جلوه گری آئین های بومی و خرده فرهنگ ها در نمایش آئینی «زائر ضریح»

نمایش آئینی «زائر ضریح» با پرداختن به آئین های بومی و خرده فرهنگ ها از یاسوج به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، فردین یزدانی در این زمینه، گفت: در این نمایش به مقوله آئین های بومی، خرده فرهنگ ها، امید به فرزند آوری، توسل و تمسک به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، امانت داری و کرامات حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) از جلوه هنر زیبای نمایش پرداخته شده است.

 

نویسنده و کارگردان نمایش آئینی «زائر ضریح» از استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده از ظرفیت هنرمندان و ابزار هنر را در انتقال مفاهیم و گسترش فرهنگ منور رضوی موثر دانست.

وی ضمن تبریک دهه کرامت به برگزاری هشتمین جشنواره ملی آئین های نمایشی در فرهنگ رضوی اشاره کرد و افزود: این جشنواره جهت آشنایی با فرهنگ اقوام در زمینه گسترش کرامات امام رضا (ع) ارزشمند بوده و مورد توجه مردم شهر یاسوج و گردشگران قرار گرفته است .

 

یزدانی گفت: این نمایش کاری از گروه هنری آراکس بوده که هنرمندانی همچون زینب هاشمی، سیاوش مصدق، مرتضی صالحی، علیرضا خلعتبری، امیرعباس آسوده، نازنین آسوده، زهرا باحور، ساناز آسوده، سیده مریم ذاکرین، علی رستمیان و یاسمن شفیع پور، ایفای نقش می کنند.

نویسنده و کارگردان نمایش آئینی «زائر ضریح» از استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه، به معرفی عوامل این نمایش آقایان خسرو بزم، رضا فرزادی و یاسمن رهگشای  به عنوان موسیقی به سرپرستی مهناز وهابی پور، طراحی لباس رضا رفیعی و اکبر ناصرنیا پرداخت.

 

وی یادآور شد: این نمایش داستان زنی عشایر زاده بوده که بعد از هشت سال پسری لال به دنیا می آورد. 

اهالی طبق رسم و رسومات برای نوزاد شادی و خوشحالی می کنند و نام متبرک «غلامرضا» را برای او انتخاب می کنند.

 

بعد از چند سال دکتر و دارو، زن متوسل به امام رضا(ع) می شود و اهالی برای مشرف شدن زن و فرزند لالش طبق آئین نذر به او کمک می کنند و اتفاقاتی که در حرم برای زن رقم می خورد ......... و در نهایت شفای فرزند لالش....

یزدانی از حمایت، همراهی و همکاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه فتح استان، ستار هدایت خواه، مسئول دفتر آستان قدس رضوی در استان کهگیلویه و بویراحمد، شریف اسلامی، رئیس حوزه هنری، حجت الاسلام سیدرضا افتخاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد، نماینده بنیاد امام رضا(ع) در استان، اکبر آئین، سید جواد موسوی، معاون قرآن و عترت و معاون پشتیبانی و توسعه منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 1183407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha