آتش در کمین عرصه‌های جنگلی گلستان/ آماده‌باش کامل دستگاه‌ها و گروه‌های مردمی

با افزایش کم سابقه دمای هوا در گلستان طی روزهای اخیر که تا اواخر روز سه شنبه نیز ادامه خواهد داشت، عرصه‌های جنگلی، مرتعی و اراضی کشاورزی مستعد آتش‌سوزی است و مدیریت بحران استان هشدار جدی در خصوص وقوع حریق داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، گرمای بی سابقه هوا در کنار کاهش رطوبت و در برخی ساعات وزش باد گرم، عرصه های جنگلی، مرتعی و اراضی کشاورزان گلستانی را مستعد آتش سوزی کرده است.

 

با رسیدن رطوبت به کمتر از ۱۰ درصد و دمای بالای ۴۵ درجه، عرصه های جنگلی استان شبیه به انبار باروتی شده اند که کمترین سهل انگاری می توانند بحرانی غیر قابل جبران به همراه داشته باشد.

 

پس از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی گلستان در خصوص افزایش کم سابقه دما در نیمه خرداد و روزهای بعد از آن، مدیریت بحران استان گلستان جلسه های متعددی را با محوریت منابع طبیعی، محیط زیست و جهادکشاورزی تشکیل داده است در صورت بروز حوادث احتمالی بتوان به صورت هماهنگ عمل کرد.

 

آتش سوزی در ماه های مختلفی از سال در جنگل ها و مراتع استان گلستان رخ می دهد و شبیه یک سریال تلخ و تکراری شده است. برای همین دادگستری گلستان هم این بار بر برخورد جدی و قاطع با مدیرانی که در امر پیشگیری و مقابله با حریق های احتمالی ترک قعل داشته باشند، خواهد داشت.

 

از سویی دیگر مزارع گندم، جو و کلزای کشاورزان گلستانی نیز آماده برداشت شده اما هرساله به علت برخی سهل انگاری ها، آتش به خرمن کشاورزان می افتد و دسترنج آنان را تبدیل به خاکستر می کند.

 

آتش زدن بقایای گیاهی یکی از مهمترین عوامل بروز و تشدید آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی و اراضی کشاورزی استان در این موقع از سال است.

 

*روزهای داغ با دمای بالای ۴۵ درجه

«نوربخش داداشی» با اشاره به فعال شدن سامانه کم فشار در استان طی روزهای اخیر اظهارکرد: برای این موقع از سال دمای ۴۱ تا ۴۵ درجه و بیشتر از آن در استان کم سابقه است. برای روز شنبه دمای بین ۴۰ تا ۴۱ درجه و برای روز یکشنبه (۱۵ خرداد) دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه کردیم و برای روز دوشنبه (۱۶ خرداد) این روند ادامه خواهد داشت و ۲ تا ۵ درجه دمای هوا بالاتر می رود و به بیش از ۴۵ درجه خواهد رسید و تداوم این شرایط را برای روز سه شنبه (۱۷ خرداد) هم شاهد خواهیم بود.

 

مدیرکل هواشناسی گلستان افزود: در این مدت شاهد وزش باد گرم جنوبی در استان هستیم که سبب کاهش رطوبت و خشکی هوا می شود و به ویژه از روز یکشنبه تا سه شنبه رطوبت به کمتر ۲۰ درصد و حتی به زیر ۱۰ درصد خواهد رسید و  در این شرایط مراتع، جنگل ها و اراضی کشاورزی مستعد آتش سوزی است.

 

وی با اشاره به صدور اطلاعیه سطح نارنجی هواشناسی در استان گفت: با توجه به گرمای کم‌ سابقه و کاهش شدید رطوبت اکیدا توصیه می کنیم مردم از برافروختن آتش در طبیعت به شدت خودداری کنند و در صورتی که‌ ناگزیر از روشن کردن آتش بودند حتما از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند. هم‌چنین کشاورزان با توجه به فصل برداشت محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا در استان کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی خودداری کنند چراکه این‌ کار اولا ممنوع بوده و علاوه براین سبب سرایت آتش به مزارع مجاور و عرصه های جنگلی خواهد شد.

 

مدیرکل هواشناسی گلستان اظهار کرد: از عصر روز سه شنبه تا بامداد روز چهارشنبه شاهد وزش نسبتا شدید باد خواهیم بود و متعاقب آن در روز چهارشنبه دمای هوا ۱۵ تا ۲۰ درجه کاهش پیدا می کند و برای روزهای بعد دمای هوا به شرایط نرمال خردادماه برمی گردد.

 

وی گفت: نکته قابل توجه این است که در این مدت و تا ده روز آینده بارشی در استان نخواهیم داشت برای همین به شدت باید مراقب عرصه های منابع طبیعی و کشاورزی باشیم تا دچار حریق نشود چراکه گرما و خشکی هوا و وزش باید کار اطفا را بسیار سخت خواهد کرد.

 

* آماده‌باش کامل نیروهای منابع طبیعی برای مقابله با آتش‌سوزی

«عبدالرحیم لطفی» نیز با اشاره به صدور اطلاعیه سطح نارنجی هواشناسی گلستان  گفت: همه نیروهای ما در حدود ۵۰۰ نفر در سراسر استان در آماده باش کامل هستند تا در صورت بروز آتش سوزی در همان لحظات اولیه اقدامات مقابله ای را انجام‌ دهند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: از تعدادی از جوامع محلی به عنوان دیده بان کمک گرفتیم تا برای مقابله با حریق های تابستانه در کنار ما باشند.

 

لطفی افزود: سال گذشته حریق های متعددی در استان داشتیم که سبب از بین رفتن و مستهلک شدن بخشی از تجهیزات شد؛ برای همین اواخر سال گذشته یکسری تجهیزات انفرادی به استان اختصاص پیدا کرد که بین یگان های عملیاتی توزیع کردیم. هم چنین یکسری تجهیزات مانند لباس های ضد حریق، موتورسیکلت و غیره نیز از سوی یگان حفاظت سازمان جنگل ها به استان اختصاص داده شد.

 

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص استان گلستان و همچنین تهدید عرصه های جنگلی و مرتعی و همچنین محصولات کشاورزی قرار شد اقدامات عاجل برای استقرار بالگرد اطفای حریق در استان انجام شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: ما نگران ارتفاعات بالادست نیستیم چون هنوز کمی سبزینگی در این مناطق وجود دارد اما نگرانی ما در پایین دست و مرز کوهپایه و دشت است.

 

کد خبر 1182719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha