۲ میلیون نفر بافنده فرش دستباف در کشور وجود دارد

رافع با بیان اینکه ۲ میلیون نفر بافنده فرش دستباف در کشور وجود دارد گفت: سال گذشته بیش از ۳۵ هزار نفر جدید وارد این حرفه شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛«فرحناز رافع» در حاشیه رویداد فرهنگی فرش خودرنگ مهدی‌شهر در عمارت خیل خان  در جمع خبرنگاران، با تأکید بر کیفیت بالای فرش ایرانی در مقایسه با دیگر کشورها و مشتریان فراوان قالی‌های دست‌بافت ایرانی در دنیا گفت: بسیاری از کشورهای دنیا فرش‌های دست‌بافت خود را برای اینکه مشتری پیدا کنند؛ با نام فرش‌های ایرانی می‌فروشند و این نشان از وجود خواهان زیاد فرش‌های ایرانی در دنیاست.

 

رئیس مرکز ملی فرش ایران به کیفیت بالای فرش‌های دست‌بافت ایرانی نسبت به فرش‌های سایر کشورها اشاره کردوافزود: به‌نوعی می‌توان جمهوری اسلامی ایران را پرچم‌دار بافت فرش‌های دست‌بافت دنیا قلمداد کرد.

 

وی درخصوص تلاش‌های مرکز ملی فرش ایران برای توسعه بازارهای صادراتی فرش‌های ایرانی، از تلاش برای راه‌اندازی خانه فرش در کشورهای هدف صادرات فرش ایران خبر دادوافزود: برای این مهم با کشورهای اندونزی، ارمنستان، امارات، قطر، ایتالیا و برخی دیگر از کشورها مذاکره شده و به‌زودی خانه فرش ایران در قطر و در حاشیه نمایشگاه فرش این کشور راه‌اندازی می‌شود.

 

رافع با اشاره به اینکه تعهدات ارزی صادرات فرش ایرانی به دیگر کشورها، کار فروش آن در بازارهای جهانی را دشوارتر کرده است اظهار کرد: با وجود اینکه مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرات فرش در کشور یک سال است؛ اما این مدت برای ایفای آن کافی نیست؛ چراکه فرش ایرانی به‌ویژه از نوع دست‌بافت آن، کالایی هنری محسوب شده و فروش آن در زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست.

 

خانه‌های خلاق فرش در ۵ استان کشور ایجاد می‌شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه با بیان اینکه برای راه‌اندازی خانه‌های خلاق فرش در پنج استان هدف گذاری شده که تا کنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است ادامه داد:سنگسر ظرفیت راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فرش را دارد و مرکز ملی فرش نیز از این کار حمایت می‌کند که خانه خلاق و شرکت دانش بنیان در این شهر راه‌اندازی شود.

 

وی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره فرش خودرنگ سنگسر بر اساس اندیشه و تحقیق در آستانه روز ملی فرش ایران که برای اولین بار در تقویم کشور ثبت شده است بیان کرد: ارتقای جایگاه فرش ایرانی بین جوانان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف مرکز ملی فرش ایران بوده و آماده حمایت از بافندگان فرش خودرنگ در شهرستان مهدی‌شهر از طریق اعطای تسهیلات یا طرح و رفع مشکلات در کمیسیون‌های ستاد راهبری فرش ایران هستیم.

 

رافع با تأکید براینکه جایگاه فرش ایرانی باید بین جوانان ارتقا یابد و یکی از اهداف مرکز ملی فرش این مهم است ادامه داد:کل زنجیره ارزش، شامل هنر، بازار و تولید در جشنواره فرش خود رنگ دست‌باف سنگسر وجود دارد.

 

رئیس مرکز ملی فرش ایران احیای بافت فرش خودرنگ ایل عشایر سنگسری را کار بزرگی از سوی جوانان متعهد و علاقه‌مند این شهرستان عنوان کردوافزود: به آب ریختن و سوزاندن پشم گوسفندان، رسم و کار اشتباهی بود که به دلیل کم رونق بودن هنر فرش‌بافی در برخی نقاط کشور انجام می‌شد و تلاش جوانان کارگروه فرش انجمن توسعه و آبادانی مهدی‌شهر برای احیای فرش خودرنگ، جلوی از بین بردن پشم گوسفند به‌عنوان سرمایه‌ای ارزشمند را گرفت.

 

وی با اشاره به اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات پشم‌های رنگین گوسفندان ایرانی با وجود مخالفت مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: اقدام جوانان مهدی‌شهری در راستای بافت فرش‌های زیبا و باارزش خودرنگ با استفاده از پشم‌های ارگانیک گوسفندان، نشان داد که می‌توان سرمایه‌های ملی را احیا و از این طریق ایجاد اشتغال کرد.

 

کد خبر 1183554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha