برگزاری چهارمین دوره مسابقات سراسری و بین المللی قرآن کریم مشکات/ آغاز ثبت نام از ۲۱ خرداد ماه

حجت الاسلام والمسلمین محمدی از برگزاری چهارمین دوره مسابقات سراسری و بین المللی قرآن کریم مشکات خبر داد و گفت: ثبت نام از ۲۱ خرداد ماه همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) آغاز می شود و تا ۱۹ تیر ماه که عید سعید قربان است، ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی محمدی» در نشست جمع بندی و تشریح ابعاد چهارمین دوره مسابقات سراسری و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مشکات گفت: ثبت نام از 21 خرداد ماه همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) آغاز می شود و تا 19 تیر ماه که عید سعید قربان است، ادامه دارد.

 

مدیرعامل موسسه قرآنی مشکات افزود: علاقه مندان برای شرکت در مسابقات قرآن کریم مشکات می توانند به آدرس سایت Mqmeshkat.com مراجعه کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: مسابقات قرآن کریم مشکات در رشته های قرائت تقلیدی (فرازخوانی)، اذان، مفاهیم، ترتیل، حفظ 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم برگزار می شود که رشته های اذان و فرازخوانی یا قرائت تقلیدی ویژه آقایان خواهد بود و بانوان در سایر رشته ها می توانند شرکت کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه این دوره از مسابقات در دو رده بالای 16 سال و زیر 16 سال برگزار می شود، افزود: مرحله مقدماتی چهارمین دوره مسابقات سراسری و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مشکات از 27 تیر ماه مصادف با روز غدیر خم آغاز می شود و اختتامیه این دوره از مسابقات 22 مهر ماه خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه رشته های حفظ کل و فرازخوانی در سطح بین المللی نیز برگزار خواهد شد، افزود: سه نفر اول حفظ کل و رشته قرائت تقلیدی یا فرازخوانی به مرحله بین المللی این دوره از مسابقات راه می یابند و می توانند با متسابقین سایر کشورها به رقابت بپردازند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: فینال مسابقات کشوری و فینال مسابقات بین المللی برگزار خواهد شد که فینال مسابقات کشوری به صورت حضوری در تهران و فینال مسابقات بین المللی به صورت غیر حضوری و آنلاین با حضور داوران بین المللی برگزار می شود.

 

وی در خصوص جوایز مسابقه بین المللی قرآن کریم مشکات گفت: نفر اول 80 میلیون، نفر دوم 70 و نفر سوم 60 میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در خصوص بخش فرازخوانی مسابقه سراسری و بین المللی قرآن کریم مشکات گفت: سال گذشته فقط یک قرائت و یک فراز برای مسابقه انتخاب شده بود اما امسال چهار قرائت اساتید بزرگ قرآن کریم جهان اسلام به عنوان منبع برگزاری رشته قرائت تقلیدی چهارمین دوره مسابقه سراسری و دومین دوره مسابقه بین المللی قرآن کریم مشکات انتخاب شده است.

 

وی افزود: قرائت سوره مبارکه انشقاق آیات 6 تا آخر سوره توسط استاد مرحوم شحات محمد انور، قرائت سوره مبارکه بلد آیه یک تا 18 توسط استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد، قرائت سوره مبارکه حشر آیات 22 تا پایان سوره توسط استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی و قرآئت سوره مبارکه بقره آیات 250 تا 252 توسط استاد مرحوم مصطفی اسماعیل انتخاب شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه افزود: هر نفر فقط می تواند یکی از قرائت های فوق را انتخاب و در مسابقه شرکت کند و آثار دریافتی در سه مرحله داوری و در نهایت 10 نفر برتر برای مرحله نهایی به صورت حضوری دعوت خواهند شد.

 

مدیرعامل موسسه قرآنی مشکات یادآور شد: نفر برتر این دوره از مسابقات برای مرحله بین المللی قرائت تقلیدی مشکات دعوت خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در خصوص اهمیت و ضرورت برگزاری مسابقات قرآنی خاطرنشان کرد: افرادی که قرآن می آموزند باید در جایی سطح خود را محک بزنند و موسسه مردمی مشکات در این راستا برنامه ریزی کرده است تا قرآن آموزان بتوانند در مسابقات کشوری و بین المللی شرکت کرده و سطح توانمندی خود را بسنجند و این رقابت با بزرگان قرآنی کشور باعث ایجاد انگیزه در آنها می شود.

 

وی توضیح داد: نوجوان 14 ساله که سال گذشته در سومین دوره مسابقات بین المللی فرازخوانی از بین 50 کشور توانست رتبه چهارم را از آن خود کند و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات به قرائت قرآن پرداخت که این خود علاوه بر اینکه خود قرآن آموز را به تقویت توانمندی هایش تشویق می کند برای همسالان آنها نیز ایجاد انگیزه می کند تا به انس با قرآن بپردازند.

 

در ادامه این نشست، استاد «محمدحسین سبزعلی» در خصوص نحوه داوری این دوره از مسابقات گفت: متسابقینی که در مسابقه شرکت می کنند در رشته های مختلف باید مورد ارزیابی قرار بگیرند.

 

رییس کمیته راهبردی و فنی چهارمین دوره مسابقات کشوری و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مشکات گفت: در این دوره از مسابقات 22 داور خانم و آقا در مرحله مقدماتی، 32 داور در مرحله نیمه نهایی، 23 داور در مرحله پایانی حضوری و 23 داور نیز در مرحله بین المللی مسابقات قرآن کریم حضور خواهند داشت که اسامی آنها به زودی منتشر می شود.

 

سبزعلی با اشاره به ظرفیت و توانمندی داوران بین المللی جوان گفت: از داوران بین المللی جوان کمتر در مسابقات قرآنی استفاده می شود و این دوره از مسابقات قرآنی فرصت خوبی است تا از داوران بین المللی جوان نیز بهره بگیریم.

 

 قاری بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه اگر ده ها و صدها مسابقه قرآنی در کشور برگزار شود باز هم کم است، تاکید کرد: باید برگزاری مسابقات قرآنی در کشور را تقویت کنیم.

 

سبزعلی در خصوص ضرورت برگزاری مسابقات قرآنی در کشور گفت: در نهادها و ارگان های دولتی و غیر دولتی مسابقات قرآنی زیادی برگزار می شود اما باید افزایش یابد و امیدواریم این تلاوت قرآن ها به منازل برود.

 

«حسین مناحی زاده» رئیس کمیته بین المللی چهارمین دوره مسابقات کشوری قرآن و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مشکات نیز در این نشست گفت: دوره قبل قاریانی از 50 کشور دنیا در فرازخوانی شرکت داشتند و از نظر پراکندگی همه قاره ها را در بر می گرفت.

 

وی با اشاره به حضور دو داور مصری و یک داور سوری در سومین دوره مسابقات بین المللی فرازخوانی قرآن کریم گفت: امسال تقویت نقاط قوت را در دستور کار داریم و آیین نامه شرکت در مسابقات به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی تهیه شده است و برای نهادها و ارگان های کشورها دعوت نامه شرکت در مسابقات ارسال خواهد شد.

 

گزارش از عصمت پناهی

 

کد خبر 1183309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha