مسجدی‌ها پرچمدار خدمت کریمانه هستند/ ابعاد اقتدار کشور عالمانه در مساجد تبیین شود

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه احساس وظیفه برای گره‌گشایی از دیگران شرط خدمت کریمانه است، گفت: مومنان بار همه مشکلات را بر دوش می‌کشند و پایگاه آنها مسجد است، لذا مسجد و مسجدی‌ها بیشترین نقش را در خدمت کریمانه و جهاد عالمانه دارند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت (فاصله سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا سالروز ولادت امام رضا(ع)) و به منظور بررسی معنا و چگونگی تحقق شعار این دهه یعنی «خدمت کریمانه و جهاد عالمانه» توسط مسجدی ها با حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر علم الهدی»، کارشناس برنامه های معارفی رسانه ملی و امام جماعت مسجد قاسم بن الحسن(ع) گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

خدمت چه زمانی وصف کریمانه می گیرد و این خدمت در مقابل دیگر انواع خدمت، چه آثار و برکاتی دارد؟

 

به خدمتی کریمانه می گویند که خادم بدون چشمداشت و با حس مسئولیت پذیری برای خدمت به مردم کمر همت ببندد و برای گره گشایی از سختی های مردم، وارد میدان عمل شود و انتظاری برای تقدیر و پاسخ نداشته باشد. احساس وظیفه کردن در مقابل دیگران و گره گشایی از دیگران، شرط خدمت کریمانه است.

خدمت کریمانه عطیه و فرصتی است که خداوند متعال در اختیار برخی بندگان قرار می دهد و این فرصت از جنبه های لطف خدا در حق بنده است، انسان ها عیال خدا هستند و چه فرصتی برتر از اینکه آدمی برای عیال خدا وارد عرصه گره گشایی شود.

امام رضا(ع) فرمودند: هر کسی با گشاده‌دستی و خوش‌رویی غم و اندوهی را از چهره کسی کنار بزند خدا در قیامت همه اندوه های او را از بین می برد.

نظام هستی نظام علت ها و معلول ها است اگر در این دنیا به دیگران خدمت کنیم، خدا پاسخ دنیایی هم ما می دهد، نظام هستی در درون خود علت ها و معلول ها را کنار هم گذاشته، وقتی به دیگران با حس وظیفه و مهربانی خدمت می کنیم دعاهای ما مستجاب می شود و زندگی ما بر اثر این خدمت متحول می شود.

 

در میدان تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، جهاد عالمانه چه مختصاتی دارد و چگونه ممکن می شود؟

 

مقام معظم رهبری در جهاد تبیین چند نکته اصلی را به مردم خطاب کردند که قطعاً ولایتمداران امروز تاریخ باید به این نکات ریز و دقیق توجه کنند، تعبیر جهاد در ساحت تبیین بسیار مهم است باب جهاد برای عده ای خاص گشوده می شود، علاوه بر این، جهاد جنبه وجوب دارد یعنی همه باید در آن شرکت و دِین خویش را به هر اندازه ادا کنند.

همه مکلفین در موضوع جهاد باید مسئولیت پذیر باشند چنان که در روز عاشورا هم حبیب بن مظاهر که پیرمردی 82 ساله بود و هم قاسم بن الحسن(ع) که نوجوانی 13 ساله بود، نقش آفرینی کردند چون جهاد، ساحت حضور همگان است.

مقام معظم رهبری به عنوان مرجع تقلید و در مقام افتاء بر این جهاد حکم کرده اند و این وجوب می یابد امروز برای دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی با زبان و بیان و قلم ورود کنیم.

زمانی لازم شد در میدان نبرد و دفاع مقدس حاضر شویم، امروز نیاز به برداشتن اسلحه نیست بلکه باید در نبردهای دیگر حضور بیابیم برای مثال باید موضع دیروز و امروز خود و دشمن را بررسی کنیم. زمانی رژیم صهیونیستی مالکیت از نهر تا بحر (فرات تا نیل) را مطرح کرد و گستاخانه سرزمین های اسلامی را مورد جسارت قرار داد و رژیمی جعلی تاسیس و خود را تحمیل کرد.

اما امروز به برکت انقلاب اسلامی و با رهبری امامین انقلاب همین رژیم جعلی و غاصب مجبور شده برای دفاع از خود، دورش را حصارکشی کند در حالی که رزمندگان جبهه مقاومت از این سدها و موانع عبور و عملیات می کنند!

این ابعاد اقتدار باید برای مردم تبیین شود اینکه هزینه مقاومت از هزینه سازش کمتر است، باید تبیین کنیم که اقتدار نظام اسلامی باعث شده از ما پروا کنند، اینکه همه قوانین بین الملل را زیر پا می گذارند و کشتی نفتکش ما را توقیف می کنند ما هم در مقابل، دو کشتی یونان را در خلیج فارس توقیف کردیم و یونان به دست و پا افتاد؛ این اقتدار باید تبیین شود تا مردم بدانند خون شهدای دفاع مقدس و هشت سال جهاد ما چه دستاوردهایی داشته است؛ مشکلات و فشارهای اقتصادی نباید مانع از تبیین و درک این دستاوردها شود.

امروز با جنگ روسیه و اکراین در اروپا نان و روغن به سختی به دست می آید و اتحادیه اروپا احساس ناامنی می کند، آنهایی که اروپا و آمریکا را مهد امنیت و رشد و آزادی می دانند باید بدانند تصویر آنی نیست که رسانه هایشان مخابره می کنند.

جهاد عالمانه یعنی تبیین واقعیت های امروز ایران و جهان، رهبری معظم برای مقابله با غوغاسالاری رسانه های بیگانه، بر جهاد تبیین به عنوان واجب عینی تاکید دارند یعنی هر کس به هر میزان که می تواند باید ورود کند.

 

مسجد و مسجدی ها در تحقق خدمت کریمانه و جهاد عالمانه چه نقشی می توانند ایفا کنند؟

 

مسجد همواره به عنوان قرارگاه مومنان در عرصه های مختلف شناخته شده است مسجد صرفاً مرکز فعالیت های عبادی نیست چنان که در صدر اسلام مسجد قرارگاه بوده است، اخلاص، خداترسی و توجه به گزاره های دینی توسط کارگزاران مسجدی باعث عرضه مشفقانه خدمات می شود لذا در بحث کرامت، مومنان مسجدی پرچمدار هستند و در جهاد تبیین نیز همین طور است.

این مومنان هستند که همه معضلات انقلاب را بر دوش می کشند، قرارگاه و مقر مومنان مسجد است که در این مقر ورود کرده و هم اندیشی می کنند لذا مسجد و مسجدی ها بیشترین نقش را در باب خدمت کریمانه و جهاد تبیین بر عهده دارند و تا کنون و در عمر 42 ساله انقلاب، مسجدی ها در همه مواضع در میدان بوده اند.

همه مومنان را در دهه کرامت به تبلور کرامت در بالاترین درجه دعوت می کنم، ما میزبان ابدان مطهر فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) هستیم، و باید در قدردانی از این نعمت، کرامت را از آنها بیاموزیم و در جامعه خدمیت کریمانه پیاده کنیم. در جهاد تبیین هم هر کسی به هر قدر که می تواند باید ورود کند و واقعیت های امروز جامعه ایرانی و فراتر از مرزها را تبیین کند تا روح امید و اعتماد در مردم احیاء و تقویت شود.

 

 

 

 

کد خبر 1182704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha