همایش«دختران غزل خوان» به مناسبت دهه کرامت در ابهر برگزار شد

اولین دوره «همایش دختران غزل خوان» به مناسبت دهه کرامت، ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر و ولادت امام رضا (ع) به همت انجمن حافظ خوانان شاخه نبات ابهر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابهر در فرهنگسرای نور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، به مناسبت دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر، اولین دوره «همایش دختران غزل خوان» با حضور جمعی از شاعران در ابهر برگزار شد.

 

سیده شهرزاد کلانتری در سخنرانی خود با موضوع تاثیر اشعار حافظ بر روان انسان گفت: دیر زمانی است که مردم، به هنگام مواجهه با دشواری‌ها و یا موقع روبه‌رو شدن با تعارضات در زندگی روزمره‌ی خود به دیوان حافظ تمسک می‌جویند و با خود می‌گویند: «زده‌ام فالی و فریاد رسی می‌آید.» بی‌گمان این عادت دیرینه‌ی مردم، این سوأل را به هر ذهن پویایی می‌افکند، که چه رازی در این گنجینه‌ی اسرار وجود دارد که مردم، عاقبت نیک یا بد کار خود را از طریق تفأل به آن می‌طلبند؟ آن‌ها در مواقع شادی و اندوه،  نگرانی و تردید به سراغ دیوان حافظ می‌روند و مراد دل خود  را از او می‌جویند و آرام می‌گیرند. اقبال به حافظ به گروهی ویژه منحصر نیست، از عارف و عامی و پیر و جوان همه به او ارادت می‌ورزند. شعر حافظ حتی مرزها را در نوردیده و تمامی انسان‌ها را مجذوب خود ساخته است.

 

وی در ادامه افزود: ناهُشیار یا ناخودآگاه تأثیر قدرت‌مندی بر تفکر ما دارد و تجارب آسیب‌زای دوره‌ی کودکی تأثیر شگرفی بر ناهشیار می‌گذارد. در واقع با خواندن اشعار حافظ که به زیباترین شکل عواطف انسانی را در قالب شعر بیان کرده است، افراد به بیان احساسات خود می‌پردازند وگویا زبان حافظ را به عاریت می‌گیرند تا حرف دل خود را بزنند و به روان ‌پالایی دست می‌یابند. آن‌ها با گفتن خواسته‌های خود به کلام حافظ تعارضات ناهشیار خود را به قسمت هشیار می‌آورند و با کسب بینش نسبت به انگیزه‌ها و عواطف خود به آرامش می‌رسند.

 

حافظ از آب زندگی شعر تو داد شربتم               ترک طبیب کن بیا نسخه‌ی شربتم بخوان

 

کلانتری در ادامه گفت: اهداف اصلی روان‌کاوی برطرف نمودن عوارض وآسیب‌ها از طریق به هشیاری درآوردن افکار و احساسات سرکوب شده می‌باشد و هر اندازه این هدف به دست آید، بیمار کنترل زندگی خود را دوباره به دست می‌گیرد و بهتر می‌تواند تصمیم‌گیری کند. نقش ناخودآگاه در زندگی فرد بسیار تعیین کننده است و حافظ به وجود آن پی برده است:

 

در اندرون من خسته‌دل ندانم کیست             که من خموشم و او در فغان و در غوغاست

 

این آیین ادبی با اجرا و حافظ خوانی لیلا احدی دبیر انجمن حافظ خوانان شاخه نبات همراه بود و شعرخوانی احمد بخشی، حافظ خوانی اعضای انجمن، همخوانی حافظ خوانان کوچک، اجرای موسیقی دونوازی و گروه نوازی و تقدیر از عوامل برنامه و کودکان حافظ خوان از دیگر بخش های همایش بود که با استقبال خوب علاقه مندان، شاعران و اغضای انجمن های فرهنگی و هنری ابهر مواجه شد.

            

کد خبر 1183930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha