نگرانی از خالی بودن سدها و آببندان‌های گلستان/ مدیریت مصرف در بخش کشاورزی ضرورت دارد

حسینی گفت: از مجموع ظرفیت ذخیره سازی آب در پشت سدهای ۱۴گانه استان حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب است تنها ۶۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره سازی شد و بیش از ۷۶ درصد سدهای گلستان خالی مانده است.

«سیدمحسن حسینی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان اظهارکرد: با وجود بارش های نسبتا خوبی که به ویژه در اردیبهشت ماه داشتیم این بارش ها نتوانست کمبود منابع آبی استان را به نحو مطلوبی جبران کند.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: ما با کاهش ۱۹ درصدی ذخیره سفره های زیرزمینی کم عمق و عمیق و کاهش ۴ و ۲۵ درصد در ذخیره سدها و آببندان ها مواجه هستیم.

 

وی افزود: میزان ذخیره آبخوان های عمیق و کم عمق استان نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

 

حسینی افزود: از مجموع ظرفیت ذخیره سازی آب در پشت سدهای ۱۴گانه استان حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب است تنها ۶۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره سازی شد و بیش از ۷۶ درصد سدهای استان خالی مانده است.

 

وی هم چنین با اشاره به وجود حدود ۵۰۰ آببندان در استان گفت: حجم ذخیره آب در آببندان‌های استان حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که فقط ۵۰ میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب در استان است، خاطرنشان کرد: رعایت الگوی کشت، جایگزین کردن محصولات با نیاز آبی کمتر و تجهیز اراضی آبی استان به سامانه های نوین آبیاری از اقدامات لازم و ضروری خواهد بود.

 

کد خبر 1183288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha