امام رضا (ع) برای ملت ایران و جهان مایه برکت است

حجت الاسلام والمسلمین میرحجتی گفت: امام رضا (ع) برای ملت ایران و جهان مایه برکت بوده و هست و هزاران عاشق و دلداده از سرتاسر جهان به پابوس حضرت مشرف می شوند و به گرد حرم این امام همام در حال طواف هستند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، یكم ذی القعده سالروز میلاد حضرت معصومه(س) است؛ بزرگ بانویی كه به همراه برادرش امام رضا(ع)، آموزگاران تقوا، احسان و كرامت برای تمامی اعصار شدند. به همین مناسبت در کشورمان فاصله میان ولادت كریمه اهل بیت (س) تا تولد امام هشتم (ع)، دهه کرامت نامیده شد تا ارزش وجودی آن خوبان را همگان دریابند. 

این دهه‌ مبارک یادآور بسیاری از نکته‌های متعالی و مفاهیم ارزشمند در دین مبین اسلام است. فرصتی شایسته که لطیف‌ترین علایق، مهر و وفای بی همتای یک خواهر نسبت به مقام شامخ و والای برادر خویش را نشان می‌دهد.

به مناسبت دهه کرامت خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «سید مرتضی میرحجتی» استاد حوزه علمیه و مسئول دفتر آیت الله علوی بروجردی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

 

درخصوص سیره و منش امام رضا (ع) توضیح دهید؟

امام رضا (ع) در یازده ذی القعده سال 148 هجری قمری در مدینه منوره متولد شد و در روز آخر ماه صفر سال 2003 هجری قمری در سن 55 سالگی به دست مامون خلیفه عباسی مسموم  و به شهادت رسید و در محله سناباد نوقان که امروزه یکی از محله های مشهد مقدس است، به خاک سپرده شدند. امام رضا (ع) بعد از شهادت امام جعفر صادق (ع) متولد شد و یکی از آرزوهای امام صادق (ع) این بود که زنده باشد و نوه اش را ببیند و امام موسی بن جعفر (ع) می فرمود پدرم به من می فرمود عالم آل محمد (ص) در صلب توست و ای کاش او را می دیدم و او همنام مولا امیرالمومنین علی (ع) است و لقب عالم آل محمد (ص) را امام جعفر صادق (ع) به امام رضا (ع) داده است.

در سیره علمی امام رضا (ع) همین بس که وقتی حضرت در مدینه حضور داشت در مسجد و روضه نبوی می نشست و دانشمندان که از پاسخ سوالات در می ماندند از امام یاری می خواستند و بسیاری از شبهات و سوالات را پاسخ می دادند. ایشان در مرو هم حوزه علمی تشکیل داد و در سطح بالا جلسه علمی تشکیل می شد و این امر باعث شد تا مامون دستور دهد جلسات علمی امام رضا (ع) را تعطیل کنند.

 

امام هشتم (ع) چه القابی داشتند و چرا ایشان را به این القاب می نامیدند؟

یکی از القاب علی بن موسی الرضا (ع) رضا است. امام جواد (ع) می فرماید بدان جهت پدرم را رضا نامیدند که هم خداوند در آسمان ها و هم پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) قبل و بعد از او از ایشان راضی بودند و از حضرت جواد (ع) سوال شد که مگر بقیه ائمه (ع) این گونه نبودند که پیامبر (ص) و دیگر اهل بیت (ع) از آنها راضی باشند. حضرت فرمود علاوه بر اینکه خداوند و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) از پدرم راضی بودند، دشمنان اش نیز از او راضی بودند برخلاف سایر اهل بیت (ع) که دشمنان شان از آنها راضی نبودند. شیخ طبرسی (ره) روایت کرده است ابا سلط هروی که گفت ندیدم عالم تری از علی بن موسی الرضا (ع) و ندید او را عالمی مگر آنکه شهادت داد به مثل آنچه من شهادت دادم و لذا حدیث مشهور سلسله الذهب در سفر به خراسان در شهر نیشابور از امام رضا (ع) نقل شده است و این حدیث درباره توحید بوده و مامون برای اینکه علم امام رضا (ع) را زیر سوال ببرد چندین مناظره میان امام و بزرگان ادیان و مذاهب دیگر تشکیل داد که به حمدالله برخلاف میل مامون امام رضا (ع) برتری پیدا کرد و همگان بر علم و دانش امام (ع) اقرار کردند. مناظره امام رضا (ع) با جاثلیق، مناظره امام (ع) با ابو قره، مناظره امام (ع) با عالم زرتشتی، مناظره امام (ع) با عمران صابی. مامون می خواست با کشاندن امام به بحث، مقام علمی امام را بی اعتبار کند و منزلت علمی امام (ع) آن قدر بالا بود که کسی جرات نمی کرد با حضرت روبرو شود و با این مناظرات و مجالس مشکلی برای مامون ایجاد شد و همگان به فضل و دانش امام (ع) پی بردند از این رو امام صادق (ع) ایشان را عالم آل محمد (ص) لقب دادند. همه مردم شیفته علم و دانش و ادب امام رضا (ع) می شدند. عبادت و شب زنده داری امام (ع) زبانزد خاص و عام بود که دعبل خزایی می گوید امام رضا (ع) پیراهن خود را به من هدیه داد و فرمود از این پیرهن محافظت کن که من با آن هزار شب در هر شب هزار رکعت نماز خوانده ام و با آن هزار بار قرآن را ختم کردم. امام رضا (ع) سجده طولانی داشتند. قال امام رضا (ع): «من زارنی علی بعد داری و مزاری اتیته یوم القیامه فی ثلاثة ‏مواطن حتی اخلصه من اهوالها اذا تطایرت الکتب یمینا و شمالا و عند الصراط و عند المیزان» هر کس مرا با وجود دوری راه زیارت کند، من هم در روز قیامت در سه جا به یاری او خواهم آمد تا او را از ناراحتی و هراس نجات دهم؛ یک- در وقتی که نامه های اعمال از جانب راست و چپ پخش می شود، 2- در هنگام عبور از صراط، 3- در نزد میزان اعمال.

 

درخصوص ویژگی ها و سجایای علمی و اخلاقی امام رضا (ع) توضیح دهید؟

از ویژگی های امام رضا (ع) این بود که ایشان بالاترین درجه ایمان را دارا بود و توکل به خدا داشت و رضا به قضای خدا بود و تسلیم به امر خدا داشت و خود را و امور خود را به خدا می سپرد، بنده صالح بود و یار و پناه محرومان و مستضعفان. لقب معین الضعفاء والفقراء را داشت و امروزه هم پناهگاه انسان ها چه شیعه و یا سایر ادیان الهی است که خود را به حرم امام رضا (ع) می رسانند و دست خالی بر نمی گردند. امام رضا (ع) امام مهربانی ها و امام رئوف می باشد، در کنار فقرا می نشست، غذا میل می کرد، دست نوازش بر سر یتیمان می کشید و مثل اجداد گرامی شان شبانه بر در خانه فقرا می رفت و اندوه مومن را برطرف می کرد.

امام رضا (ع) فرموده هر وقت مشکلی برای شما پیش آمد به وسیله ما از خدای عزوجل کمک بخواهید. در آیه ۱۸۰ سوره اعراف نیز خداوند می فرماید: «وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا» و برای خدا اسم های نیکویی است خدا را به آن اسم ها بخوانید.

 

چه احادیث و روایاتی درباره اهمیت زیارت امام رضا (ع) از پیامبر گرامی اسلام (ص) و سایر ائمه اطهار (ع) نقل شده است؟

قال رسول الله (ص): « سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مکروب الَّا نَفَّسَ اللَّهُ کربته وَ لَا مُذْنِبُ الَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ» به زودی در سرزمین خراسان پاره ای از تن من دفن خواهد شد، هیچ غم دیده ای او را زیارت نکند مگر آنکه اندوه اش را برطرف می سازد و هیچ گناهکاری به زیارت او نیاید مگر خداوند گناهانش را می آمرزد. در حدیث دیگری از رسول مکرم اسلام نقل شده که فرمود: «سَيُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لاَ يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلاَّ أَوْجَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ اَلْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ» به زودی پاره ای از تن من در سرزمین خراسان دفن می شود، هیچ متوفی زیارت او نمی رود مگر اینکه خداوند عزوجل بهشت را برای او واجب می گرداند و آتش دوزخ را بر او حرام کرده است. پیامبر اکرم (ص) از میان 14 معصوم دو نفر را فرموده پاره من، یکی حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) و دیگری امام رضا (ع) است.

امام رضا (ع) به داود بن قاسم جعفری فرمود به درستی که به واسطه رسول خدا ما بر شما حقی داریم و شما هم بر ما حقی دارید. پس هر کس حق ما را بشناسد حقش در نزد ما محترم و ثابت است و هر کس حق ما را نشناسد در نزد ما حقی برای او نیست لذا حدیث مشهوری از امام رضا (ع) روایت شده که این حدیث یکی از الطاف و برکات امام رضا (ع) نسبت به زائران اش است.

در صفحه 15 جلد 2 کتاب اعیان الشیعه و صفحه 283 جلد 6 الکافی روایت شده که شخصی میهمان امام رضا (ع) شد و تا پاسی از شب در خدمت آن حضرت بود و امام (ع) با وی سخن می فرمود که چراغ دگرگون شد، مرد میهمان دست خود را دراز کرد تا چراغ را درست کند اما امام رضا (ع) دست اش را کنار زد و خود مبادرت به اصلاح چراغ نمود و سپس فرمود:«انا قوم لا نستخدم اضیافنا» ما خاندانی هستیم که میهمان خود را به کار نمی گیریم.

 

درباره جایگاه امام رضا (ع) در میان مردم ایران توضیح می دهید؟

امام رضا (ع) برای ملت ایران و جهان مایه برکت بوده و هست و هزاران عاشق و دلداده از سرتاسر جهان به پابوس حضرت مشرف می شوند و همانند خانه کعبه در طول شب و روز به گرد حرم این امام همام در حال طواف هستند و این امر هیچ وقت تعطیل نمی شود.

بنده حقیر 22 سال در مشهد در جوار بارگاه ملکوتی و قدسی امام علی بن موسی الرضا (ع) همسایه و مجاور بودم. در طول این مدت شاهد بودم که سیل مشتاقان حضرت از سراسر کشور و جهان به زیارت حضرت مشرف می شدند و هیچ وقت حرم خلوت نشده بود، حتی در زمان کویید 19 عاشقان حضرت می آمدند پشت درهای بسته عرض ارادت می کردند و حوائج خود را از حضرت می خواستند.

از خداوند متعال شاکریم که از 12 امام، امام رضا (ع) را به ما هدیه داده و باعث خیر و برکت برای کشور جمهوری اسلامی شده و امام رضا (ع) دیگر قریب نیست. شاعر می گوید: هر کشوری را مرکزی است، مرکز ایران اسلامی خراسان رضا است.

 

چه نقدی در مورد فیلم موهن عنکبوت مقدس دارید؟

نقدی کنیم بر فیلم موهن عنکبوت مقدس که به خاطر توهین به امام رضا (ع) خشم ارادتمندان و عاشقان اهل بیت (ع) را همراه داشت و این فیلم موهن که قطعا سازنده و هنرپیشه آن شخصیت والای امام را نشناخته و خودشان جرثومه فساد هستند و با کمک دشمنان انقلاب دست به چنین کاری زده اند و خشم و غضب خدا را برای خود خواسته اند. امام رضا (ع) امام مهربانی است و با سلاح تبلیغات خواستند از شان و منزلت امام (ع) کاسته شود دریغ از اینکه این جایگاه رفیع و این نور الهی هرگز خاموش نخواهد شد و دشمن از صدر اسلام تاکنون میلیاردها دلار هزینه کرده تا این نور خاموش شود اما نشده و نخواهد شد.

 

 

کد خبر 1183806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha