دریافت هر گونه وجه برای ثبت نام در مدارس دولتی ممنوع است

بیتا گفت: دریافت هر گونه وجه در قالب شـهریه، کمک هزینه تحصـیلی و اخذ تعهدات مالی به اسـتثناء وجوه تعیین شده مجاز (بیمه حوادث و کتب درسی) در فصل ثبت نام در مدارس دولتی ممنوع است.

«ایوب بیتا» در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان از فومن با اشاره به دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان و نوآموزان برای سال تحصیلی 1402-1401 اظهار کرد: ستاد ثبت نام و تعیین اعضای ستاد به منظور هماهنگی و برنامه ریزی جهت اجرای مطلوب فرایند ثبت نام دانش آموزان تشکیل شده است.

 

مدیر آموزش و پرورش فومن برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرای فرایند ثبت نام از طریق تشکیل جلسات توجیهی- تبیینی برای مدیران و عوامل اجرایی مدارس، محدوده بندی مدارس، تمهید مقدمات و تشکیل تیم‌های نظارتی را از مهم ترین اقدامات ستاد ثبت نام آموزش و پرورش شهرستان عنوان کرد و افزود: محدوده جغرافیایی ثبت نام در مدارس بر اساس تراکم جمعیتی و ظرفیت مدارس با هدف توزیع متوازن جمعیت دانش آموزی باید به صورت دقیق، ابلاغ و در معرض دید مراجعین در مدارس قرار گیرد.

 

وی از راه‌اندازی کارگروه نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان مطابق شرح وظایف تعیین شده، با هدف سازماندهی گروه‌های نظارتی به منظور تحقق پوشش صددرصدی بازدید از مدارس و نظارت مستمر بر فرایند ثبت نام خبر داد و گفت: کارگروه تشکیل شده علاوه بر این اقدامات، وظیفه اطلاع رسانی مناسب و جامع از قوانین، مقررات و حقوق متقابل (مربوط به ثبت نام) را به دانش‌آموزان و اولیاء آنها را بر عهده خواهد داشت.

 

بیتا تصریح کرد: به طور کلی تمامی فرایندهای نظارتی و آگاه سازی، پاسخگویی به شکایات و برخورد یا تشویق عوامل مرتبط به ثبت نام دانش آموزان از طریق کارگروه نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان پیگیری می‌شود.

 

مدیرآموزش و پرورش فومن خاطرنشان کرد: وضـعیت واحدهای آموزشی از نظر جنسیت، نوع مدرسه، دوره تحصیلی، تعداد پذیرش ثبت نام، تعداد کلاس‌های ورودی و سایر موارد باید قبل از شروع فرآیند ثبت نام مشخص و پس از تصمیم گیری و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم، به مدارس تابعه اطلاع رسانی شود.

 

وی با اشاره به اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار کرد: آغاز فعالیت پایگاه سنجش از طریق اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام خواهد شد و در اسرع وقت به اولیاء دانش آموزان معرفی و نظارت مستمر بر عملکرد آنها توسط تیم نظارتی معمول می‌شود.

 

بیتا همکاری دستگاه‌های مرتبط جهت تسهیل ثبت نام دانش آموزان فاقد مدارک هویتی مطابق ضوابط و مقررات را مورد تاکید قرار داد.

 

مدیر آموزش و پرورش فومن در بخش دیگری از سخنان خود به تمهید مقدمات برای ایاب و ذهاب دانش آموزان پرداخت و گفت: لازم است تدابیر مناسب جهت تشکیل کارگروه ماده 18 (سرویس های حمل و نقل دانش آموزی) در شهرستان و ساماندهی لباس فرم دانش آموزان مطابق دستورالعمل ابلاغی و با راهبری موضوع توسط انجمن اولیا و مربیان مدارس و بر اساس معیارهای مندرج در ماده 85 آیین نامه اجرایی مدارس صورت پذیرد.

 

وی با بیان اینکه مسـئولیت ثبت نام دانش آموزان بر عهده مدیران مدارس است تصریح کرد: ضروری است در این خصوص به گونه ای برنامه ریزی و اقدام شود تا با حضور فعال مدیران و توجیه دقیق عوامل اجرایی مدارس، فرآیند مزبور در جهت کاهـش نگرانی و رعایت اصـل تکریم دانش آموزان و اولیاء گرامی صورت پذیرد.

 

بیتا با تاکید بر اینکه ثبت نام دانش آموزان تمام پایه های تحصـیلی در مـدارس دولتی بدون برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه، لحاظ شرط معدل و سایر قیود مغایر با ماده 41 آیین نامه اجرایی مدارس بوده و صرفاً می بایست براساس محدوده جغرافیایی داوطلب صورت پذیرد، اظهار کرد: هر گونه مصاحبه یا آزمون برای پذیرش دانش آموزان در دوره های ابتدایی و پایه هفتم دوره متوسطه اول در مدارس غیردولتی نیز ممنوع است.

 

مدیرآموزش و پرورش فومن با اشاره به اینکه دریافت هر گونه وجه در قالب شـهریه، کمک هزینه تحصـیلی و اخذ تعهدات مالی به اسـتثناء وجوه تعیین شده مجاز (بیمه حوادث و کتب درسی) در فصل ثبت نام در مدارس دولتی ممنوع است، اضافه کرد: میزان شـهریه در مـدارس مجـاز به دریـافت آن می بایست مطابق دستورالعمل های تعیین شده در تابلوی اعلانـات مدرسه و در معرض دیـد اولیا و مراجعین نصب و فهرست پرداخت کننـدگان با ذکر مشـخصات کامل و تعیین دقیق مبلغ دریافتی به صورت تاییـد شده جهت ارائه به ناظران و بازرسان در دسترس قرار گیرد، دریافت وجوه اختیاری مربوط به کمک های مردمی، فعالیت های فوق برنامه، سرویس ایاب و ذهاب و ... با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان مدرسه و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه پس از شروع سال تحصیلی امکان پذیر خواهد بود.

 

وی به زمان ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی 1402-1401 اشاره کرد و با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی از هفته اول خرداد آغاز و ثبت نام دانش آموزان سایر پایه های تحصیلی نیز بعد از برگزاری امتحانات نوبت خرداد ماه و اعلام نتایج انجام خواهد شد، گفت: به جهت لزوم مدیریت منابع مالی و سرمایه انسانی، ضروری است به گونه ای برنامه ریزی شود که تمامی ثبت نام ها حداکثر لغایت تاریخ 31 مرداد ماه 1401  به اتمام رسیده و میزان مشخصی از ظرفیت ثبت نام مدارس (مطابق برآوردها) به دانش آموزان قبول شده در شهریور ماه اختصاص یابد.

 

 بیتا ادامه داد: ثبت نام کلیه دانش آموزان ورودی دوره های مختلف تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی از طریق سامانه سیدا (sida.medu.ir) و با مسئولیت مدیر مدرسه انجام می شود.

 

مدیرآموزش و پرورش فومن گفت:علاوه بر این، ثبت نام میان پایه ها پس از برگزاری امتحانات نوبت دوم و اعلام نتایج نهایی در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه انجام خواهد شد و الزام دانش آموزان میان پایه به حضور در مدرسه به دلایلی نظیر دریافت کارنامه، ثبت نام برای سال بعد و ... ممنوع است.

 

وی در پایان، ایجاد انسجام و هماهنگی در ستاد ثبت نام، شناسایی بهتر و سریعتر موانع و نارسایی ها و به کار بستن راه حل های موثر در راستای اجرای صحیح قوانین و مقررات، ارتباط اخلاق مدارانه، صبورانه و منطبق بر قانون عوامل ثبت نام با مراجعین و اولیاء دانش آموزان، اهتمام ویژه بر جذب حداکثری جمعیت دانش آموزی لازم التعلیم و جلوگیری از بازماندگان از تحصیل را از اهداف و انتظارات مورد نظر در فرآیند ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی 1402-1401عنوان کرد.

 

کد خبر 1183222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha