حسین الهی قمشه ای در «شب های فرهنگ» از بهار و طلب در ادبیات فارسی می‌گوید

سخنان حسین الهی قمشه ای درباره دو‌موضوع «طلب» و «بهار» در برنامه «شب های فرهنگ» دوشنبه ۱۶ خردادماه، از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در برنامه «شب های فرهنگ» امشب موضوع «بهار در ادبیات فارسی » و «طلب و مفهوم آن» در  كلام حسین الهی قمشه ای ؛ عارف، الهی‌دان، نویسنده، مترجم و سخنران كشورمان در زمینه عرفان، ادبیات و فلسفه هنر پخش  می شود.

محور اصلی این‌سخنان درباره بررسی طلب و مفهوم آن است که در این برنامه نخست به این‌مساله که یکی از بزرگترین راز های موفقیت این‌است  که  بدانیم ما هر چیزی را که بخواهیم میتوانیم بدست بیاوریم چون خداوند اشرف مخلوقاتش و جانشینش را بگونه ای افریده که نمی تواند  چیزی را که قابلیت بدست اوردنش را ندارد بخواهد،درواقع خواستن یک چیز طلبکار شدن برای رسیدن به ان چیز است  اشاره می سود و سپس معنای طلب بر اساس اشعار شاعران مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. 

همچنین ادبیات فارسی، نوعی نظام چرخه‌ای در نظر گرفته می‌شود که هر سال از نقطه‌ای آغاز می‌شود و در نقطه‌ای پایان می‌یابد. این نظام چرخه‌ای برای شاعران حکم تحول، انقلاب و رستاخیز طبیعت را داشته است و هر کدام از آنها بسته به دوره تاریخی، مکان جغرافیایی و سبک و سیاق اشعار خود، از زوایای مختلف به بهار و تحول طبیعت پرداخته‌اند که در این برنامه از کلام حسین الهی قمشه ای به آن پرداخته می شود.

برنامه «شب های فرهنگ» را به تهیه كنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

کد خبر 1182834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha