حضرت معصومه(س)؛ مظهر بندگی/تبعیت از ولایت بزرگترین درس حضرت برای جامعه

حجت الاسلام گودرزی با بیان اینکه تبعیت از ولایت بزرگترین درس حضرت برای بانوان و جامعه امروز است گفت:مهمترین ویژگی حضرت معصومه (س) بحث بندگی حضرت است و بندگی خداوند متعال از مسیر ولایت اهل بیت (ع) می گذرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حضرت فاطمه معصومه (س) مظهر فضايل و مقامات است. روايات معصومان (ع) فضيلت ها و مقامات بلندي را به آن حضرت نسبت مي دهد. امام صادق (ع) در اين باره مي فرمايند: ?آگاه باشيد که براي خدا حرمي است و آن مکه است؛ و براي پيامبر خدا حرمي است و آن مدينه است. و براي اميرمؤمنان حرمي است و آن کوفه است. بدانيد که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشيد که قم، کوفه کوچک ماست، بدانيد بهشت هشت دروازه دارد که سه تاي آن ها به سوي قم است. بانويي از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسي، در آن جا رحلت مي کند که با شفاعت او، همه شيعيان ما وارد بهشت  مي شوند لذا در این خصوص با حجت الاسلام «مهدی گودرزی»، کارشناس مذهبی گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

 

حضرت معصومه (س) را با عنوان کریمه اهل بیت (ع) می شناسیم. این عنوان را چه کسی به ایشان اطلاق کرده است؟

یک خصوصیت کلی در همه اهل بیت (ع) وجود دارد که آن هم بحث کرامت است « وَ عَادَتِکُم الاِحسان،وَ سَجیَّتِکُمُ الکَرَم..» (عادت شما نیکی و فطرت شما کرم و بخشش است) در واقع خلق کرم یکی از اخلاق و ویژگی های اهل بیت (ع) است که این هم برگرفته از همان اخلاق الهی می باشد که اهل بیت (ع) در بالاترین سطح ممکن این صفت خدایی را در وجود مبارک خود داشتند و طبعا آن را به فرزندان خود انتقال می دادند. یکی از با عظمت ترین فرزندان اهل بیت (ع) حضرت معصومه (س) است. ایشان دارای ویژگی ها و شاخصه هایی هستند که در بین فرزندان اهل بیت (ع) (فرزندان غیر امام) شاخص می باشند.این بانوی بزرگوار از حضرات معصومین (ع) صفات فراوانی دریافت کردند که از جمله آن همین صفت کرامت است. اینکه چرا این لقب به حضرت داده شده است مربوط به خواب پدر مرحوم آیت الله مرعشی نجفی است.

 

در کتاب بر ستیغ نور، (شرح حال آیت الله مرعشی نجفی) از قول وی آمده است: «علت آمدن من به قم این بود که پدرم سید محمود مرعشی نجفی (که از زهاد و عباد معروف بود) چهل شب در حرم حضرت امیر علیه السلام بیتوته نمود که آن حضرت را ببینید، شبی در(حال مکاشفه) حضرت را دیده بود که به ایشان می فرماید: سید محمود چه می خواهی؟عرض می کند:می خواهم بدانم قبر فاطمه زهراء علیها السلام کجاست؟ تا آن را زیارت کنم. حضرت فرموده بود:من که نمی توانم«برخلاف وصیت آن حضرت» قبر او را آشکار کنم. عرض کرد: پس من هنگام زیارت چه کنم؟ حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه علیها السلام را به فاطمه معصومه علیها السلام عنایت فرموده است، هر کس بخواهد ثواب زیارت حضرت زهرا علیها السلام را درک کند به زیارت فاطمه معصومه علیها السلام.

 

نکته دیگر اینکه بزرگان ما این گونه برداشت کردند که آنچه در زیارت حضرت فاطمه زهرا (س) برای زائر حاصل می شود در زیارت حضرت معصومه (س) هم این برکات به دست می آید لذا می گویند: آیت الله مرعشی هیچ وقت به دلیل بهره مندی از فیوضات زیارت حضرت معصومه (س) از قم خارج نشدند و در تمام طول عمرشان هر روز اولین زائر حضرت معصومه (س) بودند.

 

حضرت معصومه (س) دارای چه ویژگی ها و شخصیتی بودند؟

یکی از ویژگی های مهم حضرت معصومه (س) این است که قبل از ولادت ایشان امام صادق (ع) درباره وی فرمودند: بدانيد بهشت هشت دروازه دارد که سه تاي آن ها به سوي قم است. بانويي از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسي، در آن جا رحلت مي کند که با شفاعت او، همه شيعيان ما وارد بهشت  مي شوند، یا در میان امامزادگان معدود امامزادگانی هستند که توصیه به زیارت خاص آنها شده باشد در حالی که در مورد حضرت معصومه (س) به صورت خاص به زیارت وی توصیه شده است. همچنین حضرت معصومه (س) از معدود امامزادگانی است که از خود معصوم زیارت نامه دارند و این ویژگی فقط در مورد حضرت ابوالفضل العباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت معصومه (س) وراد شده است. در واقع این ویژگی ها فصل ممیز این بانوی بزرگوار نسبت به سایر امامزاده ها است. همچنین پاسخ گویی به سوالات و شبهات مردم توسط حضرت معصومه (س) از دیگر ویژگی های این بانوی بزرگوار است به گونه ای که پدر گرامی ایشان امام کاظم (ع) فرمودند: «فداها ابوها»، پدر به فدایش. در واقع این تعبیری است که پیامبر اکرم (ص) در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) نیز به کار برده بودند.

 

چرا می گویند زیارت نامه حضرت معصومه (س) نشانه جایگاه والای ایشان است؟ 

يکي از ويژگي‌هاي حضرت معصومه (س)، ورود زيارتنامه اي از سوي معصومین (س) درباره ايشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا (س)، او تنها بانوي بزرگواري است که زيارت مأثور  وارد شده که این امر برای امامزادگان دیگر کمتر دیده شده است. در واقع نشان می دهد که این زیارت نامه در مسیر رشد سلوک زائر موجب افزایش برکات روحی و معنوی انسان می شود. همچنین استفاده بسیار عجیبی که می شود از زیارت نامه حضرت معصومه (س) داشت، این است که در زیارت نامه حضرت معصومه (س) به ائمه (ع) به لسان خطاب، سلام می دهیم ، مثلا می گوییم «السلام علی آدم صفی الله» یا «السلام علی نوح » اما وقتی به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) می رسیم، می گوییم «السلام علیک یا رسول الله». مشخص می شود که اهل بیت (ع) یک جلوه خاصی در حرم حضرت معصومه (س) دارند که زائر حضرت معصومه (س)  در واقع زائر همه انبیا (ع)   است امام صادق (ع) فرمودند: قم خانه ما اهل بیت (ع) است،در واقع کسی که به زیارت حضرت معصومه (س) می آید در واقع همه انبیا را زیارت کرده است.

 

ویژگی ها و شاخصه های حضرت معصومه (س) که می تواند الگویی برای جامعه و دختران امروز ما باشد، چیست؟

مهمترین ویژگی حضرت معصومه (س) بحث بندگی حضرت است. ایشان همیشه به دنبال چیزی بودند که خداوند از انسان خواسته است. همه ما می دانیم که بندگی خداوند متعال از مسیر ولایت اهل بیت (ع) می گذرد. همان طور که در سوره حمد می خوانیم «اهدنا صراط المستقیم».  آنچه در روایات ما تفسیر شده این است که منظور از «اهدنا صراط المستقیم» همان زیارت اهل بیت (ع) است یعنی تنها راه رسیدن به خداوند از مسیر اهل بیت (ع) است. ولایت محوری در زندگی حضرت معصومه (س) بسیار پررنگ است، چه در زمان حیات پدر بزرگوارشان و چه در زمان حیات برادر گرامی شان امام رضا (ع). شاید مهمترین توصیه ای که بتوان برای همه جامعه کرد، این باشد که انسان مسیر زندگی خود را با امام زمان اش تنظیم کند.

 

 

 

 

کد خبر 1183602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha