برنامه ریزی برای تمام طیف های جامعه لازمه اثرگذاری برنامه های فرهنگی است

حجت ‌الاسلام شجاعی با بیان اینکه رویکرد شورای فرهنگ عمومی به سمت برنامه محوری و تخصصی شدن در حال حرکت است، گفت: اگر در حوزه فرهنگ به این نکات توجه نکنیم به سرانجام‌ نمی‌رسیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، نماینده مردم شهرستان های ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ابهر با تاکید بر اینکه نکته قابل توجه و مهم در شورای فرهنگ عمومی این است که الزامات تحقق موضوعی را که هدف‌گذاری کردیم خوب شناسایی کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم، ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی شورایی است که ما باید دریچه ای پیدا کنیم که از این دریچه یک موضوع را در عالم واقعیت محقق کنیم و کار دقیق مورد انتظار از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران این است که ما اندازه‌گیری شده، سنجش شده و شاخص‌گذاری شده برنامه‌ها را با توجه به اقتضائات دنبال نماییم.

 

وی در ادامه گریزی به الزامات تحقق عینی برنامه‌های فرهنگی زد و تصریح کرد: تعریف و سنجش وضع موجود، انجام‌کارهای میدانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، توجه به خصوصیات بومی با روش علمی، برنامه‌ریزی برای تمام طیف‌های جامعه و تنوع و جذابیت برنامه‌های فرهنگی از الزاماتی است که باید برای تحقق عینی برنامه‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

 

امام جمعه ابهر نیز با اشاره به نقش راهبردی این شورا در مسائل فرهنگی و ضرورت فعال نمودن کمیته ی فرهنگ، خانواده و اجتماع گفت: با فعال نمودن کمیته ی فرهنگ، خانواده و اجتماع در بحث خانواده و زنان باید به مبانی محکمی برسیم که نحوه برخورد اثرگذار ما در جامعه منجر به زندگی عزت مند، شرافت مند و موفق مردم می شود و با توجه به آمار بالای طلاق، در بحث آموزش خانواده در ابتدا باید با توجه به ترویج سبک زندگی اسلامی به فرهنگ صحیح ازدواج بپردازیم تا زوجین ازدواج پایداری داشته باشند.

 

حجت الاسلام سعید مرادپور در راستای جلوگیری از موازی کاری دستگاه ها در بحث فرهنگی نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شورای فرهنگ عمومی می تواند مسیر عملیاتی را نشان دهد، اعضای شورا طرح های قابل اجرا را مطرح نمایند تا بتوانیم بدون موازی کاری طرح های فرهنگی را در شهرستان عملیاتی نماییم.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیز در سخنانی ضمن تبریک دهه کرامت و قرائت دستور جلسه، مسائل و مشکلات فرهنگی احصاء شده در جلسات پیشین شورا را بدین شرح اعلام نمود: اعتیاد، طلاق، بیکاری، آسیب های فضای مجازی، تغییر در سبک زندگی و بحران جمعیت از مسائل و مشکلات فرهنگی اولویت دار شهرستان به شمار می آیند که در این شورا بحث طلاق را در قالب آموزش خانواده و کمیته فرهنگ، خانواده و اجتماع پی گیری می نماییم.

 

آیسان صادقی در ادامه تشکیل چهار کمیته ی فرهنگ، خانواده و اجتماع، فرهنگ و اقتصاد، فرهنگ و امنیت و نظم، فرهنگ و مسجد و انتخاب شش نفر از اعضای حقیقی شورا با رأی و نظر اعضا را از دیگر مصوبات جلسه پیشین اعلام نمود.

 

وی با اشاره به حوزه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در راستای مبارزه با این آسیب‌ها در شهرستان صورت می‌گیرد، برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده است که در طرح حمایتی وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی در رابطه با کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی از طریق دو موسسه فرهنگی و اجتماعی شهرستان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در موسسات، پایگاه‌های بسیج و مدارس در حال اجرا می باشد.

 

ذوالقدر فرماندار شهرستان ابهر با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در بحث ازدواج گفت: در بحث آموزش خانواده و سوق دادن جوانان به سمت ازدواج تمامی دستگاه ها با حداکثر ظرفیت خود باید پای کار باشند و در بحث آموزش خانواده، آموزش و پرورش باید با محوریت قراردادن دانش آموزان، اولیاء و معلمان برنامه های خود را عملیاتی نماید.

 

رستم خانی رئیس دادگستری شهرستان، مسئله طلاق را یکی از معضلات عمده در شهرستان عنوان نمود و گفت: با وجود اینکه در پرونده های دادگستری سعی بر این است که زوجین را از طلاق منصرف نماییم به نسبت جمعیت شهرستان این پرونده ها آمار بالایی دارند و بی توجهی خانواده به ویژه پس از طلاق نسبت به تربیت فرزندان اثرات سوئی در جامعه به دنبال دارد. که در طرح آموزش خانواده  می توان طلاق های توافقی را پیش از ثبت شدن در دفاتر خدمات قضایی به کمیته مرتبط جهت بررسی و در صورت امکان حل شدن اختلاف زوجین، ارجاع داد.

کد خبر 1184006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha