جاده پیاده روی ده سرخ به مشهد ساخته شود/ ده سرخ باعظمت ترین سرزمین بعد از حرم مطهر رضوی در استان

آیت الله علم الهدی در مراسم افتتاح مصلی امام رضا (ع) در روستای ده سرخ از متولیان امر خواست تا جاده پیاده روی ده سرخ به مشهد که به عنوان بهترین اقدام در توسعه زیارت پیاده امام رضا (ع) است، ساخته شود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله «احمد علم الهدی» در همایش ستارگان کرامت که در روستای ده سرخ برگزار شد، بیان کرد: زمانها و مکانها همه یکسان هستند اما در عین تساوی زمان ها و مکانها گاهی یک زمان و مکان بر چند زمان و مکان به دلیل وقایعی که در ان زمان و مکان اتفاق افتاده، امتیاز پیدا می کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: روزی که خداوند حضرت آدم را بر زمین فرستاد همه مکان ها بکسان بودند اما بعد از توبه حضرت آدم خداوند فرشتگان مقرب خود را مامور به ساخت خلوتکده ای برای حضرت آدم که همان خانه کعبه می باشد، کرد.

 

وی با اشاره به ساخت مجدد خانه خدا توسط حضرت ابراهیم؛ گفت: این خانه بر اثر حواث خراب شده بود و حضرت ابراهیم مامور تجدید بنای این خانه شد، حضرت در حالی که همسر و فرزند نوزاد خود را در بیابان برای تجدید بنای کعبه رها کرد در مسیر دست به دعا برداشت و از خداوند خواست تا دلهای بعضی از مردم را  عاشق ذریه اش نماید و اکنون بعد از حدود ۴ هزار سال از این دعا، هر دعوتی که برای بندگی خدا به گوش بشر رسیده به وسیله ذریه حضرت بوده است.

 

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه سرزمین ده سرخ به برکت حضور امام رضا (ع) نسبت به زمین های دیگر امتیاز پیدا کرده است؛ گفت: در مشهد و استان زیارتگاههای زیادی وجود دارد اما بعد از حرم مطهر امام رضا (ع) سرزمینی به عظمت ده سرخ وجود ندارد، در ابن مکان امام هشتم نماز خواندند و دعا کردند و هر کس در ابن مکان نماز بخواند امواج صوتی نماز او با امواج صوتی امام رضا (ع) آمیخته می شود.

 

وی در ادامه با اشاره به دو نقطه مهم در مشهد به واسطه حضور امام رضا (ع) در آن مکانها بیان کرد: حضرت در مسیر در کوه خلج اتراق و خواستند تا از کوههای آن سنگی را برای درست کردن غذا کنده شود ، سپس حضرت بر آن سنگ دعایی خواندند و فرمودند: غذا در ظروف این سنگ خوش طعم می شود و آن، سنگ هرکاره مشهد است.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه متاسفانه به این منطقه اهمیتی داده نشد و حتی طی بازه زمانی برای ساخت جاده قسمت هایی از این کوه خراب شد؛ افزود: اگر می خواهیم میقاتی را برای حضرت امام رضا (ع) در نظر گیریم ده سرخ است، در قدیم برای مشهدی ها ده سرخ بسیار اهمیت داشت.

 

وی در ادامه گفت: ۱۲ سال پیش از مسئول نهاد گردشگری خواستم تا جاده پیاده روی ده سرخ تا مشهد ساخته شود، نقشه آن کشیده شد، اما انجام‌نشد لذا از معاونت زیارت استانداری خواستارم که هم نسبت به ساخت این جاده و هم  اتوبان ده سرخ ملک آباد اقدام کنند تا زائر به راحتی به ابن مکان مشرف شود همچنین تابلو ها نیز به گونه ای باشد که زوار به راحتی مسیر خود را پیدا کنند و تابلوهای تبلیغاتی در این مسیر نصب شود.

 

آیت الله علم الهدی ساخت جاده پیاده روی برای سهولت رفت و آمد زائران به مشهد و ده سرخ را بهترین اقدام در توسعه زیارت پیاده امام رضا (ع) دانست و گفت: امام جواد (ع) فرمود: هر کس پیاده به زیارت پدرم برود ودر حالی که گرفتار باران و برف می شود همه گناهان او آمرزیده می شود.

 

وی در ادامه به مردم ده سرخ توصیه کرد خادم با اخلاص برای زائران از نظر جنبه های کاسبی و اشتغال باشند و به عنوان خادم به زائران خدمت کنند. با توجه به ساخت ابن مکان احتمال ورود برخی سودجویان برای خرید زمین های ده سرخ وجود دارد اما اهالی این روستا خود خادم امام رضا شوند تا نسل آنها در ده سرخ ماندنی شوند و عمران و آبادانی توسط خود آنها انجام شود.


در ادامه حجت الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه ۶۷۰۰ نفر در استان به عنوان اصحاب بقاع اعم از روحانیون، خیرین، هیئت امنا و .. هستند؛ افزود: امروز تعداد محدودی از این افراد تجلیل می شوند.

گفتنی است: همزمان با روز بزرگداشت ستارگان کرامت در دهه ولایت، مصلی امام رضا (ع) در روستای ده سرخ که به همت خیر گرامی آقای رضایی ساخته شده و وقف گردید، افتتاح شد. همچنین در این همایش از ۳۰ نفر از اصحاب بقاع تجلیل شد.

کد خبر 1184172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha