نشست علمی «زیارت متعالی و ماندگار» برگزار شد

نشست علمی «زیارت متعالی و ماندگار» به همت دفتر پژوهشکده حج و زیارت استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، این نشست با حضور مدیران، روحانیون و معینه های حج ۱۴۰۱ ۱۶ خرداد در سالن همایش های سازمان حج و زیارت مشهد برگزار شد.

 

در این نشست ابتدا حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمری مسؤول بعثه استان خراسان رضوی ضمن خیر مقدم، ارتقای سطح علمی روحانیون را یکی از اهداف این گونه نشست ها برشمرد.

 

در ادامه، دکتر احد فرامرز قراملکی به ارائه بحث پیرامون چیستی زیارت متعالی، مبانی و چگونگی دستیابی به آن پرداخت.

 

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس نیز در ابتدا با اشاره به روایتی از امام حسین (ع) که می فرمایند: «فَضلُ کافِلِ یَتیمِ آلِ محمّدٍ المُنقَطِعِ عَن مَوالِیهِ النّاشِبِ فی رُتبَةِ الجَهلِ یُخرِجُهُ مِن جَهلِهِ و یُوضِحُ لَهُ ما اشتَبَهَ علَیهِ على فَضلِ کافِلِ یَتیمٍ یُطعِمُهُ و یَسقیهِ، کَفَضلِ الشَّمسِ علَى السُّهى» بیان داشت که تمایز دو گونه یتیم در احادیث الف: یتیم از پدر و مادر، ب: یتیم از ائمه علیهم السلام کاملا مشخص و مشهود است.
وی ادامه داد: به تعبیر روایت، برتری کسی که یتیم آل محمّد صلی الله علیه وآله را ‌که از موالیان و امامان خویش علیهم السلام دورافتاده و به گم‌راهی گرفتار شده، سرپرستی کند و او را از جهل و نادانی بیرون آورد، بر سرپرستی کننده‌ی یتیم که او را غذا و آب می‌دهد، قابل مقایسه نیست. بنابر این وظیفه روحانی کاروان، وصل فرزند به نقطه هستی است و تکفل ایتام آل محمد صلی الله علیه وآله است.

 

فرامرز قراملکی، زیارت را دارای سه رکن، زیارت کننده، زیارت شونده و اصل زیارت دانست که اصل زیارت در دو مرتبه متعارف و متعالی قابل بررسی است.
وی رهاوردهای زیارت را تعمیق عواطف، افزایش معرفت و تحول رفتاری دانست و گفت: رهاورد زیارت اصلاح انگاره ‌هاست که باید توسط روحانی تصحیح و هدایت شود تا زائر به رهاورد نهایی زیارت که تحول وجودی است، برسد.

 

فرامرز قرامکی نقش واسطه که همان روحانی کاروان در زیارت متعالی است را در شش محور زیر برشمرد:
۱. اعتدال در هر یک از مواجهه های احساسی، کنشی و معرفتی؛
۲. مواظبت بر صحت مناسک و احکام شرعی؛
۳. انسجام بین چهار مواجهه احساسی، کنشی ، معرفتی و مناسکی؛
۴. اصلاح انگاره های ذهنی زائر از ... و پیشگیری و درمان خرافه گرایی؛
۵. ایجاد زمینه برای تجربه حضور؛
۶. یاری در بازشناسی تجربه و توهم تجربه.
وی در پایان سخنان خود توضیح داد که با تحقق این شش محور، می‌توان گفت؛ رهاورد نهایی صورت گرفته که تحول وجودی من و زائر است.

 

کد خبر 1183522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha