امام رضا(ع) جایگاه ویژه ای میان اهل سنت و تشیع دارد/ ضرورت جهاد تبیین در سیره رضوی

حجت الاسلام نوروزپور با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) ازبعد رفتاری و گفتاری و منش و سیر و سلوک الگو برای مردم هستند، گفت: یکی از صفات بارز امام رضا(ع)«رئوف» است و این ویژگی به صورت واضح در زندگی حضرت قابل مشاهده بود.

حجت الاسلام «محمد نوروزپور» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان بر لزوم جهاد تبیین از سوی اهل منبر پیرامون سیره و سبک زندگی ائمه اطهار(ع) تاکید و اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) همیشه دشمنانی داشته اند و دشمنی با این بزرگواران تنها مختص به دوره و زمان ما نیست، زیرا که در عصر معصومین(ع) به دلیل جذابیت، نورانیت،عالم بودن، مرجعیت علمی و دینی و محبوبیتی  که این بزرگواران داشته اند، همواره مورد کینه و دشمنی حکومت بنی امیه قرار می گرفتند و امروز نیز با ساختن فیلم عنکبوت مقدس درصدد حمله به اعتقادات شیعه هستند.

 

این کارشناس دینی بیان کرد: یکی از اهداف دشمنان کمرنگ کردن جایگاه امامان معصوم(ع) به عنوان الگو خوب برای بشریت است، چرا ائمه اطهار(ع) از بعد رفتاری، گفتاری، منش و سیر و سلوک الگو و اسوه ای کامل برای مردم هستند و ما سابقا هم دیدیم که دشمنان به قرآن کریم بی احترامی کردند و کاریکاتوری نیز در مورد پیامبر(ص) تهیه کردند و در حال حاضر نیز با جسارت به امام رضا(ع) می خواهند، عشق و محبت مردم به اهل بیت(ع) را کمرنگ کنند،در حالی که این گونه اقدامات آنها تاثیر بر ارادت نه تنها مردم ایران بلکه دنیا به اهل بیت(ع) ندارد.

دشمنان از موج اسلام خواهی و علاقه مندی مردم دنیا به اسلام واهمه دارند

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه ائمه معصومین(ع) برای  ما مقدس و محترم هستند و اهانت به آنها قابل قبول نیست،ابراز کرد: امروز دشمنان به این نکته اعتراف دارند که گرایش به اسلام در کشورهای اروپایی نسبت به 10 سال اخیر افزایش یافته است، به همین دلیل از موج اسلام خواهی و علاقه مندی به امامان واهمه دارند.

 

حجت الاسلام نوروزپور با اشاره به ارادت و علاقه دیگر معتقدان دیگر ادیان به ائمه اطهار(ع) گفت: در اربعین حسینی شاهد هستیم که مسلمانان با مذاهب مختلف و از دیگر ادیان در کربلا حضور می یابند که این نشان ازعلاقه مندی دیگر ادیان و مکاتب ابه اهل بیت(ع) است. امام رضا(ع) نیز جایگاه ویژه ای میان اهل سنت و تشیع داشته و دارند و همه به فضایل آن امام بزرگوار اقرار می‌کردند. از یکی از بزرگان آمده است که ثامن الائمه(ع) هیچ وقت دست رد به سینه کسی نزد و یکی از صفات بارز امام رضا(ع)«رئوف» است، به طوری که جلوه این مهربانی در زندگی حضرت به وضوح دیده می شود،  و مهربانی و عطوفت حضرت در بین دوستان و حتی دشمنان حضرت زبانزد بود.

 

وی با اشاره به اینکه سیره و سبک زندگی امام رضا(ع) گفت: علامه طباطبایی(ره) در مورد دلایل شهرت امام هشتم به امام رئوف گفتند همه امامان و معصومین(ع) رئوف هستند،اما این ویژگی در امام رضا(ع) محسوس است و این ویژگی را می توان حس و درک کرد. مردم داری، در بین مردم بودن، هم نشین شدن با فقرا و دستگیری از آنها  در زندگی آن حضرت نمود داشته است، به طوری که می بینیم که وقتی مامون امام را از مدینه برای ولایت عهدی به خراسان دعوت نمود، حضرت این منصب را پذیرفت، اما در دارالخلافه حضور نیافت و ترجیح دادند که در مسجد در میان مردم باشند و به سوالات و شبهات مردم پاسخگو باشند.

 

این کارشناس دینی خاطر نشان کرد:امام رضا(ع) وقتی با دانشمندان و بزرگان عصر خود مباحثه و مناظراتی داشتند، گفت و گوهایشان همراه با متانت، ادب و کرامت بود و حضرت از باب موعظه حسنه و عقلانیت در مخاطبی که با او مناظره می کرد، تاثیر می گذاشت و حتی با مخالفین خود وقتی مناظره و گفت وگو می کردند،سعی می کردند، با نفوذ کلام آنها را مجاب کنند. این ویژگی بارز حضرت باید در شیوه زندگی ما اثرگذار باشد.

 

 وی امام رضا(ع) را ملجاء و پناه همه ایرانیان دانست و اضافه کرد: شیعیان از شهرها  و مناطق دور و نزدیک برای زیارت آن حضرت می آمدند و حضور مشتاقان برای بهره گیری از علوم و معارف حضرت روز به روز بیشتر می شد و ضمن کسب معارف و علوم دینی  از سیره و سبک زندگی ایشان  الگوبرداری می کردند که همین موجب شد مامون از حضور مردم احساس خطر کند و به محمد بن عمرو طوسی دستور داد مانع ورود و اجتماع مردم در کنار امام شوند.

لزوم بهره گیری از منبر و خطابه در معرفی سیره رضوی

 مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: امروز اهل منبر و خطابه باید از باب جهاد تبیین به معرفی سیره رضوی بپردازند و با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی به سوالات و شبهات مردم بویژه نسل جوان پاسخ دهند زیرا که امروز دشمنان با شبهه افکنی درصدد مخدوش کردن اعتقادات جوانان هستند.

 

 

 

 

کد خبر 1183552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha