ایران پایین ترین نرخ باروری را در بین کشورهای اسلامی دارد

قاسمی گفت: ایران دارنده پایین ترین نرخ باروری در میان کشورهای اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «صالح قاسمی» در نخستین نشست توانمندسازی فعالان حوزه جمعیت و فرزندآوری که امروز (دوشنبه ۱۶ خرداد) در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، بیان کرد: ما در ایران چالش بزرگی در حوزه جمعیت داریم که در ابتدا دامن خانواده و فرد و در ادامه دامن جامعه و کشور را می گیرد و در ۲ ساحت ملی و فردی چالش ایجاد می کند.

 

پژوهشگر و جمعیت شناس ادامه داد: در همه کشورها نیروی انسانی و جوانی آن مبنای اقتدار است و در کشور ما مقام معظم رهبری ۵۵ بار در موضوع جمعیت طی یک دهه سخن گفتند و ابراز نگرانی کردند.

 

وی عنوان کرد: ما ۸۵ میلیون نفر جمعیت داریم که نرخ رشد جمعیت درسال ۶۵، رقم سه و ۹ دهم درصد، سال ۹۵ رقم یک و ۲۴ صدم درصد و در سال ۹۸ به ۹۶ صدم درصد رسید و این عدد سال ۱۴۰۰ به رقم هفت دهم درصد رسید که با این روند نرخ رشد در سال ۱۴۱۵ صفر درصد می شود.

 

قاسمی اعلام کرد: نرخ باروری در سال ۶۸ در شهرهای بزرگ پنج فرزند به ازای هر زن بود و در سال گذشته یک و ۶ دهم درصد بود و الان یک و نیم فرزند به ازای هر زن است و ایران دارنده پایین ترین نرخ باروری در میان کشورهای اسلامی است.

 

وی با اشاره آمار سقط در ایران افزود: سالانه ۳۵۰ هزار سقط القایی غیرقانونی در کشور داریم که معادل یک سوم تعداد تولدهای کل کشور است که علت این سقط ساختاری و نگرشی است، در بحث نگرشی این باور را داریم که فرزند من برنامه ریزی شده نبود و به تعبیر عامیانه ناخواسته بود و مانع ساختاری این است غربالگری هزینه سنگین مالی و روانی بر زوجین می گذارد.

 

پژوهشگر و جمعیت شناس گفت: بسیاری از مفاهیم باید بازتعریف شود مانند تربیت بهتر، کیفیت زندگی، سنین بارداری سالم و غیره چه کسی گفته رفاه یعنی تربیت بهتر، رفاه تا حدی لازم است و این رفاه اگر از حدی بالاتر شود نقش عکس دارد.

 

وی تصریح کرد: سبک زندگی و نگرش مانع در فرزندآوری است و اقتصاد و رکود به این سبک زندگی وصل شد و آن را تشدید کرد و مزید بر علت شد؛ اگر مهمترین مانع اقتصاد باشد باید کشورهایی که به لحاظ اقتصادی مرفه هستند تعداد فرزندان در خانواده ها بیشتر باشد ولی اینگونه نیست.

 

قاسمی گفت: اقتصاد از موانع مهم در این حوزه است و حاکمیت در این خصوص وظیفه دارد و قانون جوانی جمعیت آمده این موانع برداشته شود ولی اگر مانع اقتصادی برداشته شود ولی نگرش جامعه اصلاح نشود اتفاقی رخ نمی دهد.

 

وی بیان کرد: مسئله دقیق بوده و تخصصی و جدی است بنابراین شما فعالان حوزه فرهنگی و اجتماعی، لایه های ملی و کلان را برای مدیران گذارید و اگر با مسئولان روبرو شدید مطالبه اجرای قانون را داشته باشید و اگر با مردم روبرو می شوید سطوحی از مسئله را مطرح کنید که می بینند مسئله خودشان است که یکی از این موارد تربیت است.

 

جمعیت شناس و پژوهشگر یادآور شد: تربیت در روابط بچه ها با همسالان خودشان اتقاق می افتد و تک فرزند از این مهارت ها محروم است و ۱۹ درصد آمار طلاق در تک فرزندها بیشتر است زیرا یاد نگرفته اند با دیگران چگونه تعامل کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: دنیا به دوستدار مادر و کودک رسیده و در این حوزه اهتمام داشته باشید و در این خصوص پیوست بنویسید.

 

کد خبر 1182853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha