بررسی اندیشه‌های امام خمینی(ره) و نلسون ماندلا  در آفریقای جنوبی

اندیشه‌های امام خمینی(ره) و نلسون ماندلا در مورد نقش آموزش و پرورش در رشد انسان با حضور اساتید و فرهیختگان در تالار نمایش دانشگاه یونایسای آفریقای جنوبی، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سمینار «اندیشه‌های امام خمینی(ره) و نلسون ماندلا» در مورد نقش آموزش و پرورش در رشد انسان با حضور جمع کثیری از دانشجویان و اساتید و با مشارکت نهادهای ایرانی و آفریقای جنوبی از جمله سفارت کشورمان در پرتوریا، دانشگاه المصطفی در ژوهانسبورگ و مرکز اسلامی آفریقای جنوبی و دانشگاه بزرگ و معررف یونیسا و مؤسسه علمی و فرهنگی تابوا امبکی و اداره آموزش و پرورش پرتوریا به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی برگزار شد.

احمد علی محسن‌زاده، رایزن فرهنگی کشورمان در آفریقای جنوبی، آقا جعفری، سفیر کشورمان در پرتوریا، مندلا ماندلا، نماینده پارلمان آفریقای جنوبی و نوه نلسون ماندلا رهبر فقید انقلاب ضد آپارتاید این کشور و مسیلا، پژوهشگر و استاد دانشگاه یونیسا، سید عبدالله حسینی، رئیس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی، آقامحمدی، رئیس نمایندگی دانشگاه المصطفی و مادزنا از معلمان انقلابی در آفریقای جنوبی نیز در این مراسم، مطالب خود را ارائه دادند.

محسن‌زاده در سخنانی، به آرا و اندیشه‌های امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: امروز ما به اندیشه‌های بلند امام خمینی(ره) بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم. ایشان معتقد بودند انسان محور خلقت و اشرف مخلوقات است و به همین دلیل به نقش آموزش توام با پرورش اهتمام ویژه‌ای داشتند.

رایزن فرهنگی کشورمان در آفریقای جنوبی اظهار داشت: امروز با استفاده از آموزه‌های امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی و نیز بر اساس مشی نلسون ماندلا رهبر فقید انقلاب ضد آپارتاید آفریقای جنوبی باید آموزش را بیش از پیش به سمت تربیت انسان‌های پاک، انقلابی، صلح دوست و ضد ظلم سوق دهیم.

آقا جعفری در ادامه این مراسم، تأکید کرد: امام خمینی(ره) می‌دانست که آموزش و پرورش صحیح می‌تواند یک جامعه را به رستگاری برساند. امام خمینی(ره) آموزش را نه تنها یک اقدام دفعی بلکه یک روند مدت دار و اثرگذار می‌دانست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی افزود: یکی از بارزترین نکاتی که از کلام حضرت امام(ره) درباره نهادهای آموزشی به دست می‌آید، این است که مراکز آموزشی در دیدگاه امام راحل (ره) به منزله یک فرآیند مطرح است.

وی ادامه داد: حقیقتی که امروزه در پرتو تحقیقات وسیع روانشناسان آموزش و پرورش قابل فهمتر است. به عبارتی روشن‌تر، نهاد آموزش و پرورش از نظر حضرت امام(ره) مهمترین رکن حیات فرهنگی و موثرترین عامل رشد اجتماعی است.

آقا جعفری بیان کرد: به زبان تمثیلی، اگر جامعه را مانند ارگانیسم بدانیم، نهاد آموزش و پرورش به منزله قلب آن است و پویایی و سلامت مسیر اعضاء و جوارح به پویایی و سلامت آن وابسته است. به همین دلیل است که امام راحل می‌فرماید: دانشگاه در راس امور هست و تقدیرات یک کشوری مقدرات یک کشوری بسته به وجود آنهاست.

وی در ادامه سخنانش، به مسئله حرکت استقلال و اندیشه سیاسی صحیح در اندیشه امام راحل اشاره کرد و افزود: تربیت صحیح نسل آینده کشورهایمان می‌تواند منجر به اتخاذ تصمیمات پخته و راهگشا در دوران حساس باشد. آنچه که امام خمینی(ره) به آن تاکید ویژه داشت.

مسیلا، از دیگر سخنرانان این مراسم امام خمینی(ره) را نمونه‌ای از یک رهبر کامل دانست که به فکر مردم بود و به قوانین خالق خود پایبند بود.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه یونیسا اظهار داشت: ایشان همیشه بر اهمیت دانش و آموزش به عنوان راهی برای اعتلای جامعه تأکید داشتند.

مدزنا، معلم انقلابی آفریقای جنوبی نیز در سخنانی، مطرح کرد: ما از هر تلاشی که با هدف توانمندسازی دانش آموزان و تشویق فرهنگ تدریس و یادگیری انجام می‌شود، قدردانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) مردی بود که به فکر سلامت جامعه بود. از هر انقلابی که مردم را در اولویت قرار می‌دهد و تسلیم تهدیدات ظالم نمی‌شود، باید تجلیل شود.

در ادامه، پیام مندلا ماندلا، نماینده پارلمان آفریقای جنوبی و نوه نلسون ماندلا رهبر فقید انقلاب ضد آپارتاید قرائت شد. در این پیام آمده است: انقلاب اسلامی آوریل 1979 یکی از مهم ترین و تاریخی ترین شکست‌های امپریالیسم در تاریخ معاصر است. این یک پیروزی است که ما و میلیون‌ها مظلوم در سراسر جهان با شما جشن می‌گیریم.

سید عبدالله حسینی، رئیس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی گفت: امام خمینی(ره) یکی از بهترین معلم‌های زمان ما بود. هر کدام از شاگردان بی شمار کلاس درس او بعد ها در پیروزی انقلاب نقش ایفا کردند و مدیران انقلاب او شدند و مسئولیت‌های کلیدی را به عهده گرفتند. مقام معظم رهبری که سکانداری کشتی انقلاب بعد از رحلت امام را به عهده گرفتند از شاگردان این معلم بزرگ هستند.

شایان ذکر است؛ علاوه بر انتشار محتواهایی شامل گرامیداشت یاد و نام امام خمینی(ره) در فضای مجازی، صفحات و گروه‌ها، صفحات الکترونیکی رایزنی فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی و نیز تشریح ابعاد شخصیتی حضرت امام راحل در خطبه‌های نماز جمعه از سوی خطیبان جمعه در مراکز اسلامی آفریقای جنوبی و تالار همایش دانشگاه یونسای شهر پرتوریا، شاهد برگزاری مراسم باشکوه سالگرد ارتحال ایشان بوده است.

کد خبر 1183084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha