواند و افزود، او یک مدرس حوزه بود، اما اثر گذاری بزرگ در صحنه جهانی داشتند و تحت رهبری او نظام جمهوری اسلامی ایران مستقر شد و اینک این نظام متعهد به کمک و حمایت برای استقرار عدالت در جهان میباشد.

معاون وزیر در بخش دیگری از سخنان خود گفت، به نظر اینجانب یکی از فلسفه‌های بزرگ زندگی این رهبر تاکید او بر استقلال بود، زیرا می‌گفت نه متجاوز باش و نه اجازه بده کسی به حریم تو تجاوز کند و به این ترتیب هدف اصلی او دور نگاه داشتن ملت از نفوذ خارجی بود، یعنی به وجود آوردن کشوری مستقل و عزیز. سخنران به بخش‌هایی از وصیّت نامه امام راحل (ر ه) اشاره کرد که در آن امام از مردم می‌خواهد که اصول اخلاقی و ارزش‌های استقرار یافته با پیدایش انقلاب اسلامی را حفظ کنند و اجازه ندهند این ارزش‌ها توسط افراد و گروه‌های دشمن انسانیت پایمال شود.

 

سخنران تاکید کرد: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران یادگار بزرگ امام خمینی است که مردم ایران با جان و دل آن را پاس می‌دارند.

 

پدر روحانی آلوارادو سنچوریا سرپرست امور اداری اتحادیه کلیسا‌های مسیحی فیلیپین در سخنان خویش ضمن ابراز خرسندی از دعوت به عمل آمده برای شرکت در این سمینار گفت: با نگاهی به موضوع سمینار تحت عنوان نقش اخلاقیات در ساخت ملت نه تنها خود بسیار مشتاق به شرکت در این سمینار شدم بلکه از چهره‌های متعدد برجسته کلیسا‌های مختلف که حضور آن‌ها را در این جا می‌بینید درخواست کردم که در این گردهمآیی شرکت نموده و نقطه نظرات خود را بیان کنند. پدر روحانی آلوارادو افزود: به جمهوری اسلامی ایران که توانست بخش مهمی از جهان را با تحولاتی شگرف تغییر دهد تبریک می‌گویم و ایران را با بیش از هفت هزار سال تمدن بزرگ، سرزمینی می‌بینم که چنین عوامل بالقوه‌ای را برای تغییر دیگر بخش‌های جامعه انسان‌ها دارا می‌باشد. نامبرده در بخشی دیگر از سخنان خود به وجود کلیسا‌های مختلف در مانیل اشاره و افزود، هدف ما ایجاد اتحاد مابین کلیسا‌های مختلف است.

 

سخنران در پایان گفت از سوی اتحادیه کلیسا‌های مانیل به خاطر حرکت‌های بزرگی که در ایران انجام شده به مردم ایران تبریک عرض کرده و به خاطر از دست رفتن رهبری بزرگ که در سی و سومین سالگرد درگذشت ایشان هستیم تسلیت عرض می‌کنم.

 

سخنرانی اسقف فرانسیسکو ابی سان از مقامات کلیسای کاتولیک فیلیپین ادامه برنامه سمینار بود. اسقف ابی سان گفت جالب است بدانید که اینجانب جدیداً به مقام اسقفی منصوب و این نخستین سخنرانی من در این مقام است و آن را به فال نیک می‌گیرم و لذا فرصت را مغتنم شمرده و از همه برنامه ریزان، سخنرانان جلسه و خواهران و برادران ادیان مختلف که در این جا هستند بویژه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم. تشکر ویژه‌ای نیز از دانشگاه یو – پی می‌کنم که این فرصت را فراهم آورد تا یک چنین گردهمآیی مهمی با عنوان " نقش اخلاقیات در ساخت ملت" بعد حدود دوسال تعطیلی بخاطر کرونا، در این دانشگاه برگزار گردد.

 

سخنران خطاب به حضار شرکت کننده در سمینار افزود، برگزاری یک چنین نشستی نشانه اهمیت و تاکید همه ما به جایگاه اخلاق می‌باشد و آن را از مهمترین عوامل در زندگی فرد و جامعه می‌دانیم.

 

وی افزود: امروز در سی و سومین سالگرد درگذشت امام خمینی گرد هم آمده ایم، رهبری که میراثی بزرگ برای تغییر به جای گذاشت که در واقع انقلاب اسلامی ایران است و از سویی ما از مقوله اخلاق صحبت می‌کنیم که مشوق مردم برای تغییر فرد به فرد آنان و در نتیجه تغییر در یک ملت است و بهمین دلیل است که ما اخلاق را به عنوان عنصر اساسی ساخت یک ملت تلقی می‌کنیم.

 

وی در پایان سخنان خود گفت، این جانب اطمینان دارم که این گونه سمینار‌ها و گرد همآیی‌ها عاملی برای دست یابی به صلح و عدالت است.

 

در ادامه برنامه سمینار، ویدئوی کوتاهی از زندگی و مبارزات امام راحل (ره) همراه با ورود ایشان به ایران و استقبال با شکوه مردم و لحظاتی از پایان عمر و شرکت بیش از ده میلیون نفر در مراسم تشییع پیکر مطهر امام به نمایش گذاشته شد که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت.

هنه لیتو سیویلیا رئیس مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه ملی فیلیپین در سخنانی بیان داشت: به عنوان استاد روابط بین الملل انتخاب چنین عنوانی را برای سمینار بسیار با اهمیت می‌بینم، چون اصلی مهم در شکل دادن به یک ملت زنده و تاثیرگذار است.

 

سیویلیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت، ایران از سال ۱۹۷۹ میلادی نقش بالایی را در سطح بین المللی بازی نموده که ایفای این نقش با صلابت و استقلال ادامه دارد.

 

وی با اشاره به وقایع گذشته ایران گفت، غرب با تمام قوا به غارت ثروت و منابع ایران مشغول بود و در سال ۱۹۵۳ میلادی مصدق سعی وافری برای ملی نمودن نفت و جلوگیری از این غارت کرد که با حمایت غرب از رژیم پهلوی ناکام ماند. در خلال سال‌های ۱۹۶۰ الی ۱۹۶۳ نیز دولت وقت تلاش فراوانی را کرد تا ارزش‌های اجتماعی و دینی ایران را فدای اهداف مورد نظر غرب نماید و این مسئله بویژه درباره زنان دیده شد که خلاف امور اسلامی بود و لذا رهبران اسلامی بویژه امام خمینی شروع به انتقاد از این رویه دولت کردند و این امر باعث بروز تظاهرات گسترده در کشوری شد که ۹۰ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند اگرچه در ایران پیروان سائر ادیان نظیر ارمنی و زرتشتی هم با حقوق برابر زندگی می‌کنند.

 

وی گفت در زمینه روابط بین الملل نیز انقلاب اسلامی ایران از غرب و شرق پیروی نکرد و بر فرهنگ استقلال کشور تاکید کرد.

 

نامبرده در بخشی دیگر از سخنان خود گفت، ایران کشوری است که همواره به دنبال گفتگوی ادیان بوده است، زیرا عقیده دارد فقدان گفتگو عامل بر هم خوردن صلح است و این سیاست همچنان ادامه دارد و بویژه این امر در مورد سیاست خارجی ایران مصداق پیدا می‌کند که به دنبال داشتن روابط حسنه و مبتنی بر اصول اخلاقی و احترام در سطح جهان است.

 

سیویلیا در زمینه حمایت بالای ایران از مردم مظلوم فلسطین گفت، دفاع ایران از این مردم به خاطر مظلومیت آنان است و از سویی ایران علیرغم مشکلاتی که به خاطر محاصره غیرعادلانه اقتصادی با آن مواجهه است همچنان مامن آوارگان زیادی از دیگر کشور‌ها از جمله مردم افغانستان است.

 

وی در پایان افزود، علیرغم تحریم اقتصادی و یکجانبه آمریکا بر علیه ایران که مشکلاتی را به مراه داشته است این کشور همچنان توجه خاصی را به امور اخلاقی و فرهنگی درسیاست داخلی خویش و نیز سیاست خارجی نشان می‌دهد و الگوی شایسته‌ای برای سائر ملت‌ها می‌تواند باشد. رهبری خردمندانه امام عامل پیروزی انقلاب و شکل گیری نظام بزرگی به نام جمهوری اسلامی ایران شده است.

جول کیپ لی وادی رئیس انستیتو مطالعات اسلامی دانشگاه ملی فیلیپین در سخنرانی خویش اظهار داشت: پس از محدودیت‌های دوساله در برگزاری نشست‌های حضوری، فرصت مناسبی پیش آمد تا در محیط دانشگاهی یکبار دیگر با هم ملاقاتی داشته باشیم و اهمیت این ملاقات بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی است که در شکل دادن به انقلاب اسلامی نقشی محوری داشت و موفق هم شد و اگر چه خود را یک طلبه حوزه علمیه در شهر قم می‌دانست، اما حرکت بزرگی را انجام داد که در تاریخ قرن بیستم کم نظیر بود. سخنران تاکید کرد آنچه امام خمینی را نسبت به دیگر رهبران و انقلابیون متمایز و برجسته می‌کند این است که امام بدون حمایت قدرت‌های بزرگ و صرفا با اتکای بخدا و اعتماد به مردم، انقلاب را آغاز و به نتیجه رسانید که نتیجه مهم آن استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 

سخنران تاکید کرد قدرت مطلق یکی از عوامل بروز فساد است، اما اگر اخلاقیات در میان باشد آنوقت مسئله فرق می‌کند و قدرت در چارچوب رعایت صحیح اصول اخلاقی مولد خدمت به مردم و سربلندی مردم و کشور است و این عاملی بود که امام خمینی درباره آن آگاهی کاملی داشت و به انجام آن مصر بود و حتی پایه گذار درس اخلاق در حوزه‌های علمیه شدند. استاد دانشگاه فیلیپین افزود شما اگر نگاهی به قصر پادشاهان و روسای جمهور کشور‌ها بیندازید و نگاهی هم به محل زندگی امام خمینی داشته باشید متوجه فرق امام خمینی بعنوان رهبر بزرگ ایران اسلامی با دیگر رهبران جهان خواهید شد و افزود برخی نهضت و حرکت مرحوم امام خمینی را در راستای حرکت‌های انبیاء الهی بر میشمارند که بنظر من هم درست است بعنوان مثال ارسال نامه به رهبر وقت شوروی گورباچف در آن زمان مانند پیام پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) به پادشاهان آن عصر بود

 

رئیس انستیتو مطالعات اسلامی دانشگاه یو – پی در این بخش از سخنان خود تاریخچه‌ای از حرکت‌های رهبران اسلامی مانند حسن البناء و دیگران را تشریح و تاکید کرد رهبری خردمندانه امام عامل پیروزی انقلاب و شکل گیری نظام بزرگی به نام جمهوری اسلامی ایران شده است که تاثیر گسترده و عمیق بر ملل اسلامی و سائر ملل جهان داشته و همچنان این تاثیر ادامه دارد

زینب هاویر، دبیر انجمن دوستی زنان فرهیخته ایران و فیلیپین نیز سخنرانی مبسوطی را بر اساس کتاب "اخلاق و سیاست حضرت امام خمینی" ایراد کرد.

 

وی سخنان خود را بر اساس آیات آفرینش انسان آغاز و او را موجودی معرفی کرد ساخته شده از گل و دارای روح الهی. به این ترتیب، انسان شخصیتی دوگانه دارد و هر بخش از او وی را به سمت و سوی مناسب خود سوق می‌دهد که منجر به تضاد درونی می‌شود و وجود او را دوگانه می‌کند.

 

وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مرحوم امام خمینی فطرت انسان را اینگونه به تصویر می‌کشد که او را معجزه‌ای می‌داند که دارای دو زندگی و دو جهان در یک وجود است. یعنی حیات ظاهری یا عالم ظاهر که همین وجود دنیوی است و با بدن او همراه است و دیگری «حیات باطن»، عالم باطن، مرتبط با عالم دیگر پنهان، نامرئی و بالاتراز همه روح او. بدین وسیله بر این واقعیت تأکید می‌شود که انسان دارای شخصیتی دوگانه است: آسمانی و زمینی. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا برای کسی که برای پرورش جنبه الهی خود تلاش می‌کند، جای سیاست وجود دارد؟ برای تشریح این موضوع از کتاب «امام خمینی، اخلاق و سیاست» مطالبی مطرح می‌شود. اکنون، با بازگشت به این سوال، اکثر کارشناسان سیاسی با این استدلال که دین و سیاست به خوبی با هم ترکیب نمی‌شوند و تعدادی معتقدند که سیاست با معصوم و پاک ماندن ناسازگار است و هرکس وارد عرصه سیاسی شود باید پوشش بدنامی، پستی، پلیدی و هر نوع دیگری را بپذیرد، زیرا مصلحت سیاسی و احوال بشری چنین است. اما نظر امام خمینی متفاوت بود، موضع ایشان این بود که سیاست می‌تواند و باید اخلاقی باشد، زیرا سیاست چیزی جز اجرای اخلاق در طیف وسیع تری از جامعه و تحقق آرمان‌ها و اهداف دینی نیست. بدین ترتیب ایشان به وحدت اخلاق و سیاست معتقد بوده و در جهت اثبات آن نکاتی را بیان می‌کنند ۱) جهان شمولی اسلام (۲) معنای سیاست و مقام قدرت (۳) توحید، اخلاق و سیاست در اسلام

 

 

سخنران سپس به تشریح موارد مذکور از دید امام خمینی می‌پردازد و تاکید می‌کند که از نظر امام تشکیل حکومت جزو ارکان اسلام است و طبیعتا در تشکیل حکومت باید به امور سیاسی و قدرت توجه نمود لذا نمیتوان گفت که دین از سیاست جدا است بلکه لازمه تشکیل حکومت و اجرای فرامین اسلامی نیازمند سیاست و قدرت است، ولی شرط آن محدود و متصف شدن سیاست و قدرت به ارزش‌های اخلاقی و دینی است، زیرا قدرت مطلق فسادآور است و سیاست بدون اخلاق فریبکاری و خدعه را وارد امور سیاسی می‌کند و حکومت بجای آنکه در جهت خدمت به مردم و استقرار عدالت باشد در خدمت اغراض عده‌ای خاص قرار می‌گیرد.

ناصر ابینال رئیس انجمن امامیه فیلیپین در سخنرانی خود، به تشریح موفقیت‌ها و دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف پرداخت و به هریک از این عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و علمی و اجتماعی اشاره کرد. نامبرده نظام جمهوری اسلامی ایران را میراث بزرگ امام خمینی (ره) دانست که تشکیل آن در تاریخ اسلام کم نظیر است و بر خلاف نظر و تحلیل همه بزرگان عرصه سیاست و امور بین الملل، امام خمینی انقلاب خود را با اتکای به خداوند بزرگ به سرانجام رساند و بعد پیروزی انقلاب نیز علیرغم همه دشمنی‌ها و ناملایمات که در کشور بود و نمونه‌ای مهم از آن جنگ صدام رئیس جمهور عراق علیه ایران بود امام خمینی با صلابت و فراست این انقلاب و نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را هدایت و رهبری کرد و از این ناملایمات و دشمنی‌ها بسلامت و پیروزی عبور داد و امروزه با تجزیه و تحلیل شرایط ایران می‌بینیم که این کشور با وجود دشمنی‌های گسترده امریکا و ایادیش و وضع تحریم‌های بی سابقه علیه ملت ایران، ولی این کشور با قدرت و سرافرازی مسیر پیشرفت و ترقی را با موفقیت می‌پیماید و الگوی درخشانی برای سائر ملت‌ها است.

 

آخرین سخنران پدر سالوادور از مقامات کلیسای فیلیپین بود که در آغاز از کلیه دست اندرکاران برنامه تشکر نمود و حضور در این سمینار را افتخاری برای خود دانست.

 

ایشان گفت: انسان با کرامت آفریده شده که تصویری از خداوند است و لازم است بدانیم آنچه انجام می‌دهیم یقینا بر ما و اطرافیان ما اثر می‌گذارد و لذا کار و فعالیت بدون توجه به اخلاق عامل بروز مشکلات بزرگی است و بدون توجه به اخلاق دولت‌ها زندگی مردم خود را به بیراهه می‌کشند. او این امر را مختص مردم ندانست و گفت روحانیون و کلیسا نیز بدون رعایت اخلاقیات به خطا خواهند رفت.

 

 

سخنران افزود: در میان صحبت سخنرانان نکته‌ای شنیدم که در مقایسه با دیگر نکات پیرامون زندگی و رفتار امام خمینی مهمتر بود، این که رهبران باید خدمتگزار مردم باشند. با شنیدن این جمله به حال خود و کشور خویش فیلیپین حسرت خوردم که چرا ما باید اینگونه عقب افتاده بمانیم و چرا بعضا رهبرانی را برگزیده و یا برمی گزینیم که می‌گویند تنها من و بقیه مردم مهم نیستند. تاسف من این است که برخی رهبران از مشکلات موجود میان مردم استفاده کرده و آن را ممر درآمدی برای خود و اطرافیان خود می‌سازند؛ لذا اجازه بدهید با صدایی رسا بگویم رهبرانی که خدمت به مردم نکنند شایسته باقی ماندن در این سمت نیستند و چرا ما تاکنون از مشکلات اجتماع خود درس نگرفته ایم؟ امروز مطالب و نکات بسیاری در کلام سخنرانان مطرح شد که حاصل آن عبارت است از اینکه هیچ ملتی بدون اخلاق پیشرفت نمی‌کند.

 

وی گفت: باید بدانیم که اخلاق و توسعه عواملی هستند که دست در دست یکدیگر دارند و غیر قابل تفکیک می‌باشند. مردم ما باید بدانند که تفاوت خوبی و بدی چیست؟ اگر ما رهبرانی با اخلاص و مقید به اصول اخلاقی مانند امام خمینی داشته باشیم و اگر ما می‌خواهیم زندگی بهتری داشته باشیم باید بدرستی بین خوبی و بدی تمییز قائل بشویم و خوبی را در زندگی فردی و اجتماعی خویش انتخاب کنیم و این حرکت بزرگی بود که امام خمینی برای مردم ایران انجام داد و آن‌ها را به بزرگی و عظمت رساند در حالیکه خودش را خادم مردم و نه رهبر آنان می‌دانست.

 

 

لازم بذکر است در حاشیه اجلاس، نمایشگاه عکس امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی نیز برپا شده بود که مورد استقبال حاضرین در سمینار قرار گرفت.

کد خبر 1182699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha