تجدید میثاق کارگزارن حج با آرمان های امام / حج ابراهیمی در زمان امام راحل رقم خورد

جت‌الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و حسینی رئیس سازمان حج و زیارت به همراه جمعی از کارگزاران حج امسال با حضور در حرم مطهر امام خمینی (س) با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  در آستانه اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی؛ حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی به همراه جمعی از کارگزاران حج امسال با حضور در حرم مطهر امام خمینی (س) با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.


حجت الاسلام والمسلمین »عبدالفتاح نواب» در اجتماع دست اندرکاران حج 1401 و مردم حاضر در مرقد امام خمینی(ره) گفت: خدا را شاکریم این توفیق را پیدا کردیم که در سی و سومین سال ارتحال امام راحل عظیم الشأن، رهبر کبیر انقلاب اسلامی در کنار تربت پاک ایشان حضور یافتیم و قدردان تلاش ها، فداکاری ها و ایثارهایی باشیم که برای همه انسانها عملی کردند.


 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی افزود: حج یکی از موضوعاتی بود که حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) در برنامه های عبادی نسبت به آن اهمیت ویژه‌ای قائل بودند.

 

وی با بیان اینکه در زمان حیات حضرت امام، برای مسأله جهاد و دفاع از اسلام که یکی از فرایض است و همچنین مسأله نماز و برنامه های تبلیغی و امر به معروف و نهی از منکر، موسسه هایی ایجاد شد، خاطرنشان کرد: در رابطه با حج باید یک بازنگری انجام می‌شد که در زمان حضرت امام (رضوان‌الله تعالی علیه) به رغم وجود برنامه‌ها و فشارهای دوران دفاع مقدس، ایشان اقداماتی انجام دادند که این اقدامات در دوره‌های بعد کامل‌تر شد اما اساس حرکتی را که از آن به عنوان حج ابراهیمی یاد شد، امام رقم زدند. 


حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه حج ابراهیمی عنوان جدیدی بود که امام (ره) در فرهنگ و برنامه‌های دینی ایجاد و وارد کردند، تصریح کرد: با مراجعه به نوشته های امام امت، مؤلفه های حج ابراهیمی را ایشان در تمام جزء جزء مناسک می دانند؛ یعنی مناسکی که امام بیان می کنند و امروز هم مقام معظم رهبری (حفظه الله) در سخنان خود در رابطه با مسائل حج و آثار تربیتی و سبک زندگی حجی، نکاتی را بیان کردند، امام هم در رابطه با حج ابراهیمی همین نکات را بیان فرمودند.


وی افزود: امام در رابطه با آداب حضور می فرمایند که در میقات‌های الهی و مقام های مقدس در جوار خانه پر برکت خداوند تعالی، آداب حضور در محضر مقدس خداوند عظیم، مراعات شود و قلوب حجاج عزیز از تمام وابستگی‌ها به غیر حق، آزاد و از آنچه غیر دوست هست، تهی و با انوار تجلیات الهی منور گردد تا اعمال و مناسک، این سیر الی‌الله با محتوای حج ابراهیمی و پس از آن حج محمدی(ص) آراسته گردد و با سبکباری از افعال طبیعت، همگان سالم از وزرهای منی و منیت، با کوله‌باری از معرفت حق و عشق محبوب به اوطان خود بازگردند. شما می بینید وقتی که زائر در میقات، با نگاه حج ابراهیمی مُحرِم شود، یک نگاه جدیدی به زائر می دهد.


حجت‌الاسلام والمسلمین نواب اضافه کرد: امام امت همچنین می فرمایند که از جمله وظایف در این اجتماع عظیم، دعوت مردم و جوامع اسلامی به وحدت کلمه و رفع اختلافات بین طبقات مسلمین است که خطبا و گویندگان و نویسندگان بر این امر حیاتی اقدام نمایند و کوشش کنند در به وجود آوردن جبهه مستضعفین که با وحدت کلمه و شعار لااله الا الله از تحت اسارت قدرت‌های شیطانی و اجانب و استعمارگران و استثمارگران بیرون آیند و با اخوت اسلامی بر مشکلات غلبه پیدا کنند.


به گفته وی، خود این وحدت، یکی از رمزهایی است که حضرت امام (رض) در رابطه با حج بیان کردند و امروز هم مقام معظم رهبری اشاره‌ای به این امر داشتند مبنی بر این که «تجلی حج در وحدت است».



حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به مساله فلسطین و مسجدالاقصی گفت: امروز که برادران فلسطینی و لبنانی عزیز ما به خاک و خون می‌کشند و اسرائیل با تمام وسایل شیطانی تفرقه افکنی می کند ؛ بر هر مسلمانی لازم است که خود را علیه اسرائیل مجهز کند. 


سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه امروز کشورهای مسلمان آفریقایی زیر یوغ آمریکا و سایر اجانب و سرسپردگان آنان دست و پا می‌زنند، افزود: امروز آفریقایی مسلمان صدای فریاد مظلومانه خود را بلند کرده است و فلسفه حج باید جوابگوی این فریادهای مظلومانه باشد. 


وی با تاکید بر اینکه برای آزادی سرزمین فلسطین از چنگال صهیونیسم، این دشمن سرسخت اسلام و انسانیت باید چاره‌اندیشی کنیم، گفت:  امام امت به زائر خانه خدا این دید را می دهد که شما  برای زیارت خانه خدا آمده‌اید ولی فقط دین این نیست که این اعمال را انجام دهید، دین آن است که توجه به متدینین و سایر مظلومین هم داشته باشیم و در راه نجات آنها که خواسته دین است، اقدام و تلاش کنیم.


 

کد خبر 1183855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha