ضرورت اقتباس از کتابهای دفاع مقدسی برای ساخت فیلم/ زنان ایران اسلامی باید به دنیا معرفی شوند

حسینی با بیان اینکه کتاب های خوبی در زمینه نقش بانوان در دوران جنگ منتشر شده است که باید تبدیل به فیلم شود،گفت: کتابها و فیلم های دفاع مقدسی تاثیرات مثبت فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد.

سرویس فرهنگی، مریم داوری، خبرگزاری شبستان: «سیده زهرا حسینی»، راوی کتاب «دا » است. خاطرات وی از مقاومت خرمشهر توسط سیده اعظم حسینی نوشته و مورد استقبال زیاد واقع شده است. پدر و برادر بزرگ حسینی در اوایل جنگ به شهادت رسیدند و برادر کوچکتر وی مجروح شد. این بانو  در بیستم مهر 1359 بر اثر اصابت ترکش به دست و نخاعش مجروح شد. وی در دوران دفاع مقدس فعالیت های زیاد و متنوعی از جمله امدادگری، همکاری در کفن و دفن شهدا، حمل مجروحان، پخت و پز ،تعمیر و آماد سازی اسلحه و توزیع امکانات انجام داد.امسال عکس صحنه پردازی شده خرمشهرها به مناسبت چهلمین سالروز آزاد سازی خرمشهر رونمایی شد. در این عکس سیده زهرا حسینی نیز حضور داشت. بدین بهانه گفتگویی با این بانو در مورد نقش زنان در دوران دفاع مقدس و تبیین آن در قالبهای هنری ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

چقدر نقش بانوان در دوران دفاع مقدس در قالب های هنری تبیین شده است؟

به نظر من جای کار در این حوزه بسیار زیاد است. آنچه که صورت گرفته در واقع مشتی از خروار است. ما به تعداد تک تک افرادی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند می توانیم کار انجام دهیم به گونه ای که نه تنها ایران اسلامی بلکه به کل دنیا نشان دهیم زن ایرانی چه جور زنی است. زن ایرانی زنی است که با رشادت و شجاعت تمام همسر، برادر و پسرش را به خط مقدم می فرستد، پشت سرش می ایستد و دفاع می کند حالا به هر وسیله که در توانش بوده است. یک عده از بانوان به بیمارستان ها می رفتند و لباس مجروحان را می شستند. عده ای دیگر مواد غذایی حتی ترشی و مربا برای رزمندگان خط مقدم درست می کردند. عده دیگری از بانوان در بیمارستان خدمت و امدادرسانی می کردند و بعضی از بانوان بودند که دوشادوش رزمندگان در خطوط مقدم جبهه به مبارزه پرداختند. ما به تعداد تک تک این افراد می توانیم کار انجام دهیم و به تمام دنیا نشان دهیم. جای کار زیاد است و امیدوارم که هنرمندان در رشته های مختلف هنری بیایند و کار کنند.

 

در کدام یک از قالب های هنری به خوبی به نقش بانوان در دوران دفاع مقدس پرداخته شده است؟

در تمام حوزه های هنری در مورد نقش زنان در دوران جنگ کار شده است. فکر می کنم کتاب در این حوزه بهتر بوده است. بعضی فیلم های ساخته شده با محوریت دفاع مقدس خوب هستند و بعضی هم تعریفی نیستند و جای کار بیشتری وجود دارد. اگر بخواهیم مقایسه کنیم می توانم بگویم کتاب های خوبی در زمینه نقش بانوان در دوران جنگ به چاپ رسیده است. اگر همین کتاب ها به همین شکل تبدیل به فیلم شود، کار بزرگی صورت گرفته است و باید از کسانی که این کار را می کنند، قدردانی شود.

 

قرار نیست از کتاب دا  فیلمی ساخته شود؟

 متاسفانه فیلم هایی در مورد دفاع مقدس که به درد جوانان این مملکت می خورد و به درد آیندگان این سرزمین می خورد به بهانه نبود بودجه متوقف شده است، به عنوان مثال در مورد همین کتاب دا تهیه کننده و کارگردان آن آماده کار هستند اما متاسفانه به خاطر کمبود بودجه این کار زمین مانده است و ما نمی دانیم این بودجه ها کجا می رود الله اعلم، در صورتی که اگر فیلم هایی با اقتباس از کتاب های دفاع مقدس ساخته شود، می تواند بسیار موثر باشد.

 

ساخت فیلم های دفاع مقدسی چه تاثیری بر مخاطبان و جامعه دارد؟

این فیلم ها بسیار موثر هستند و حتی در تحکیم بنیاد خانواده اثرگذارند. نمی خواهم بگویم کتاب دا و از آن تعریف کنم اما چون عده ای در مورد این کتاب با بنده صحبت کردند خاطره ای از آن را می گویم. یک بار جوان بسیار مذهبی به من گفت خانم من می خواست از من به خاطر مشکلات زندگی جدا می شد وقتی کتاب دا را خواند، تغییر کرد و فهمید زندگی این طور نیست که به خاطرم مسایل مالی بشود آن  را به راحتی کنار گذاشت. الحمدالله الان زندگی خوبی با دو بچه داریم و همه به لطف کتاب دا است. به او گفتم به خاطر دا نیست بلکه به لطف خون شهداست. این برکت خون شهدا در کتاب دا جاری و ساری است و برای جوانان و آیندگان میسر خواهد بود. بدین ترتیب می بینیم که کتابها و فیلم های دفاع مقدسی می تواند تاثیران فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشد.

 

چه پیشنهادی برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس دارید؟

متاسفانه در مسئله فرهنگ نسبت به حوزه های دیگر عقب تر هستیم. مدیریت فرهنگی ما از همه جا ضعیف تر و عقب تر است. امیدوارم در این دولت بیشتر و بهتر کار و اقدام شود. خدا را شکر این دولت انقلابی و مردمی است. خود آقای رییسی دغدغه شان مردم و فرهنگ است و انشاءالله بتوانند در این زمینه موفق شوند. جای تاسف دارد که کتاب های به این خوبی در حوزه دفاع مقدس داریم اما فیلم و سریال از آنها ساخته نمی شود و  فیلم های پر هزینه و بی محتوایی تولید می شود که هیچ منفعتی ندارد و حتی شاید برخی از آنها ضرر هم داشته باشد.

 

در مورد عکس صحنه پردازی شده «خرمشهر ها» نیز توضیحی بدهید که چطور شما را برای حضور در این عکس مطلع کردند؟

آقای باقری امسال در ماه مبارک رمضان در مورد عکس خرمشهرها با بنده تماس گرفتند و توضیحاتی دادند و  گفتند بیایید خرمشهر. بعد از ماه رمضان ایشان دوباره تماس گرفتند و گفتند قرار است عکس آقای سعید صادقی از خرمشهر مونتاژ شود و بدین ترتیب بنده با همسرم به خرمشهر رفتیم. وقتی عکس «خرمشهرها» را دیدم، بدنم لرزید. آن روزهای جنگ را نمی شود، فراموش کرد. مردم با آزاد سازی خرمشهر و پیروزی رزمندگان در مسجد خرمشهر جشن گرفتند و نماز شکر خواندند . امیدوارم که این جشن را در قدس بگیریم. آرزو می کنم مشکلات شهرهای درگیر جنگ همچون خرمشهر، آبادان و اهواز به زودی برطرف شود. مردم هشت سال با افتخار زندگی کردند اما الان در مصیبت زندگی می کنند. هر وقت خرمشهر می روم ، حالم بد می شود. مرم خرمشهر با فداکاری همه چیز خود حتی عزیزانشان را دادند. امیدورام این دولت انقلابی کار کند و مشکلات خرمشهر و دیگر شهرهایی که درگیر جنگ بودند، رفع شود.

 

 

 

کد خبر 1183595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha