حقوق کارگران و بازنشستگان در مسیر عدالت/تعاونی های سهام عدالت نسبت به برگزاری مجمع اقدام کنند

باقری گفت: تلاش دولت در افزایش دستمزد و مستمری بازنشستگان نشان از این دارد که حقوق این قشر بزرگ در مسیر عدالت قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شهرستان ساری، «علی باقری» امروز (۱۷ خردادماه) در نشست بررسی مشکلات تعاونی های سهام عدالت مازندران با اشاره به اینکه بیشتر مردم عضو تعاونی‌های سهام عدالت هستند، اظهار داشت: مردمی سازی اقتصاد کشور و اصل ۴۴ قانون اساسی، اساس و بنیان تاسیس سهام عدالت است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اعلام اینکه سهام عدالت با هدف خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم درآمد در حال اجراست، تصریح کرد: تعاون قسمتی از اقتصاد است و باید با همکاری هم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

 

وی بیان کرد: زیبنده این شرکت های تعاونی نیست که مجامع سالانه آن به روز نباشد و برگزار نشود زیرا با مردم سر و کار دارند.

 

باقری با بیان اینکه باید تا پایان تیرماه امسال تمام مجامع برگزار و بروزرسانی صورت گیرد؛ خاطرنشان کرد: برگزار نشدن مجامع شرکت های تعاونی سهام عدالت در شهرستانها چالش های حقوقی و اداری زیادی را هم برای اتحادیه و شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت ایجاد می کند که در این بخش تاکنون شهرستانهای جویبار و رامسر مجامع خود را برگزار کردند.

 

وی در بخش دیگری با قدردانی از اقدام دولت برای تصویب مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل‌بگیران بازنشسته تأمین اجتماعی با هدف افزایش عادلانه مستمری، گفت: با این مصوبه حقوق کارگران و بازنشستگان در مسیر عدالت قرار گرفت.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران درباره اجرای طرح «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها» افزود: معیشت و ‫آرامش مردم دغدغه اصلی دولت است و دولت‌مردمی پای رسیدن مستقیم یارانه ها به مردم و حذف رانت ایستاده است.‬

 

این مسئول ادامه داد: براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، افزایش مستمریِ مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی هر سال به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد و با این مصوبه حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.

 

باقری تصریح کرد: در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کارافتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷.۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: درباره مستمری از کارافتادگان جزئی و نیز سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر این مصوبه  افزایش می یابد.

 

باقری با اشاره به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی(مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می شود، افزود: منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر این ۱۰ درصد، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان(تا سقف دریافتی ماهانه ده میلیون تومان) بصورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

کد خبر 1183070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha